The balance of the “no”. Some notes about the “οὐ μᾶλλον” in Praep. Evag. 14.18.1-5

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/10.17533/udea.ef.n60a03

Keywords:

Pyrrhonism, οὐ μᾶλλον, principle of non-contradiction, vanity, dogmatism

Abstract

This paper offers some clarifications about the meaning of the formula “οὐ μᾶλλον” as it is presented in one of the most controversial passages of Aristocle’s On Philosophy (Praep. Evag. 14.18.1-5), where he discusses with the Pyrrhonians. My thesis is that the formula “οὐ μᾶλλον” has practical and therapeutical functions insofar as it plays the role of a purgative drug against “predication” rather than being an epistemological or metaphysical claim. In this sense, it is a philosophical tool against the vanities of dogmatism. To reach this conclusion, I will analyze the passage and the possible roots of this formula in the Socratic tradition.

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Author Biography

María Fernanda Toribio Gutiérrez, Universidad Veracruzana

Licenciada y maestra en Filosofía por la Universidad Veracruzana (UV). Ha realizado estancias de investigación en la Universidad de los Andes, la Universidad Nacional de Colombia (Bogotá) y en la Univsersitat de Barcelona. Actualmente colabora con los trabajos del Cuerpo Académico “Fenomenología”, del Instituto de Filosofía de la UV, donde se desempeña también como asistente de investigación.

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Published

2019-07-25

How to Cite

Toribio Gutiérrez, M. F. (2019). The balance of the “no”. Some notes about the “οὐ μᾶλλον” in Praep. Evag. 14.18.1-5. Estudios De Filosofía, (60), 35–61. https://doi.org/10.17533/10.17533/udea.ef.n60a03

Issue

Section

Original or Research articles