Analysis of the Relevance of the Graduate Profile of a University Program in Sport

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e356690

Keywords:

follow-up evaluation, professional training, university education, graduate profile, academic relevance, sport professional

Abstract

This work aimed to analyze the impact of the graduate profile of sports professionals in a Colombian university. The research was designed with a mixed approach. The data collection instruments were Likert-type questions and a questionnaire addressed to graduates, students, teachers, and administrative staff of the institution. The results show that the general characteristics of the graduate profile are partially fulfilled or not. It is concluded that periodic follow-up evaluation is the best way to monitor the overall fulfillment of the attributes of the graduate profile.

|Abstract
= 218 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 180 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Rengifo Cruz, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

Doctor in Education. Member of Grupo Educar 2030. Teacher researcher at the Faculty of Education and Sports Sciences. Institution Escuela Nacional del Deporte, Cali, Colombia. E-mail:
ricardo.rengifo@endeporte.edu.co

Diego Fernando Orejuela Aristizábal, Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

Master in ICT Mediated Education. Member of the Research Group Estudios Aplicados al Deporte. Dean of the Faculty of Education and Sport Sciences. Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte, Cali, Colombia. E-mail: diego.orejuela@endeporte.edu.co

References

1. Bernal Forero, C. R. (2021). Pertinencia del perfil profesional de programas de Ingeniería Mecánica con las necesidades del sector productivo [Trabajo de especialización, Universidad Piloto de Colombia]. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/10971

2. Decreto 1330 de 2019. [Presidencia de la República]. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. 25 de julio de 2019.

3. Delahoz-Domínguez, E. J., Guillén-Ibarra, S., y Fontalvo-Herrera, T. (2020). Análisis de la acreditación de calidad en programas de ingeniería industrial y los resultados en las pruebas nacionales estandarizadas, en Colombia. Formación Universitaria, 13(1), 127-134. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en

4. Franco Uribe, L. P., y Quiroz Herrera, G. (2011). Hacia un perfil profesional del traductor en Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios, (70), 42-57. https://doi.org/10.21158/01208160.n70.2011.532

5. Garzón-Sichaca, A. D., Rico-Ricaurte, J. S., Valderrama-Tolosa, J. M., García-Báez, A. G., y Gacharna-Triviño, D. F. (2020). El papel del profesional egresado de programas relacionados con la educación física, las ciencias del deporte y la cultura física en la promoción de hábitos saludables y la educación alimentaria. Actividad Física y Deporte, 6(2), 172-194. https://doi.org/10.31910/rdafd.v6.n2.2020.1575

6. Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

7. Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte. (2018). Proyecto Educativo Programa Deporte. https://endeporte.edu.co/publicaciones/1574/deporte-2/

8. López Rengifo, C. F., Huamán Huayta, L. A., y Aguirre Chávez, C. F. (2021). Perfil de egreso: educación superior universitaria. UNCP. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/152508-opac

9. Martelo, R. J., Villabona, N., y Jiménez-Pitre, I. (2017). Guía metodológica para definir el perfil profesional de programas académicos mediante la herramienta Ábaco de Régnier. Formación Universitaria, 10(1), 15-24. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000100003

10. Martínez, A. (2024, 11 de enero). Pertinencia. Concepto Definición. https://conceptodefinicion.de/pertinencia/

11. Pérez Porto, J., y Gardey, A. (2023, 18 de enero). Suficiencia. Definición.de. https://definicion.de/suficiencia/

12. Ronquillo Triviño, L. E., Cabrera García, C. C., y Barberán Cevallos, J. P. (2018). Competencias profesionales: desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(1), 1-12. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653

13. Rus Arias, E. (2020, 1 de abril). Viabilidad. Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/viabilidad.html

Published

2024-06-20

How to Cite

Rengifo Cruz, R., & Orejuela Aristizábal, D. F. (2024). Analysis of the Relevance of the Graduate Profile of a University Program in Sport. Educación Física Y Deporte, 43(1), 116–139. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e356690

Issue

Section

Research articles