Analysis of the Relevance of the Graduate Profile of a University Program in Sport
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.e356690Keywords:
follow-up evaluation, professional training, university education, graduate profile, academic relevance, sport professionalAbstract
This work aimed to analyze the impact of the graduate profile of sports professionals in a Colombian university. The research was designed with a mixed approach. The data collection instruments were Likert-type questions and a questionnaire addressed to graduates, students, teachers, and administrative staff of the institution. The results show that the general characteristics of the graduate profile are partially fulfilled or not. It is concluded that periodic follow-up evaluation is the best way to monitor the overall fulfillment of the attributes of the graduate profile.
Downloads
References
1. Bernal Forero, C. R. (2021). Pertinencia del perfil profesional de programas de Ingeniería Mecánica con las necesidades del sector productivo [Trabajo de especialización, Universidad Piloto de Colombia]. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/10971
2. Decreto 1330 de 2019. [Presidencia de la República]. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. 25 de julio de 2019.
3. Delahoz-Domínguez, E. J., Guillén-Ibarra, S., y Fontalvo-Herrera, T. (2020). Análisis de la acreditación de calidad en programas de ingeniería industrial y los resultados en las pruebas nacionales estandarizadas, en Colombia. Formación Universitaria, 13(1), 127-134. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en
4. Franco Uribe, L. P., y Quiroz Herrera, G. (2011). Hacia un perfil profesional del traductor en Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios, (70), 42-57. https://doi.org/10.21158/01208160.n70.2011.532
5. Garzón-Sichaca, A. D., Rico-Ricaurte, J. S., Valderrama-Tolosa, J. M., García-Báez, A. G., y Gacharna-Triviño, D. F. (2020). El papel del profesional egresado de programas relacionados con la educación física, las ciencias del deporte y la cultura física en la promoción de hábitos saludables y la educación alimentaria. Actividad Física y Deporte, 6(2), 172-194. https://doi.org/10.31910/rdafd.v6.n2.2020.1575
6. Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
7. Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte. (2018). Proyecto Educativo Programa Deporte. https://endeporte.edu.co/publicaciones/1574/deporte-2/
8. López Rengifo, C. F., Huamán Huayta, L. A., y Aguirre Chávez, C. F. (2021). Perfil de egreso: educación superior universitaria. UNCP. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/152508-opac
9. Martelo, R. J., Villabona, N., y Jiménez-Pitre, I. (2017). Guía metodológica para definir el perfil profesional de programas académicos mediante la herramienta Ábaco de Régnier. Formación Universitaria, 10(1), 15-24. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000100003
10. Martínez, A. (2024, 11 de enero). Pertinencia. Concepto Definición. https://conceptodefinicion.de/pertinencia/
11. Pérez Porto, J., y Gardey, A. (2023, 18 de enero). Suficiencia. Definición.de. https://definicion.de/suficiencia/
12. Ronquillo Triviño, L. E., Cabrera García, C. C., y Barberán Cevallos, J. P. (2018). Competencias profesionales: desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(1), 1-12. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653
13. Rus Arias, E. (2020, 1 de abril). Viabilidad. Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/viabilidad.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Rengifo Cruz, Diego Fernando Orejuela Aristizábal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

