Photography and the death of art

Authors

  • Carlos Jiménez Moreno Universidad del Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.338450

Keywords:

Photography, Death of Art, Hegel, Schiller

Abstract

This article sets the consequences that the discovery of photography had on the system of arts and on the frame of theoretical reflection about artistic expressions. In doing it so, the author relates lot hedeath of art the spreading of photography which made evident the idea of the death of art already present in the romantic tradition from Hegel to Schiller. Starting from La muerte del arte y la estética by Dino Formaggio, the author refers to the fact that photography imposes a question on the concept o fart, on the bounds of the system of arts and on the way the artist, the work of an, and the spectator become differentiated.

|Abstract
= 564 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 277 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMANSY, Paul. La Photographie, moyen d'information. París: Tréma, 1975.

ARGAN, Carlo Gulio. La arquitectura barroca en Italia. Buenos Aires: Nueva VlSión, 1966.

____________El concepto del espacio arquitectónico desde el Barroco hasta nuestros días. Buenos Aires: Nueva Visión, 1967.

___________La historia del arte como historia de la ciudad. Barcelona: Laia, 1987. ARISTÓTELES. Peri Hermeneia. Valencia: Teorema, 1979.

ASSUNTO, Rosario. La Antigüedad como futuro. Madrid: Visor, 1990.

BARTHES, Roland. Mythologies. París: Seuil, 1975.

________Nota sobre la fotografía. En: La cámara lúcida. Barcelona: Paidós, Comunicación, 1994.

BASIN, André. L'ontologie de l'image photographique. 1947.

_________Qu'est que ce le cinema? Paris: Seuil, 1961.

BAUDELAIRE, Charles. Curiosités esthétiques, seguido del'art romantique. Clasiques Gamier, 1962.

__________El pintor de la vida moderna. Bogotá: El Áncora, 1995.

BENÉVOLO, Leonardo. La captura del infinito. lV Madrid: Celeste ediciones, 1991.

BENJAMIN, Walter, El origen del drama barroco alemán. Madrid: Tauros, 1990.

_________Poesía y capitalismo. Madrid: Tauros, 1981.

_________Iluminaciones Il. Madrid: Taurus, 1983.

BERGALA, Alain. Les absences du photographe. En: Depardon, 1982.

BERGSON, Henri. La evolución creadora. Buenos Aires, 1934.

BLOSSEFELDT, Karl. Dasfotografische Werk. Münich: Schirmer/Mosel, 1981.

BLUNT, Anthony. La teoría de las artes en Italia (Del 1400 al 1600). Madrid: Cátedra, 1985.

BOULLÉE, Etienne-Louis. Arquitectura- Ensayo sobre Arte. Barcelona: Gustavo Gili, 1985.

BOUVERESSE, Pierre. Un art moyen. París: Minuit et altri, 1965.

BOUVERESSE, Jacques. Wittgenstein et la théorie de l'image. En:

Macula. No 5-6, 1979.

BRUNI, Cirro (ed). Pour la photographie (Actas del Primer Coloquio Internacional de la Fotografía, Universidad de París-VIII).

Sammeron, Sems, 1982.

BLUCK-MORSS, Susan. Dialéctica de la mirada. Walter Benjamín y el proyecto de los paisajes. Madrid: Visor, 1995.

BUCKHARDT, Jacobo. La civilización del Renacimiento en Italia. México: F.C.E., 1963.

CHEVRIER, Jean-Fran9ois. Proust et la photographie. París: L 'etoile, 1982.

COBURN, Alvin. Langdon, Photographer. University ofNew México: Press, 1964.

CROCE, Benedetto. Estética. Buenos Aires: Nueva Visión, 1974.

DAGOGNET, Fran9ois. Philosophie de l'image. París: Biblioteca filosófica Jr. Vrin, 1984.

DELEUZE, Guilles. El pliegue. Leibniz y el Barroco. Barcelona: Paidós, 1989.

DE MANl. Paul. Visión y ceguera. Ensayo sobre la retórica de la crítica contemporánea. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico, 1991.

DERRIDA, Jacques. De la grammato/ogie. París: Minuit, 1967.

_______ Espectros de Marx. El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional. Madrid: Trotta, 1995.

EDER, JosefMaria. History of Photography. Nueva York: Dover Publications, 1978.

FEYERABEND, Paul. Against Method Londres: New Left Books, 1979.

FORMAGGIO, Dino. La muerte del arte y la estética. México: Grijalbo, 1992.

FOUCAULT, Michel. Les mots et les choses. Paris: Gallimard, 1966.

__________historia de la lo cura en la época clásica.México:F.C.E.,1967.

FRANCASTEL, Pierre. Lafigura y el lugar. El orden visual del "Quatrocentto ". Caracas: Monte Avila, 1968.

FREUND, Gisele. Photographie et societe. Paris: Seuil, 1974.

FREUD, Sigmund. Obras completas. 14 Tomos. Buenos Aires: Amorrortu, 1977.

GERRISTREIM, Hellmut & Allison. The History of Photography. Londres, 1969.

GOMBRICH, Emest. Art et illusion. París: Gallimard, 1960.

HAUSER, Amold. Historia social de la literatura y el arte. Madrid: Guadarrama, 1964

HEGEL, G.W.F. Fenomenología del espíritu. México: F.C.E.,l965.

______Aesthetik. Berlín: Lukacs, 1955.

HEIDEGGER, Martin. Caminos del bosque. Madrid: Alianza, 1994.

HUME, David. Tratado de la naturaleza humana. 3 Tomos. Buenos Aires: Orbis, 1984.

JAMESON, Fredric. Teoría de la pos/modernidad. Madrid: Trotta, 1996.

KANT, Enmanuel. Crítica del juicio. Buenos Aires: Losada, 1967.

KANTllVIEN, Volker. La photographie est-e/le un art? París: Chéne, 1974.

KAUFFMANN, Emile. La arquitectura de la Ilustración. Barcelona: Gustavo Gili, 1964.

KENDALL, T. Transparence pintures. On the nature ofphotographie realism En: Critica! inquiry. No 11, Diciembre de 1984. DOI: https://doi.org/10.1086/448287

LINDEKENS, René. Eleménts pour une sémiotique de la photographie. París/Bruselas: Dider-Aimav, 1971.

LISSITZKY. EL. 1929. Reconstrucción de la arquitectura en la URSS. Barcelona: Gustavo Gili, 1972.

MARGOT, Jean Paul. La Modernidad: una ontología de lo incomprensible. Universidad del Valle, 1995.

MARX, Carlos. El capital. 3 Tomos. México: F.C.E., 1964.

Me LUHAN, Marshall. The Gutenberg Galaxy. Toronto: Universidad de Toronto, 1962.

METZ, Christien. Le signifiant imaginaire. París: UGE, 1977.

MOLES, Abraham. Théorie de l'information et perception esthétique. París: Flanmarion, 1958.

NEWHALL, Beaumont. The History ofPhotographyfrom 1983 to the Present Day. Nueva York: MOMA., 1964.

PANOFSKY, Erwin. La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets, 1971.

________Id e a . Madrid: Cátedra, 1989.

PEIRCE, Charles S. Coilected Papers. Vol. I y Il. Nueva York: Harvard Univ. Press, 1931, 1960.

PLECY, Albert. La Photo, art langage. París/Bruselas: Marabout, 1975.

RAY, Man. Photographe. París: Phllippe Sers, 1981.

SANDER, August. Menschen des 20ten Jahrhunderst. Münich: Schlrmer/Mosel, 1980. SARDUY, Severo. Barroco. Buenos Aires: Suramericana, 1974.

SHAEFFER, Jean-Marie. La naissance de la littérature. París: presses de 1'Ecole Normale Supérieure, 1983.

________La imagen precaria. Del dispositivofotográfico. Madrid: Cátedra, 1992.

SCHARF, Aaron. Art and Photography. Harmondsworth, Pelican Books, 1974.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d'existence des objets techniques. París: Aubier Montaigne, 1969.

SYMONDS, John Addington. El Renacimiento en Italia. Mexico: F.C.E., 1957.

SONTAG, Susan. Sobre lafotografia. Buenos Aires: Suramericana, 1984.

SOUGES, Marie Loup. Historia de la fotografÍa. Madrid: Cátedra, 1984.

TAFURT, Manfred. La esfera y el laberinto. Vanguardias y arquitectura de Piranesi a los años setenta. Barcelona: Gustavo Gili, 1979.

TALBOT, Henry Fox. The Pencil of Nature, (1844-1846). Reedición en Image, Junio de 1959.

TARABUK IN, Nikolai. El último cuadro. Del caballete a la máquina/Por una teoría de la pintura. Barcelona: Gustavo Gili, 1977.

THOMAS, Alan. Time in a Frame. Photography and the Nineteenth Century Mind. Nueva York: Schicken Books, 1977.

TODOROV, Tzvetan. Théories du symbole. Pads: Seuil, 1977.

VACCART, Franco. La photographie et l'inconcient technologique. París: Creatis, 1981.

VANTIER, Henry. La rethorique des index. En: Cahiers de la photographie. No. 5, 1982.

VV.AA. Photography in the Modern Era. European Documents and Critica/ Writings, 1913-1940. New York: The Metropolitan Museum of Art, 1989.

WESTON,Eduard.Daybooks. NuevaYork: Aperture Books,1973.

WINCKELMANN, J.J. Reflexiones sobre la imitación del arte griego en la pintura y la escultura. Barcelona: Península, 1987.

YOURCENAR, Marguerite. El negro cerebro de Piranesi. Revista el Paseante. Madrid.

Published

1996-05-09

How to Cite

Jiménez Moreno, C. (1996). Photography and the death of art. Estudios De Filosofía, (13), 43–55. https://doi.org/10.17533/udea.ef.338450

Issue

Section

Original or Research articles

Categories