Alain Badiou. Theatre and politics as collective subjectivations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a05

Keywords:

Alain Badiou, dialectics, politics, subject, theatre, truth

Abstract

Since the Greek emergence of philosophy, theatre and politics maintained complicated but close links. In their own way, both seek to unify multiplicities through the localized interweaving of ideas and bodies. Overcoming the Platonic, Aristotelian and Heideggerian models of the relationship between art and philosophy, it is shown with Badiou that the contemporary articulation of theatre and politics lies within a dialectical game that constitutes the collective Subject of both elds. For this purpose, it is necessary to rethink the point of contact between theatre and politics in the light of their different production of truths. Relocating the truth at the centre of both activities, it is possible to unveil with Badiou that both contemporary theatre and politics contribute to the creation of faithful Subjects when the collective is built through the indifference to the differences. Thus, beyond the fact that theatre and politics can be objects of one another, and that they inhabit each other, theatre reveals what can still be, today, the only real and true politics.

|Abstract
= 477 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 46 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 27 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stephane Vinolo, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Ph.D en filosofía por la Universidad Michel de Montaigne de Bordeaux (Francia) y Ph.D en Teología por la Universidad de Strasbourg (Francia). Es actualmente Profesor Principal en losofía de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Publicaciones: Le don de Spinoza à la phénoménologie de Jean- Luc Marion, in Laval philosophique et théologique (2017); ¿Qué más da? La estética en Jean-Luc Marion, in Escritos (2017); Spinoza et l ́argent – La politique comme économie des passions, in Revue philosophique de Louvain (2017); La tentation moderne de Jean-Luc Marion – Le scandale de la saturation, in Dialogue (2017).

References

Badiou, A. (1990). Manifiesto por la filosofía. Buenos Aires: Nueva visión.

Badiou, A. (1999). El ser y el acontecimiento. Buenos Aires: Manantial.

Badiou, A. (2008a). ¿Qué representa el nombre de Sarkozy? Vilaboa: Ellago.

Badiou, A. (2008b). Lógica de los mundos, El ser y el acontecimiento 2. Buenos Aires: Manantial.

Badiou, A. (2009a). Pequeño tratado de inestética. Buenos Aires: Prometeo.

Badiou, A. (2009b). Teoría del sujeto. Buenos Aires: Prometeo.

Badiou, A. (2010a). Segundo manifiesto por la filosofía. Buenos Aires: Manantial.

Badiou, A. (2010b). La trilogie d’Ahmed. Arles: Actes Sud.

Badiou, A. (2011). Elogio del amor. Madrid: La esfera de los libros.

Badiou, A. (2014). Rhapsodie pour le théâtre. Paris: Presses Universitaires de France.

Badiou, A. (2015). Elogio del teatro. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Badiou, A. (2016). La vraie vie. Fayard: Paris.

Badiou, A. & Tarby, F. (2010). La philosophie et l’événement. Paris: Germina.

Cavell, S. (1979). The world view, Reflections on the ontology of film. Boston: Harvard University Press.

Deleuze, G. (1981). Logique de la sensation. Paris: Éditions de la Différence.

Derrida, J. (1978). La vérité en peinture. Paris: Flammarion.

Dumont, P. (1997). Descartes et l ́esthétique, l ́art d ́émerveiller. Paris: PUF.

Dupont, F. (2007). Aristote ou le vampire du théâtre occidental. Paris: Aubier Montaigne.

Guenancia, P. (2012). Descartes et l ́ordre politique: Critique cartésienne des fondements de la politique. Paris: Gallimard.

Heidegger, M. (2006). El origen de la obra de arte. O cina de arte y ediciones: Madrid.

Marion, J. (2008). Siendo dado, ensayo para una fenomenología de la donación. Madrid: Síntesis.

Marion, J. (2010). Certitudes négatives. Paris: Grasset.

Marion, J. (2014). Courbet, ou la peinture à l ́œil. Paris: Flammarion.

Meyer, M. (2005). Le comique et le tragique: Penser le théâtre et son histoire. Paris: PUF.

Platón. (1986). República. En Diálogos, IV. Madrid: Gredos.

Sartre, J–P. (1943). L’être et le néant, Essai d’ontologie phénoménologique. Paris: Gallimard.

Sartre, J–P. (1963). Crítica de la razón dialéctica, Tomo 1, Teoría de los conjuntos prácticos. Buenos Aires: Losada.

Tocqueville, A. (1996). El Antiguo Régimen y la Revolución. México: Fondo de cultura económica.

Vinolo, S. (2012). Ces fantômes qui donc nous gouvernent. The International Journal of Badiou Studies, 1(1), 1–17.

Vinolo, S. (2014). Alain Badiou – Vivre en immortel. Paris: L'Harmattan.

Vinolo, S. (2016). Le don de Spinoza à la phénoménologie de Jean-Luc Marion. Laval théologique et philosophique, 72(2), 299–317.

Yvonnet, F. (2012). Homo comicus ou l’intégrisme de la rigolade. Paris: Mille et une nuits, Paris.

Published

2018-07-31

How to Cite

Vinolo, S. (2018). Alain Badiou. Theatre and politics as collective subjectivations. Estudios De Filosofía, (58), 99–118. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a05

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.