Metaphor as analogy in the understanding of reality
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ef.n53a07Keywords:
education, metaphor, analogy, heuristic, method, creation.Abstract
From the results of the state of the art research in the field of education and democracy in the Masters in Education from the Catholic University of Manizales 2003-2012, place the cut this documentary study, where the metaphor is analyzed resulted from perspective of education and democracy, and these, in turn, from a metaphorical perspective. 277 works, of which 33 were reviewed were selected because their study recognized metaphors, while invention to solve problems through creativity and divergent thinking in the field of education and democracy. This document is expected to facilitate the development of other inquiries, other studies, other questions, do and become partakers of the metaphor.
Downloads
References
Aguirre García, Sara Elisabeth y Muñoz Orozco, Luz Marina. (2012) La corresponsabilidad del maestro de hoy, frente a los paradigmas emergentes, para la reconfiguración del tejido social. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 371.1 A289].
Almanza Rondón, María Angélica. (2012) La formación política en reconocimiento del género dela invisibilidad al levantamiento subjetivo de la mujer. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 371.82 A445].
Álvarez Gómez, Cristian Alberto. (2011) La democracia trayecto por recorrer en la escuela. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.115 A473d].
Arteaga Mosquera, Liliana. (2009) Ecos de tambores la educación como política de las afecciones. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.1 A786].
Botero Gutiérrez, Viviana; Gutiérrez Guevara, Luz Stella y Ocampo Gómez, Joel Alberto. (2012) El sujeto socio político en la construcción de democracia desde la transmodernidad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.116 B748].
Carvajal Burbano, José Fernando. (2009) El sujeto político maciceño trasegando caminos de humanidad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.19342 C331].
Ceballos Ospina, Diana Cristina. (2009) Potencialización de procesos autopoiésicos en los sujetos de las nuevas ruralidades. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica Manizales. [TAV-CR 370.1 C387].
Escobar, Ricardo; Muñoz, José y Toro Patiño, Luz Dary (2011) Condiciones y emergencias para la configuración del sujeto existencial democrático. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.115 E74].
Espinal Gutiérrez, Ana María y Salazar Díaz, Leidi Joanna. (2008) Configuración de espacios eco-educativos para la conformación de sujetos implicados en la construcción de ciudad en ámbitos de civilidad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 3701.1 E77].
García, Gloria Amparo. (2010) Exclusión e inclusión en interculturalidad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.196 G216e].
González Valencia, Esneda. (2008) Nueva subjetivaciones del derecho en vocación de justicia. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 340.1 G643].
Henao Castaño, Luz Adriana. (2008) Jóvenes en espacios políticos multisimbólicos: de lo plástico a lo líquido. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.19 H493].
Hernández Ríos, Gillante. (2009) El bio-ciudadano como sujeto etho-político para la configuración del territorio y geoidentidad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.115 H557e].
Largo Arenas, Edgar Adriano & Muñoz Carvajal, Víctor Hugo. (2010) Emergencia del sujeto rural como potencia generadora de desarrollo en nuevas comprensiones epistémicas de estado. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.1996 L322].
León Cárdenas, Lina María. (2003) Complejidad problémica en la aprehensión de la relación de la democracia, la política y el sujeto. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [T371.13 R934].
López Córdoba, Karina Alcira.(2010) El currículo: posibilidad de potenciación de un sujeto ético político ecológico en perspectiva de lo local. Tesis (Magister en Educación).-Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 375.001 L864].
López Vásquez, Blanca Senobia. (2009) La familia escuela dinamizadoras de las relaciones en humanidad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.19 L864].
Martínez L, Diana Lilly & Vallejo T, Juan Carlos. (2011) Potenciación de comunidades democráticas desde la recuperación de la voz grito en el sujeto educable. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.115 M385p].
Molina Parra, Rigoberto. (2012). Hermenéutica de violencia y derecho a la vida en Colombia. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 371.78 M722].
Moreno Calonge, Luis Alonso. (2012) La Escuela como fuente de vida: una razón para educar en, desde y con la diversidad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales.
Morín, Edgar (1993) Tierra Patria. Numancia, 117-121 08029, Barcelona, Editorial Kairos.
Morín, Edgar. (2002) Introducción a una política del hombre. Barcelona, Editorial Gedisa.
Morín, Edgar. (2003) El método: la humanidad de la humanidad, la identidad humana. Madrid, Ediciones Cátedra.
Morín, Edgar. (2004) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, Editorial Gedisa.
Morín, Edgar. (2011) Por una política de la humanidad. Barcelona, Editorial Gedisa.
Morín, Edgar. (2011) La vía para el futuro de la humanidad. Barcelona: Editorial Paidós.
Naranjo Gallego, Juan Carlos. (2010) ¿La emergencia de la educación o la educación en la emergencia? Una mirada a la educación como aporte en la edificación de ciudadanías emergentes en momentos de globalización. Tesis (Magister en Educación).Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.7 N218].
Niño Martínez, Laura Inés, Hna. (2010) El desarrollo humano garantía para hacer de la participación una realidad en los procesos educativos. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.153 N716].
Osorio A, Jhon James y Giraldo M, Sandra Paola. (2011) Reflexiones biopolíticas para jóvenes en el siglo XXI. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.19349 O84].
Ospina Arce, Martha Claret. (2010) Política de formación y organización de conocimiento ecosistémico para los estudiantes de enfermería. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [T610.7 O83].
Pelaéz Alarcón, Rodrigo. (2010) Inclusión en educación para tiempos de incertidumbre en ausencia de futuro de la invisibilización a la visibilización. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [T370.11 P381].
Quiceno Giraldo, Lina Marcela; Rincón Pachón, Carlos Adolfo; Villada Burgos, Ana Graciela y Villada Burgos, José Guillermo. (2010) El aula como territorio vital: pertinencia de las lógicas de formación contemporánea para la emergencia del sujeto político. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [T370.7 Q6].
Quintero, Edith de Jesús. (2008) La formación constante del sujeto político para la resignificación de la democracia. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.115 Q7l].
Quirama Sánchez, Rosalba. (2012) La escuela como constructora de ciudadanía. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.117 Q6].
Ramírez D., Edgar Hernán (2010) El cine: una apuesta por la civilidad en interdisciplinariedad. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 791.4 R173].
Tejada Viáfara, Jorge Enrique. (2012) Del complejo trasegar de la diáspora humana a lo incierto de la patria mundo. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 371.207 T264].
Torres Paz, Sandra de las Lajas. (2009) Las afroetnoeducaciones: posibilidad emergente para la formación de sujetos éticos, estéticos, políticos y ecológicos en la construcción de una sociedad intercultural. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.196 T693].
Vargas Triviño, Deicy, Hna.; Marín, Viviana & Roldán Giraldo, Yuliana. (2012) Movilizaciones en las jóvenes en torno al sentido de vida y humanización a partir de la lectura de las experiencias vitales. La cotidianidad y las políticas de formación de la ciudadela educativa La Presentación. Tesis (Magister en Educación).Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 371.8 R744].
Zamora Herrera, Ruth; Mosquera, María Yency & Riascos Cuero, Marleny. (2011) Un solo palo no llama monte una minga por la construcción de la ciudadanía. Tesis (Magister en Educación). Universidad Católica de Manizales. [TAV-CR 370.115 Z35u].
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2016 Olga Lucia Fernández Arbeláez, Carlos Alberto Valencia Cañaveral
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.
2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.
3. The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons Attribution-NoCommercia-ShareAlike (CC BY-NC-SA 4.0), or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;
4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal;
5. Authors are permitted, and Estudios de Filosofía promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Estudios de Filosofía's assigned URL to the Article and its final published version in Estudios de Filosofía.