“God is dead” and the question of science in Nietzsche

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.n59a07

Keywords:

God is dead, Chaos, Science, Asceticism, F. Nietzsche

Abstract


This article aims to establish a relationship between the phrase “God is dead” and the theme of science in Nietzsche. For this purpose, an analysis of the phrase “God is dead” will be provided in the light of the recent interpretation put forward in the German world. Secondly, we will deal with the concepts of absence and chaos to determine if these notions can be considered as a further step to the “death of God”. Finally, we will review the subject of science: Nietzsche’s views on it, the implications that stem from its works and, above all, the direct nexus of science with that death. The link between these themes leads to a new understanding of the philosopher of Röcken and the future of research on his philosophy.

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Osman Daniel Choque Aliaga, Institut für PhilosophieTechnische Universität Berlin

Osman Daniel Choque Aliaga es candidato a Doctor en Filosofía por la Technische Universität Berlin. Magister y Especialista en Filosofía Contemporánea por la Universidad San Buenaventura, Bogotá. Licenciado por la Universidad Católica Boliviana. Miembro de la Sociedad Iberoamericana de Estudios Heideggerianos y de la Red Iberoamericana Foucault. Sus líneas de investigación se orientan hacia la filosofía moderna (alemana) y la filosofía contemporánea (francesa). Algunas de sus últimas publicaciones: “El filósofo y su filosofía. La ‘filosofía experimental’ de Nietzsche”, Fragmentos de filosofía, nº 16, 2018; “‘The discontinuity in the continuity’. Michel Foucault and the archaeological period”, Topologik, nº 23, 2018; “Caminos del cuerpo. La memoria y el ‘miembro fantasma’ en el pensamiento de Merleau-Ponty”, Quaestiones Disputatae, nº 22, 2018; “‘El caballero de la exactitud perversa. 

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Published

2019-01-18

How to Cite

Choque Aliaga, O. D. (2019). “God is dead” and the question of science in Nietzsche. Estudios De Filosofía, (59), 139–166. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n59a07

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