Either Art Or Advertising? Arguments To Defend The Artistic Nature Of Advertising

Authors

  • Inmaculada Murcia Serrano Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.12640

Keywords:

art, advertising, mass art, formula, originality, passivity, distraction

Abstract

This article attempts to show that the arguments to deny the artistic nature of creative advertising usually rest on false foundations, which plays down its truth. Neither the argument of the formula, nor that of the passivity of the viewer, or the futility of art, such as Noël Carroll has characterized, are valid for this purpose. Furthermore we lack of a definitive and universal concept of “artwork”, so it is impossible to deny the artistic nature of advertising.

|Abstract
= 340 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 225 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inmaculada Murcia Serrano, Universidad de Sevilla

Departamento de Estética e Historia de la Filosofía
Facultad de Filosofía
Universidad de Sevilla
Sevilla, España
E-mail: imurcia@us.es

References

ANDERSON, P. (2000) Los orígenes de la postmodernidad. Barcelona, Anagrama.

BAUMAN, Z. (2001) La posmodernidad y sus descontentos. Trad. de M. De Molina de Bodegón y C. Aldao. Madrid, Akal.

BONITO OLIVA, A. (1983) The Italian Trans-avantgarde, La Transvanguardia italiana. Milano, Giancarlo Polito Editore.

BURKE, P. (1993) El Renacimiento italiano. Cultura y sociedad en Italia. Trad. de A. Feros. Madrid, Alianza Forma.

CALABRESE, O. (1994) La era neobarroca. Trad. de A. Giordano. Madrid, Cátedra.

Carroll , N. (1998) A Philosophy of Mass Art. Oxford, Clarendon Press.

DE PAZ, A. (1992) La revolución romántica. Poética, estéticas, ideologías. Trad. de M. García Lozano. Madrid, Tecnos.

GARCÍA CANCLINI, N. (2001) Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona, Paidós.

GIMPEL, J. (1979) Contra el arte y los artistas, o el nacimiento de una religión. Barcelona, Gedisa.

HOESTEREY, I. (2001) Pastiche. Cultural Memory in Art, Film, Literature. Bloomington and Indianapolis, Indiana University Press.

JIMÉNEZ, J. (2004) Teoría del arte. Madrid, Tecnos, Alianza.

KANT, I. (1999) Crítica del juicio. Trad. de M. García Morente. Madrid, Espasa-Calpe.

KJELLMAN-CHAPIN, M. (2006) Traces, Layers and Palimpsests: The Dialogics of Collage and Pastiche, Konsthistorisk Tidskrift/Journal of Art History, 75:2; 86-99. DOI: https://doi.org/10.1080/00233600500399403

MARÍN ARDILLA, L.F. (2007) Nuevo Sensorium. Imágenes en Walter Benjamin, Pro-Posições, v. 18, 3 (54) - set./dez.

MARTÍN PRADA, J. (2001) La apropiación postmoderna. Arte, práctica apropiacionista y teoría de la postmodernidad. Madrid, Fundamentos.

SANDLER, I. (1996) Art of the Postmoderns Era. From the Late 1960s to the Early 1990s. Colorado, IconEditions, Westview Press.

SOLAS, J. G.: “Arte y publicidad. La estrategia de la sustitución” en Area 5cino, nº 6, 1999.

WILLIAMS, R. (1990) Television. Technology and cultural form. London, Routledge.

Published

2011-08-24

How to Cite

Murcia Serrano, I. (2011). Either Art Or Advertising? Arguments To Defend The Artistic Nature Of Advertising. Estudios De Filosofía, (44), 149–167. https://doi.org/10.17533/udea.ef.12640

Issue

Section

Original or Research articles

Categories