Aprendizaje motor en adultos mayores

Authors

  • Débora Paola Di Domizio Profesora

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.310

Keywords:

Motive learning, major adults, human development, physical education, vital cycle

Abstract

The article consists of a critical reading of the critique of the bibliography one about the subject-matter of motive learning in major adult persons and his implications with the practices of the Physical Education. They are re-defined and conceptualized some concepts of essential interest in relation to the old age, the process of human aging and the subjects that it journey. It tries to be emphasized that some still current theories in our way approve the concept of human development with that of physical growth, to the detriment of the capacities of the biggest adult persons and subestimating the different motive possibilities that they possess. The reflections appear succinctly prepared from the bibliographical record: it is warned that the force of the myths and circulating credence our way they emphasize the alienation of many biggest adult persons of the corporal practices of the Physical Education, accentuating moreover the exclusion of this group of the social structures.

|Abstract
= 1444 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 827 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Débora Paola Di Domizio, Profesora

Licenciada en Educación Física. U.N.L.P. F.H.Y.C.E. (Argentina). Maestranda, aspirante a Magíster en Educación Corporal. U.N.L.P. F.H.Y.C.E. Profesora del Instituto Superior de Formación Docente No. 84, Mar del Plata, Argentina. Docente a cargo del Espacio de Definición Institucional Tercera Edad. 4º año de estudios. Instituto Superior de Formación Docente N° 84. Mar del Plata. Provincia de Buenos Aires. Argentina.

References

1. Connolly, K. (2000). Desarrollo motor, pasado, presente y futuro. En Revista Paulista de Educación Física. San Pablo: N° 3. 6-15.

2. Crisorio, R., Giles, M., Lescano, A., Rocha, L. (2003). Investigación del aprendizaje motor. En Revista Digital EF Deportes. Buenos Aires: 8, 56.

3. Da Fonseca, V. (1998). Filogénesis, ontogénesis y retrogénesis. Río de Janeiro: Editorial Artes Médicas.

4. Gómez, R. (2000). El aprendizaje de las habilidades y esquemas motrices en el niño y el joven. Significación, estructura y psicogénesis. Buenos Aires: Editorial Stadium.

5. Impollino, V. (2001). Tiempo libre y nuevas responsabilidades en los adultos mayores. 28-37.

6. Lawther, J. (1978). Aprendizaje de las habilidades motrices. Buenos Aires: Editorial Paidós.

7. Marti Sala, E. (1991). Psicología Evolutiva. Teorías y ámbitos de investigación. Barcelona: Editorial Anthropos.

8. Meinel, K. & Schnabel, G. (1987). Teoría del movimiento. Buenos Aires: Editorial Stadium.

9. Monchietti, A. & Lombardo, E. (2000). Estudio sobre la relación entre discurso científico, discurso social y representación social de la vejez. En Revista del Instituto de Investigaciones de la Facultad de Psicología / UBA. Buenos Aires. 5, 2.

10. Monchietti, A. (1996). Formas de envejecimiento que propicia la sociedad de fin de siglo. En Revista Argentina de Geriatría y Gerontología. Buenos Aires.

11. Ruiz, L. M. (1987). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Editorial Gymnos.

12. Salvarezza, L. (1998). La vejez. Una mirada gerontológica actual. Buenos Aires: Editorial Paidós.

13. Tur, C. (2001). Cambio evolutivo, contextos e intervención psicoeducativa en la vejez. En Revista Contextos Educativos. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología, Universidad de Barcelona. 4, 119-133.

14. Vain, P. & Rosato, A. (2005). La construcción social de la normalidad. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Published

2008-11-25

How to Cite

Di Domizio, D. P. (2008). Aprendizaje motor en adultos mayores. Educación Física Y Deporte, 26(2), 17–22. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.310

Issue

Section

Research articles