Polémica relación entre el sujeto investigador y el objeto investigado
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.203Keywords:
Education investigation, investigating object, research subject.Abstract
Still today it reiterate from many sector of the built theory about investigation techniques, as a gold rule, researcher's distance regarding to the investigating object, in pursuit of more «credibility» and objectivity» To be aware of obstacles that generate to be direct compromised with the research subject, we understand this closeness as a possibility. It's feasible that, in accordance with that investigation gold rule, to cut off the invaluable essence of proximity.Downloads
References
1. Alumnos del liceo Benjamín Herrera. Sentir del Alma. Medellín, Editorial Edilit, 2000.
2. Arnaus, Remei y Contreras, José. Una experiencia de investigación en la acción. En: Cuadernos de Pedagogía, número 220. Barcelona, Editorial CISPRAKIS, 1993, pp. 85-90.
3. Contreras, José. Pensar-nos el trabajo docente. Autoridad y desautorización del profesorado. Universidad de Valencia, 2001.
4. Erickson, Frederick. Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En: Wittrock, Merlín. La Investigación de la Enseñanza, H. Barcelona, Paidós Ibérica, 1997.
5. Fals Borda, Orlando y Rodrigues Brandao, Carlos. Investigación Participativa. Montevideo: Ediciones Banda Oriental, 1991.
6. Ferreiro, Emilia. Cultura escrita y educación. Conversaciones con Emilia Ferreiro. México: Fondo de Cultura Económica, 1999.
7. Gimeno Sacristán, José. Poderes inestables en educación. Madrid- Ediciones Morata, 1998.
8. Guba, Egon. Criterios de credibilidad en la Investigación Naturalista». En: Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (comp.) La enseñanza, su teoría. Y su práctica. Madrid, Akal, 1983.
9. Henao Mejía, Oscar. «1.1m encorar () casual entre desobediencia e escrita». En: Projeto de Asao Pedagógica. Brasil, Secretaria de Educación, Belo Horizonte, 2003.
10. Ohran-Smith, Marilyn y Lytle, Susan. Dentro/Fuera. Enseñantes que investigan. Madrid, Akal, 2002.
11. Pérez Gómez, Ángel. Comprender la enseñanza en la escuela. Modelos metodológicos de Investigación Educativa. En: GIMENO Sacristán, José y PÉREZ Gómez, Ángel. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid. Morata, 1994, p. 115-136.
12. Stenhouse, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. Madrid, Ediciones Morata, 1987.

