Cataloguing and assessmentt of webquests from the Physical Education area and treatment of transversal topics
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.6354Keywords:
Information Society Technologies, Information Technology and Communication Technologies, Physical Education, Education and values, core competencies, webquest, Schedule catalogingAbstract
Cataloguing and assessmentt of webquests from the Physical Education area and treatment of transversal topics Gears of the current millennium have been activated by the hit entry into the information society that has generated a whole range of social and educational changes, it is difficult to stay out of their influence, such as: the dizzying presence of new technologies (NNTT) and the entrenchment of a crisis of values. Physical education has been affected by this avalanche of developments that have sparked the birth of original teaching and learning tools that can be applied in the classroom. In this sense, webquests have been configured as a unifying and educational activities that allow addressing the treatment of specific thematic area that we are dealing with the work of certain cross-cutting. But how do you know what product we have before us, what is its effectiveness? What criteria will allow us to classify it as a fit and capable of being applied in our particular educational context? To clarify these and other issues that any teacher could arise before the election of a multimedia educational materials, our particular object of study has a double claim on the one hand, developing two tools: the card catalog and the heading of Valuation of webquests and secondly, to apply these tools in order to find out / determine the degree of quality of a sample of webquests. In this article sets forth, in summary form, the various stages of what our research has gone since the establishment of a synthesized theoretical basis, via the definition of the basic guidelines for the design of the exhibition and research results and ending with The list of the ideas and proposals arising from the work.Downloads
References
1. Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. Revista electrónica de tecnología educativa (7). [Disponible en: http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelec7/revelec7.html.
2. Aguaded. I. & Cabero, J. (2002). Educar en red. Internet como recurso para la educación. Má- laga: Aljibe, S.L.
3. Baena, A. (2007). Perspectivas de la Educación Cívica y Moral desde el área de Educación Física. Revista Digital (107). [Disponible en: http:// www.efdeportes.com/efd107/perspectivasde-la-educacion-civica-y-moral-desde-la-educacion-fisica.htm.
4. Barba, C. (2002). La investigación en Internet con las webquest. Comunicación y Pedagogía, 185, 62-66.
5. Bartolomé, A. (1999). Nuevas tecnologías en el aula. Guía de supervivencia. Barcelona: Graó.
6. Capllonch, M. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la Educación Física de primaria: estudio sobre sus posibilidades educativas. Tesis doctoral. Barcelona, Universidad de Barcelona. [Disponible en: http:// www.tesisenxarxa.net/TESIS_UB/AVAILABLE/ TDX-0328106 114241/#documents.
7. Capllonch, M., Latorre, A. & Romero, S. (2005). Educación Física a través del ordenador: las webquest, nuevos recursos para el profesorado. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 206, 58-62.
8. Castells, M. (2001). Internet y la sociedad red. La factoría (14-15). [Disponible en: http://www. lafactoriaweb.com/articulos/castells15.htm.
9. Competencias básicas, [en línea]. Disponible en: http://fete.ugt.org/Estatal/paginas/publica/ Docs/LOE/PUBRDECompbasicas.pdf [2007, 13 de junio.
10. Currículo y competencias básica, [en línea]. Disponible en: http://www.jccm.es/edu/cpr/alcazar// downloads/Curriculoycompetenciasbasicas.pdf [2007, 13 de junio.
11. Gordejo, F. J. (2004) El ordenador como recurso de enseñanza-aprendizaje en Educación Física. Efedeportes Revista Digital, 77. [Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd77/ordenad. htm.
12. Gros, B. (2002). El ordenador invisible. Barcelona: Gedisa.
13. Guerra, G. Pintor, P. (2000): Educación en valores a través de la Educación Física: aplicación de un programa en Educación Secundaria. Efedeportes Revista Digital, (54). [Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd54/htm.
14. Marquès, P. (1998). Usos educativos de Internet (El tercer mundo). Barcelona: Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación UAB. [Disponible en: http://dewey.uab.es/ pmarques/usored2.htm.
15. Real Decreto 1513/2006 de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 293 de 8 de diciembre de 2006.
16. Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid: Mc Graw-Hill Interamericana de España.
17. Tornero, J. M. (2000). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona: Paidós.