The Universality of metaphor in art

Authors

  • Carlos Alberto Ospina Herrera Universidad de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.11609

Keywords:

artistic metaphorization, epiphora, diaphora, representation, expression, artistic medium, symbol

Abstract

This paper will defend the universality of metaphor in art (Arthur Danto), against those who think (Davidson, Carrol, Vilar) that in art the attribution of expressive properties is literal and not metaphorical. The thesis that the artistic metaphor operates as a tensive symbol that points to meanings (epiphora) and at the same time creates presence (diaphora). Thanks to both elements art creates presence, creates reality or trans gurates the usual and gives it the sudden and amazing possibilities of presence, to which the spectator corresponds not only with the senses, but also with affection, understanding and imagination.

|Abstract
= 372 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 70 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Ospina Herrera, Universidad de Caldas

Departamento de Filosofía
Manizales-Colombia
caos@ucaldas.edu.co

References

ARISTÓTELES (1974) Poética. Edición trilingüe a cargo de Valentín García Yebra. Gredos, Madrid.

BUSTOS GUADAÑO, EDUARDO DE (2000) La Metáfora. Ensayos transdisciplinares. Fondo de Cultura Económica-UNED, Madrid.

CARROLL, NOËL (1993) “Essence, Expression, and History: Arthur Danto’s Philosophy of Art”. In: Rollins, Mark (ed.). Danto and his Critics. Oxford-Cambridge: Blackwell Publishers, pp. 79-106.

CARROLL, NOËL (1999) Philosophy of Art. A contemporary introduction. London and New York, Routledge.

DANTO, ARTHUR C. (2003a) La Madonna del futuro. Ensayos para un arte plural. Trad. de Gerard Vilar. Paidós, Barcelona.

DANTO, ARTHUR C. (1891) The Trans guration of the Commonplace. A Philosophy of Art. New York, Harvard University Press. (2002. La transfiguración del lugar común. Una filosofía del arte. Trad. de Ángel y Autora Mollá Román. Paidós, Barcelona).

DANTO, ARTHUR C. (2003) The Abuse of Beauty. Aesthetics and the Concept of Art. Chicago, Open Court Publishing. (2005. El abuso de la belleza. La estética y el concepto del arte. Trad. de Carlos Roche. Paidós, Barcelona).

DAVIDSON, DONALD (1995) De la verdad y la interpretación. Trad. De Guido Filippi. Gedisa, Barcelona.

DOMÍNGUEZ, JAVIER (2003) “El arte como lenguaje”. En: Cultura del juicio y experiencia del arte. Medellín, Universidad de Antioquia- Instituto de Filosofía.

GADAMER, H. G. (1998) La actualidad de lo Bello. Trad. de Antonio Gómez Ramos. Barcelona, Paidós Ibérica.

GADAMER, H. G. (1984) Verdad y método I. Trad. de Ana Agudo Aparicio y Rafael de Agapito. Salamanca, Sígueme.

GOODMAN, NELSON (1990) Maneras de hacer mundos. Trad. de Carlos Thiebaut. Madrid, Visor.

GOODMAN, NELSON (1976) Los lenguajes del arte. Aproximación a la teoría de los símbolos. Trad. de Jem Cabanes. Barcelona, Seix Barral.

HEIDEGGER, MARTIN (2003) Ser y Tiempo. Traducción de Jorge Eduardo Rivera. Madrid, Trotta.

HOMERO (1964) Odisea. 9ed. Trad. de Luis Segalá y Estalella. Madrid, Aguilar.

PAZ, OCTAVIO (1993). La llama doble. Amor y erotismo. Barcelona, Seix Barral.

VILAR, GERARD (2005) “Sobre algunas disonancias en la crítica de arte de A. C. Danto”, en: Danto et al. Estética después del fin del arte. Ensayos sobre Arthur Danto. Madrid, Machado Libros, pp. 185-208.

VILAR, GERARD (2005a) Las razones del arte. Machado Libros, Madrid.

WHEELWRIGHT, PHILIP (1979) Metáfora y realidad. Trad. César Armando Gómez. Madrid, Espasa-Calpe.

Published

2010-04-15

How to Cite

Ospina Herrera, C. A. (2010). The Universality of metaphor in art. Estudios De Filosofía, (41), 181–200. https://doi.org/10.17533/udea.ef.11609

Issue

Section

Original or Research articles

Categories