To provide quality information on mainstream and non-mainstream sports: the journalistic challenge of “El Espectador”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v35n1a08

Keywords:

journalism, sports, information, Colombia, quantitative analysis

Abstract

This research analyzes the sports journalism of the Colombian newspaper El Espectador, at a time in which sport have become one of the most demanded and consumed contents nationally and internationally. Objective: To determine if this newspaper provides balanced information about different sports and their main exponents, and to identify if there are traces of quality press in its contents. Method: content analysis, pertaining to the quantitative approach, in which six compound weeks are studied, constituting two years of the newspaper publications. Results: The findings indicate that El Espectador presents unbalanced information favoring soccer, tennis, and auto racing; despite of being considered a critical, no sensationalist press, it does not strictly follow the criteria of journalistic excellence such as topic variety and source diversity.

|Abstract
= 493 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 229 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 580 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lizandro Angulo-Rincón, University of Tolima

Doctor of Communication from the University of the Basque Country. Co-director research group in Communication on Science, Technology and Society. Research line: Communication and Sport. Associate Professor, attached to the Faculty of Human Sciences and Arts 

Antonia Moreno Cano, Manuela Beltrán University

Doctor in Communication from the University of the Basque Country. Research advisor and Co-director of the Research Group in Arts, Communication and Design 

References

Alcoba, A. (1993). Cómo hacer periodismo deportivo. Madrid: Paraninfo.

Alcoba, A. (2005). Periodismo deportivo. Madrid: Síntesis.

Angulo, L. (2015). Análisis, en perspectiva, de los contenidos deportivos de Noticias Uno: ¿Un camino hacia la calidad periodística en televisión? Fonseca, Journal of Communication, 10, 167-202.

Bianchi, F. (1991). Deporte y periodismo: el problema de la subvaloración. Cuadernos.info, Comunicación y Medios en Iberoamérica, 7, 91-95.

Billings, A. (2010). La comunicación en el deporte. España: Editorial UOC.

Billings, A., & Butterworth, M. (2012). Communication and Sport. Surveying the Field. Thounsand Oaks, California: Sage Publications, Inc.

Boullón, A. (2005). Los videojuegos y sus relaciones con prácticas y contenidos deportivos. En J. Marín Montín, Comunicación y deporte: nuevas perspectivas de análisis (pp.42-63). Sevilla, España: Publidisa: comunicación social, ediciones y publicaciones.

Boyle, R. (2006). Sports Journalism: Context and Issues. London: Sage Publications.

Boyle, R. (2013). Reflections on communication and sport on journalism and digital culture. Communication and Sport, 1(1-2), 88-99.

Bruce, T. (2013). Reflections on Communication on Sports. On Women and Femininities. Communication & Sport, 1(1-2), 125-137.

Bryman, A. (2005). Social Research Methods. Canadá: Oxford.

Budd, R. (1964). Attention score: An advice for measuring news' play. Journalism Quarterly, 41(2), 259-262

COC Comité Olímpico Colombiano (2015). Toronto 2015. Colombia: Comité Olímpico Colombiano. Recuperado de http://www.coc.org.co/category/ciclo-olimpico/toronto-2015/

Colprensa - El País (2011). Colombia celebra sus 19 títulos mundiales de patinaje. El País, 08-09-2011. Recuperado de http://www.elpais.com.co/elpais/deportes/colombia-celebra-sus-19-titulos-mundiales

Domínguez, J. (2009). Ensayo sobre la cuádruple espectacularidad del periodismo deportivo. Razón y Palabra, 14(69), 1-15.

Finkel, L., Parra, P., & Baer, A. (2008). La entrevista abierta en investigación social: trayectorias profesionales de exdeportistas de élite. En Á. Gordo & A. Serrano, Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social (pp.127-154). Madrid: Pearson Educación, S. A.

Garrido, M. (2009). Violencia y sensacionalismo en la comunicación deportiva. En J. M. Montín, Imagen, comunicación y deporte. Una aproximación teórica (pp.47-77). Madrid: Visión Libros.

González, M. E. (2003). Sociedad y deporte: análisis del deporte en la sociedad y su reflejo en los medios de comunicación en España. La Coruña: Servicio editorial de la Universidad de La Coruña.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.). Lima, Perú: McGraw Hill.

Igartua, J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

IOC The International Olympic Committee (2015). Colombia Comité Olímpico. Lausanne: IOC. Recuperado de: http://www.olympic.org/colombia

La República (2012). Último EGM: El Tiempo es el más leído del país; gratuitos y populares siguen consolidándose. La República, 21-11-2012. Recuperado de http://nochesdemedia.com/2012/11/21/ultimo-egm-el-tiempo-es-el-mas-leido-del-pais-gratuitos-y-populares-siguen-consolidandose/

Labio, A. (2009). Periodismo deportivo y sensacionalismo. Motivos para la reflexión. En J. M. Montín, Imagen, comunicación y deporte (pp.161-179). Madrid: Visión Libros.

Levinsky, S. (2002). El deporte de informar. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Mangone, C. (1999). El discurso del periodismo deportivo: entre las filosofías de la vida y la guerra por otros medios. Contratexto, Revista de la Facultad de Ciencias de la Información, Universidad de Lima, 12, 11-18.

Marrero, O. (2011). Fundamentos del periodismo deportivo. San Juan, Puerto Rico: Terranova.

Martínez, M. (2012). Mito y deporte: la reinvención del héroe. En J. Marín Montín, Deporte, comunicación y cultura (pp.152-168). Maganeses de la Lampreana, España: Comunicación Social, ediciones y publicaciones.

Moreno, A. (2011). Metodología y sistema de categorías de la información medioambiental y escala de Budd actualizada (Mimeografiado). Colombia: Universidad del Tolima - Grupo de investigación en Comunicación sobre ciencia, tecnología y sociedad.

Moreno, A., Angulo, L., & Mojica, J. (2013). La agenda informativa medioambiental en la prensa regional/generalista de España y Colombia: un estudio comparativo. Zacatecas: XIII Reunión de la RedPOP: Red de Popularización de la Ciencia y la Técnica de América Latina y el Caribe-UNESCO.

Riffe, D., Aust, C., & Lacy, S. (1993). The effectiveness of random, consecutive day and constructed week sampling in newspaper content analysis. Journalism & Mass Communication Quarterly, 70(1), 133-139.

Riffe, D., Lacy, S., Nagovan, J., & Burkum, L. (1996). The effectiveness of simple and stratified random sampling in broadcast news content analysis. Journalism & Mass Communication Quarterly, 73(1), 159-168.

Rojas, J. (2011). Periodismo deportivo de calidad. Propuesta de un modelo de libro de estilo panhispánico para informadores deportivos. Madrid: Fragua.

Rojas, J. (2012). Las nuevas palabras deportivas en el Diccionario de la Real Academia. Periodismo deportivo de calidad [Blog]. Recuperado de: http://periodismodeportivodecalidad.blogspot.com.es/2012/11/las-nuevas-palabras-deportivas-en-el.html

Rowe, D. (2007). Sports Journalism: Still the 'toy department' of the news media? Communication & Sports, 8, 385-405.

Semana (2014). Encuesta de líderes I. Semana, 01-11-2014. Recuperado de http://www.semana.com/confidenciales/articulo/encuesta-de-lideres/407792-3

Soler, P. (2011). La investigación cualitativa. Un enfoque integrador. En L. Vilches, La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital (pp.189-235). Barcelona: Gedisa Editorial.

Stokes, J. (2003). How to do media & cultural studies. London: Sage Publications Ltd.

Velásquez, T. (2011). Técnicas cuantitativas: el análisis de contenidos. En L. Vilches, La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital (pp.117-141). Barcelona: Gedisa Editorial.

Vilches, L. (2011). Análisis de contenidos de la agenda informativa. En L. Vilches, La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital (pp.153-160). Barcelona: Gedisa.

Weerakkody, N. (2009). Research Methods For Media And Communication. Sidney, Australia: Oxford.

Wimmer, R., & Dominick, J. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

Zabaleta, I. (1997). Komunikazioaeren ikerkuntzarako metodologia. Bilbao: Servicios Editoriales de Udako Euskal Unibersitatea.

Published

2017-06-02

How to Cite

Angulo-Rincón, L., & Moreno Cano, A. (2017). To provide quality information on mainstream and non-mainstream sports: the journalistic challenge of “El Espectador”. Educación Física Y Deporte, 35(1), 213–253. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v35n1a08

Issue

Section

Research articles