The Coloniality of Knowledge in the Teaching of Public Policies in Educational Institutions of Higher Education in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.espo.n49a13

Keywords:

Public Policies, Higher Education, Professional Formation, Coloniality of Knowledge, Decolonial Theory, Mexico

Abstract

The article discusses the technical and instrumental approach that predominates in the teaching of public policies within Mexican educational institutions, both undergraduate and graduate; with the purpose of noting the gaps that exist in knowledge but also to highlight the need to develop theoretical and methodological approaches that enable an analysis of public policies consistent with our own problematic context. In that vein, the arguments of the decolonial theory are useless to analyze and reflect on the theoretical and methodological contents found in the curricula of public policies. The cases analyzed for this purpose do not constitute a representative sample in a statistical sense, but follow specific selection criteria: the importance of the institutions in the national context, availability of information, and postgraduate programs with emphasis on public policies. The aim of this analysis is first, to highlight the need to formulate alternatives to consolidate the study of public policies as a field in its own right, and, second, to reclaim some elements provided by the anthropology of public policies and decoloniality in order to enable a different kind of training of the specialists in this field.

|Abstract
= 409 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 745 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 284 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Mota Díaz, Autonomous Mexico State University

Social Anthropologist. Specialist in Government and Local Development. M.A. in Social Sciences with Specialization in Municipal Development. PhD. Studies in Political and Social Sciences. Professor-Researcher at the Faculty of Political and Social Sciences, Autonomous Mexico State University, member of the research group Social actors, participation and alternative development

References

(1) Aguilar Villanueva, Luis F. (2004). Recepción y desarrollo de la política pública en México. Un estudio introductorio. Sociológica, 19 (54), pp. 15-37.

(2) Bolívar, Echeverría. (1989). Modernidad y capitalismo (15 tesis). Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://www.bolivare.unam.mx/ensayos/Modernidad%20y%20Capitalismo%20(15%20Tesis).pdf

(3) Castro Gómez, Santiago. (2007). Descolonizar la Universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En: Castro Gómez, Santiago y Grosfoguel, Ramón (eds.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). Bogotá, D. C.: Iesco, Pensar, Siglo del Hombre.

(4) De Sousa Santos, Boaventura. (2009). Una Epistemología del Sur. México, D. F.: Clacso, Siglo XXI.

(5) Franzé Mudanó, Adela. (2013). Perspectivas antropológicas y etnográficas de las políticas públicas. Revista de Antropología Social, 22, pp. 9-23.

(6) Gómez Lechaptois, F. (2014). Trabajo social, descolonización de las políticas públicas y saberes no hegemónicos. Katálysis, 1 (17), pp. 87-94. https://doi.org/10.1590/S1414-49802014000100009

(7) Grosfoguel Ramón. (2006). La descolonización de la economía política y los estudios postcoloniales. Transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global. Tabula Rasa, 4, pp. 17-48.

(8) Maldonado Torres, Nelson. (2007). Walter Mignolo: una vida dedicada al proyecto decolonial. Nómadas, 26, pp. 187-194.

(9) Mignolo, Walter. (2007). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. En: Castro Gómez, Santiago y Grosfoguel, Ramón (eds.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 25-46). Bogotá, D. C.: Iesco, Pensar, Siglo del Hombre.

(10) Mota Díaz, Laura et al. (2014). Universidad pública y conflictividad social. Una mirada crítica a las actuales formas de participación social universitaria. En: Olvera García, Jorge y Olvera García, Julio (coords.). Responsabilidad social universitaria. El reto de la construcción de ciudadanía (pp. 121-139). México, D. F.: Miguel Ángel Porrúa, Universidad Autónoma del Estado de México.

(11) Nelson, Bárbara. (2001). Políticas públicas y administración. Una visión General. En: Goodin, Robert y Dieter K., Hans (coords.). Nuevo Manual de Ciencia Política, Vol. 2 (pp. 795-860). Madrid: Itsmo.

(12) Prats, Joan. (s. f.). La construcción histórica de la idea de desarrollo. Paper 34. Institut Internacional de Governabilitat de Catalunya.

(13) Quijano, Aníbal. (2007). Colonialidad del poder y clasificación social. En: Castro Gómez, Santiago y Grosfoguel, Ramón (eds.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 93-126). Bogotá, D. C.: Iesco, Pensar, Siglo del Hombre.

(14) Restrepo, Eduardo y Rojas, Axel. (2010). Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Instituto de Estudios Sociales y Culturales Pensar, Universidad del Cauca.

(15) Shore, Cris. (2010). La antropología y el estudio de la política pública: reflexiones sobre la "formulación" de las políticas. Antípoda, 10, pp. 21-49. https://doi.org/10.7440/antipoda10.2010.03

(16) Valencia A. German y Álvarez, Yohan Alexis. (2008). La ciencia política y las políticas públicas. Notas para una reconstrucción histórica de su relación. Estudios Políticos, 33, pp. 93-121.

(17) Wallerstein, Immanuel. (1996). Abrir las ciencias sociales. México, D. F.: Siglo XXI.

(18) Walsh, Catherine (ed.). (2005). Introducción. (Re) pensamiento crítico y (de)colonialidad. En: Pensamiento crítico y matriz colonial (pp. 13-35). Quito: Abya-Yala, Universidad Andina Simón Bolívar.

(19) Walsh, Catherine. (2007) ¿Son posibles unas ciencias sociales/culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas, 26, pp. 102-113.

Published

2016-07-21

How to Cite

Mota Díaz, L. (2016). The Coloniality of Knowledge in the Teaching of Public Policies in Educational Institutions of Higher Education in Mexico. Estudios Políticos, (49), 239–259. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n49a13