El juego durante el recreo escolar: si aprendo a comunicar, ¿puedo jugar?
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.303Keywords:
To play, communication, learning, relationAbstract
To play and to communicate send to some behaviors made by the animals, including the humans, during their life. Usually these behaviors are observed during the scholastic recreation. In this sense it turns out interesting to analyze how the children says phrases, makes gestures, movements. To say of Bateson (1985) they emit signals, communicate. This article exposes partial analyses of the study made on certain games of the scholastic recreation in the Primary School Nº 109 of Centenary, Province of Neuquén, Patagonia Argentina. The sample falls on a specific characteristic of playing that, by the successfully obtained information, barely it is studied: the communication as it happens between the players while they are playing. This development offers examples, abstracted of the registries of field (RC) obtained during the mentioned study, initially bound to concepts of the field of the Pragmatic one of the Human Communication. Soon it looks for to establish some similarities between the type of communication when playing and the “Double Bind” Theory formulated by Gregory Bateson.Downloads
References
1. Bateson, G. (1985). Pasos hacia una ecología de la mente. Una aproximación revolucionaria a la auto comprensión del hombre. Argentina. Ediciones Carlos Lohlé: 1º Ed. 1972.
2. Lucerga, M. J.& Bateson, G.: Lectura en clave semiótica de una aventura epistemológica del siglo XX. En Tonos. Revista electrónica de estudios filológicos. www.tonosdigital.com. Número V. abril de 2003. Última visita 20/ 11/07.
3. Mc Quail, D. & Windahl, S. (1984). Modelos para el estudio de la comunicación colectiva. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, S. A.
4. Munnè, F. (1980). Psicosociología del tiempo libre. Un enfoque crítico. México: Editorial Trillas.
5. Pavía, V. (2006). Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Buenos Aires: Noveduc.
6. Pavía, V. (2005). El patio escolar: el juego en libertad vigilada. Un lugar emblemático territorio de pluralidad. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
7. Sarlé, P. (2004). Jugar en la escuela: un diálogo que recién comienza. En Harf, Ruth et al. El juego en la educación infantil: crecer jugando y aprendiendo. 2º edición. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
8. Watzlawick, P. Beavin, J. Jackson, D. (1976). Teoría de la comunicación humana. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo. 1976. 1º Edición en castellano 1971.