Cinema, the other Gabriel García Márquez’ Passion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.351570

Keywords:

PALABRAS CLAVE Gabriel García Márquez, cine lat KEY WORDS Gabriel García Márquez, latin american cinema, screenplay and script adaptation, PALABRAS CLAVE Gabriel García Márquez, cine latinoamericano, guion, adaptación KEY WORDS Gabriel García Márquez, latin american cinema, screenplay and script adaptation

Abstract

Gabriel García Márquez considered literature and film to be two inseparable aspects, two sides of the same coin in which everything flowed and intertwined. For the Colombian Nobel Prize winner, the most important thing was to tell a story, regardless of the medium used. He was not prejudiced towards the different formats, since the main thing was to reach as many viewers as possible if the story was good. This article highlights the intertextuality between his written and cinematographic works, the latter being an integral part of his literary aesthetics.

|Abstract
= 742 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 892 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 3 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de noticias EFE (6 de agosto de 2016). Hijo de Gabo dice que “Tiempo de Morir” refleja el deseo del nobel de ser cineasta. el Economista América. Recuperado de: http://bit.ly/3NN23Fw [22.10.2022].

Camacho Delgado, J. M. (2006). El largo viaje de Edipo. De la Tebas de Sófocles al Caribe de Gabriel García Márquez. En Magia y desencanto en la narrativa colombiana (pp. 41-50). Alicante: Universtitat d’Alacant.

Cortés, L. (2014). Los amores contrariados. García Márquez y el cine. Caracas: CNAC.

Del Río, J. (2013). El cine según García Márquez. La Habana: Ediciones ICAIC, EICTV y Cinemateca de Cuba.

García Márquez, G. (23 de septiembre de 1948). El cine norteamericano. El Universal. Recuperado de https://www.eluniversal.com.co/blogs/en-un-2x3/tbt-el-cine-norteamericano [22.10.2022].

García Márquez, G. (5 de mayo de 1981). María de mi corazón. El País.

García Márquez, G. (12 de octubre de 1981). El cuento después del cuento. El País.

García Márquez, G. (1998). La bendita manía de contar. Madrid: Ollero y Ramos Editores.

García Márquez, G. (2002). Vivir para contarla. Barcelona: Mondadori.

Harguindey, A. (1979). Llegué a creer que Franco no se moriría. En A. Rentería Montilla (Ed.). García Márquez habla de García Márquez (pp. 169-172). Bogotá: Rentería Editores.

Martin, G. (2009). Gabriel García Márquez. Una vida. Barcelona: Random House Mondadori.

Rentería Mantilla, A. (1979). García Márquez habla de García Márquez. Bogotá: Rentería Editores.

Saldívar, D. (1997). Viaje a la semilla. Madrid: Alfaguara.

Sorela, P. (1989). El otro García Márquez. Los años difíciles. Bogotá: Oveja Negra.

Triana, J. A. (21 de diciembre de 2015). Entrevista a Jorge Ali Triana. Recuperado de: https://youtu.be./CjnMsvLWyw [22.10.2022].

Triana, J. A. (31 de agosto de 2017). Charlando con Cervantes - Jorge Alí Triana. Recuperado de https://youtu.be/PWRcX5c1PcI [22.10.2022].

Weatherford, D. J. (2 de febrero 2020). Ve la luz el primer guion escrito por García Márquez. El País.

Published

2023-07-31

How to Cite

Herrero Saiz, M. (2023). Cinema, the other Gabriel García Márquez’ Passion. Estudios De Literatura Colombiana, (53), 41–59. https://doi.org/10.17533/udea.elc.351570