Structure and dynamics of the Mesas de Educación Física de Medellin in relation to the processes of ongoing training of teachers

Authors

  • Gómez Gómez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.16511

Keywords:

continuing education, structure, dynamics, teachers

Abstract

This text is the result of a research called "The participation of the Mesas de Educación Física de Medellin in the ongoing training of teachers from the perspective of human development", developed in the framework of the Master in Motor functions and Human Development at the University of Antioquia. The article reports on the dimensions: members, assistance and temporality shaping the structure and dynamics of the teaching collectives of physical education and their relation in the process of ongoing training. This is a qualitative study which uses the hermeneutic-dialectic method. The information is collected through interviews with teachers of the teaching collectives, group discussions with the coordinators of the teaching collectives and the content analysis of the minutes of the meetings. We conclude that ongoing training processes are determined, also of their strategiesand methodology configurative, by the structure and dynamics of the training device.

|Abstract
= 193 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 181 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gómez Gómez, University of Antioquia

Degree in Physical Education, University Institute of Physical Education, University of Antioquia. Master in Motor and Human Development from the University of Antioquia. Physical Education teacher attached to the Secretary of Education of Medellín. I.E. María de los Ángeles Cano.

References

Alvarado, L. (2003). Formación de profesores en America Latina: diversos contextos sociopolíticos. Bogotá: Ediciones Antropos.

Ávalos, B. (2007). Formación docente continua y factores asociados a la política educativa en América Latina y el Caribe. Informe preparado para el Diálogo Regional de Política, Banco Interamericano de Desarrollo.

Beck (2002) cita 9. 1295 Davini, M. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.

De Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones TrilceExtensión Universidad de la República.

Elliot, J. (2002). La paradoja de la reforma educativa en el estado evaluador: consecuencias para la formación docente. Perspectivas, 22(3).

Fernández, M. (1990). La cara oculta de la escuela. Madrid: Siglo XXI Editores. Freire, P. (2007). La educación como práctica de libertad (Quincuagésimotercera ed.). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Galeano, E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Ediciones Morata.

Imbernón, F. (1999). Conceptualización de la formación y desarrollo profesional del profesorado. En F. Imbernón, V. Ferreres, Formación y actualización para la función pedagógica. Madrid: Síntesis.

Luna, M. (2008). Perspectivas del Desarrollo Humano. Manizales: Modulo Maestría en Educación. CINDE- Universidad de Manizales.

Martínez, J. (2004). La formación del profesorado y el discurso de las competencias. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 18, (3): 127-143.

Martínez Miguéles, M. (1989). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. México, D.F.: Trillas.

Mejía, M. (2006). Educación(es) en la(s) globalización(es) I. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.

Ruiz, J. (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Sáenz-López, P. (2001). Estrategias de formación del profesorado en Educación Física. Revista de Ciencias de la Educación, 187: 381-409.

Sandoval, C. (1996). Investigación Cualitativa. En Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. ICFES.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.

Sierra, F. (1998). Función y sentido de la entrevista cualitativa en investigación social. En J. Galindo, Técnicas de investigación. En sociedad, cultura y comunicación (pp. 277-345). México: Consejo Nacional para la cultura y las artes- Adisson Wesley Longman.

Soler, P. (1997). La investigación cualitativa en márketing y publicidad: el grupo de discusión y el análisis de datos. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Torres, R. Serrano, J. (2007). Politicas y prácticas de formación de los docentes en los colectivos docentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12, (33): 513-537.

Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. México: Fondo de Cultura Económica.

Vaillant, D. Marcelo, C. (2001). Las tareas del formador. Málaga: Ediciones Aljibe.

Published

2013-08-29

How to Cite

Gómez, G. (2013). Structure and dynamics of the Mesas de Educación Física de Medellin in relation to the processes of ongoing training of teachers. Educación Física Y Deporte, 32(1), 1289–1298. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.16511

Issue

Section

Continuous demand articles