Problematics on the body of the socio-motor education: From the universal and complete subject to the particular and divided subject

Authors

  • María Valeria Emiliozzi National University of the Plata

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.17891

Keywords:

Curriculum design, Praxeology, Archaeology, Body

Abstract

The article tries to dive on the praxeology speech that goes through the new curriculum design of the Province of Buenos Aires (Argentina). The tour on the speech will be carried out through Michel Foucault’s proposed archeology tools. The question about knowledge that the speech of the praxeology sustains will allow us to see the whole set of elements: objects, types of formula- tions, concepts and choices to set. To immerse us in the praxiological speech, to analyze the knowledge in which it is supported allows us to establish the type of practice that is being con- structed; as well as the supposed subject which gives us the initial clue to effect the problematic on the subject’s place in this bundle of relation- ships established by some knowledges. The critique will refer to the analysis of the limits and their reflection in relation to the subject, in what we are given us true, universal, and necessary in education from a certain constitution of knowing.

|Abstract
= 215 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 116 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Valeria Emiliozzi, National University of the Plata

Master in Body Education and PhD candidate in Social Sciences. CONICET Fellow and Researcher of the National Incentive Program

References

Crisorio R (2007). De una semiótica a una hermenéutica en la investigación de lasprácticas corporales. En: 7° Congreso Argentino y 2° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

DGCE Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires (2006a). Marco general para la educación secundaria. En: Diseño Curricular para la Educación Secundaria: 1°año ESB. La Plata, Argentina: La Dirección.

DGCE Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. (2006b). Educación Física. En: Diseño Curricular para la Educación Secundaria. La Plata, Argentina: La Dirección.

Foucault M (1992). Microfísica del poder. Madrid, España: La Piqueta.

Foucault M (1995). Nietzsche, Freud, Marx. Buenos Aires, Argentina: El cielo por Asalto

Foucault M (2004). Nietzsche, La Genealogía, la Historia,Valencia, España: Pre-Textos.

Foucault M (2008a). La arqueología del saber. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Foucault M (2008b). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Argentina: Siglo XXI.

Grüner E (1995). Foucault: una política de la interpretación. En: M Foucault, Nietzsche, Freud, Marx. Buenos Aires, Argentina: El cielo por Asalto.

Hernández J, Rodríguez P (2004). La praxiología motriz: fundamentos y aplicaciones. Barcelona, España: INDE.

LacanJ (1993). Psicoanálisis, Radiofonía & Televisión. Barcelona, España: Anagrama.

Parlebás P (1993). Educación Física Moderna y ciencia de la acción motriz. En: 1º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencia. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Departamento de Educación Física.

Parlebás P (2001). Juego, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona, España: Paidotribo.

Soler C (1993). El cuerpo en la enseñanza de Jacques Lacan. En: V. Gorali, Estudios de Psicosomática, vol. 1. Buenos Aires, Argentina: Editorial Atuel.

Stavrakakis Y (2008). Lacan y lo político. Argentina: Prometeo.

Published

2013-12-10

How to Cite

Emiliozzi, M. V. (2013). Problematics on the body of the socio-motor education: From the universal and complete subject to the particular and divided subject. Educación Física Y Deporte, 32(2), 1411–1418. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.17891

Issue

Section

Research articles