Epistemic Injustices, Abortion and Bioethics, A Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.espo.n69a07Keywords:
Biopolitics, Epistemic Injustices, Testimonial Injustice, Hermeneutical Injustice, Abortion, BioethicsAbstract
This text reviews the contributions of epistemic injustices to bioethics in the approach to abortion. A quantitative and qualitative systematic review is used to compile, synthesized and evaluate the literature from empirical approaches, theoretical and conceptual reflections on the research topic in the following databases: Springer, Scopus, ScienceDirect, Web of Science, SciELO, Dialnet and Google Scholar. Epistemic injustices contribute to identifying whether Bioethics is part of the privileged social imagination on the interpretation of women as an object of knowledge that ignores their epistemic status, through deficits in the credibility of their testimony and with hermeneutic barriers that make their experiences unintelligible. It allows it to establish whether this generates damage that hinders her political agency in making ethical decisions in the interactional and structural sphere in relation to abortion, and helps it to understand itself as a situated knowledge that redefines its foundations from deliberative scenarios, mediated by epistemic virtues that reposition women as subjects of knowledge and political agents.
Downloads
References
(1) Abdala, Leila. (2021). «Sé que me cortaron, pero lo olvidé inmediatamente cuando te vi». La violencia obstétrica como un nuevo marco para dotar de inteligibilidad las memorias y experiencias de los partos en la Argentina reciente. Sexualidad, Salud y Sociedad, 37. http://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2021.37.e21203.a
(2) Adkins, Karen. (2017). Rumors Help the Enemy! Gossip in Politics. In: Gossip, Epistemology, and Power (pp. 107-175). Palgrave Macmillan. http://doi.org/10.1007/978-3-319-47840-1_5
(3) Alcoff, Linda. (2010). Epistemic Identities. Episteme, 7 (2), pp. 128-137. https://doi.org/10.3366/epi.2010.0003
(4) Amnistía Internacional. (2023, septiembre 26). Datos claves sobre el aborto. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/blog/historia/articulo/datos-clave-sobre-el-aborto/
(5) Anderson, Elizabeth. (2012). Epistemic Justice as a Virtue of Social Institutions. Social Epistemology, 26 (2), pp. 163-173. https://doi.org/10.1080/02691728.2011.652211
(6) Aránguez, Tasia. (2019). La metodología de la concienciación feminista en la época de las redes sociales. Ámbitos, 45, pp. 238-257. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.14
(7) Argentina. Congreso de la República. Ley 27610. (1.° de enero de 2021). Acceso a la interrupción voluntaria del embarazo. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2020_ley27610_arg.pdf
(8) Arguedas, Gabriela. (2019). Reflexiones sobre el saber/poder obstétrico, la epistemología feminista y el feminismo descolonial, a partir de una investigación sobre la violencia obstétrica en Costa Rica. En: Sagot, Monserrat y Díaz, David (eds.). Antología del pensamiento crítico costarricense contemporáneo (pp. 569-590). Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvtxw1wh.31
(9) Barthold, Lauren. (2020). The Virtue of Dialogue. In: Overcoming Polarization in the Public Square (pp. 155-184). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-45586-6_6
(10) Bolivia. Asamblea Legislativa Plurinacional. Ley 1005. (15 de diciembre de 2017). Código del Sistema Penal. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2017_cspnuevo_bol.pdf
(11) Brasil. Presidencia de la República. Decreto 2848. (7 de diciembre de 1980). Código Penal. https://oig.cepal.org/sites/default/files/1940_decreto-lei-2848_argentina.pdf
(12) Broncano, Fernando. (2020). Conocimiento expropiado. Akal.
(13) Case, Spencer. (2021). Political Conviction and Epistemic Injustice. Philosophia, 49, pp. 197–216. https://doi.org/10.1007/s11406-020-00263-w
(14) Chile. Congreso Nacional. Ley 21030. (14 de septiembre de 2017). Regula la despenalización de la interrupción voluntaria del embarazo en tres causales. https://oig.cepal.org/sites/default/files/ley_21030-despenalizacion_del_aborto-2017.pdf
(15) Colombia. Congreso de la República. Ley 599. (24 de julio de 2000). Por la cual se expide el Código Penal. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0599_2000.html
(16) Costa Rica. Asamblea Legislativa de la República. Ley 4573. (4 de mayo de 1970). Código Penal. https://oig.cepal.org/sites/default/files/1970_codigopenal_costarica_0.pdf
(17) Curato, Nicole; Hammond, Marit y Min, John. (2019). Norms. En: Power in Deliberative Democracy. Political Philosophy and Public Purpose (pp. 25-59). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95534-6_2
(18) Cherry, Mark. (2021). Christian Bioethics and the Partisan Commitments of Secular Bioethicists: Epistemic Injustice, Moral Distress, Civil Disobedience. Christian Bioethics, 27 (2), pp. 123-139. https://doi.org/10.1093/cb/cbab005
(19) Chorny, Vladimir. (2019). Principio de autonomía y culturas originarias. En: Capdevielle, Pauline; Chorny, Vladimir y Misley, Nahuel (eds.). La razón pública rawlsiana y la desigualdad política enfrentadas (pp. 53-93). UNAM.
(20) Dalama, Laura. (2022). Our Bodies, Ourselves: un ejemplo de la influencia de los movimientos feministas en el desarrollo de la ciencia ginecológica. (Tesis inédita de maestría). Universidad de Oviedo, Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/64271/tfm_LauraDalamaVeiga_unlocked.pdf?sequence=4&isAllowed=y
(21) De Lamo, Irene (ed.). (2022). Además de la ley. Apuntes para el análisis feminista del derecho. En: Lo personal es jurídico. Apuntes para pensar el derecho desde la teoría feminista (pp. 41-52). Atelier. https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/36126/personal_lamo_2022.pdf?sequence=1
(22) Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2021). Mortalidad materna en Colombia en la última década y el efecto del Covid-19. Informes de Estadística Sociodemográfica Aplicada, 9. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/poblacion/informes-estadisticas-sociodemograficas/2021-12-20-mortalidad-materna-en-colombia-en-la-ultima-decada.pdf
(23) Dotson, Kristie. (2011). Tracking Epistemic Violence, Tracking Practices of Silencing. Hypatia, 26 (2), pp. 236-257. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2011.01177.x
(24) Ecuador. Asamblea Nacional. Código Orgánico Integral Penal. (3 de febrero de 2014). https://oig.cepal.org/sites/default/files/2014_codigopenalart.147-150_ecuador.pdf
(25) El Salvador. Asamblea Legislativa de la República. Decreto 1030. (26 de abril de 1997). Código Penal. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2002/1826.pdf
(26) Femenías, María y Bolla, Luisina. (2019). Narrativas invisibles: Lecturas situadas del feminismo materialista francés. Aljaba, 23 (1), pp. 91-105. https://doi.org/10.19137/aljaba-2019-230105
(27) Fernández, Guadalupe. (2021). ¿Pueden hablar las jóvenes que maternan? De objeto de prácticas institucionales a sujetos epistémicos. Cartografías del Sur, 14, pp. 1-23. https://doi.org/10.35428/cds.vi14.223
(28) Flanigan, Jessica. (2018). Sweatshop Regulation and Workers’ Choices. Journal of Business Ethics, 153, pp. 79-94. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3395-0
(29) Franzway, Suzanne. (2016). The Sexual Politics of Citizenship and Violence. Women’s Studies International Forum, 58, pp. 18-24. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2016.04.006
(30) Fricker, Miranda. (2007). Epistemic Injustice. Power and the Ethics of Knowing. Oxford University. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001
(31) Gómez, Irazú. (2022). Entre la biopolítica, la invención de la maternidad y el género. El aborto en Chiapas. Península, 18 (1), pp. 9-33. https://revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/84254
(32) González, Marta. (2022). Conceptualización de la violencia contra las mujeres: revisión de una metáfora conceptual y una propuesta de resignificación. (Tesis inédita de maestría). Universidad de Oviedo, Oviedo. http://hdl.handle.net/10651/64094
(33) Gould, James. (2020). Culpable Ignorance, Professional Counselling, and Selective Abortion of Intellectual Disability. Journal of Bioethical Inquiry, 17, pp. 369-381. https://doi.org/10.1007/s11673-020-09984-9
(34) Gracia, Diego. (2011). La deliberación moral en bioética: interdisciplinariedad, pluralidad, especialización. Ideas y valores, 60 (147), pp. 25-50.
(35) Guatemala. Congreso de la República. Decreto 17. (27 de julio de 1973). Código Penal. https://oig.cepal.org/sites/default/files/1973_codigopenal_guatemala.pdf
(36) Guillaume, Agnes y Lerner, Susana. (2007). El aborto en América Latina y en el Caribe. Una revisión de la literatura de los años 1990 a 2005. Ceped.
(37) Haití. Parlamento. Código Penal. (1.° de enero de 1985). https://oig.cepal.org/sites/default/files/1985_hti_codpenal_0.pdfhttps://oig.cepal.org/sites/default/files/1985_hti_codpenal_0.pdf
(38) Holman, Bennett. (2021). An Ethical Obligation to Ignore the Unreliable. Synthese, 198, pp. 5825-5848. https://doi.org/10.1007/s11229-019-02483-4
(39) Honduras. Congreso Nacional. Decreto 144. (26 de septiembre de 1983). Código Penal. https://www.poderjudicial.gob.hn/Cedij/Cdigos/C%C3%B3digo%20Penal%20de%201983%20(octubre%202018%20).pdf
(40) Instituto Guttmacher. (2022). Unintended Pregnancy and Abortion In Latin America and the Caribbean. https://www.guttmacher.org/sites/default/files/factsheet/unintended-pregnancy-and-abortion-latin-america-and-caribbean.pdf
(41) Jackson, Debra. (2018). Me Too: Epistemic Injustice and the Struggle for Recognition. Feminist Philosophy Quarterly, 4 (4). https://doi.org/10.5206/fpq/2018.4.6231
(42) Kay, Jilly. (2020). Gossip Girl: The Politics of Women’s Talk on Daytime Television. In: Gender, Media and Voice (pp. 127-148). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47287-0_6
(43) Kottow, Miguel. (2005). Introducción a la bioética. Mediterráneo.
(44) Lema, Carlos. (2023). De la ignorancia del derecho a la injusticia epistémica en el derecho: Injusticia testimonial e injusticia hermenéutica como obstáculos para el acceso a la justicia, Oñati Socio-Legal Series, 13 (3), pp. 761-796. https://doi.org/10.35295/osls.iisl/0000-0000-0000-1377
(45) Mackenzie, Catriona & Sorial, Sarah. (2022). The Empathy Dilemma: Democratic Deliberation, Epistemic Injustice and the Problem of Empathetic Imagination. Res Publica, 28, pp. 365-389. https://doi.org/10.1007/s11158-021-09534-z
(46) Matthews, Margaret; Lal, Aashna & Pacia, Danielle. (2022). The Role of Epistemic Injustice in Abortion Access Disparities. American Journal of Bioethics, 22 (8), pp. 49-51. https://doi.org/10.1080/15265161.2022.2089288
(47) Medina, José. (2013). The Epistemology of Resistance. Gender and Racial Oppression, Epistemic Injustice, and Resistant Imaginations. Oxford University. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199929023.001.0001
(48) México. Asamblea Legislativa del Distrito Federal. Código Penal para el Distrito Federal. (16 de julio de 2002). https://oig.cepal.org/sites/default/files/2002_codigopenal_df_mexico.pdf
(49) México. Asamblea Legislativa del Distrito Federal. Decreto por el que se reforma el Código Penal para el Distrito Federal y se adiciona la ley de salud para el distrito federal. (26 de abril de 2007). https://oig.cepal.org/sites/default/files/2007_reformacodpenal_df_mexico.pdf
(50) Miani, Celine & Namer, Yudit. (2021). Women’s Voices on Social Media: The Advent of Feminist Epidemiology? Emerging Themes in Epidemiology, 18 (7). https://doi.org/10.1186/s12982-021-00097-1
(51) Muñoz, Luz. (2019). La conciencia de saberse y saber ser mujer. Solar, 15 (1), pp. 57-64.
(52) Murphy, Mark. (2021). Social Justice. In: Social Theory (pp. 253-273). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78324-2_12
(53) Nicaragua. Asamblea Nacional. Ley 641. (13 de noviembre de 2007). Código Penal. https://www.oas.org/juridico/spanish/mesicic3_nic_codigo_penal.pdf
(54) Panamá. Asamblea Nacional. Ley 14. (14 de mayo de 2007). Código Penal de la República de Panamá. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2007_codigopenal_panama.pdf
(55) Paraguay. Congreso de la Nación. Ley 1160. (26 de noviembre de 1997). Código Penal de Paraguay. https://oig.cepal.org/sites/default/files/1997_codigopenal_paraguay.pdf
(56) Parra, Fabiana. (2021). Ideología y género. Subversión conceptual, lectura sintomal y genealogía política en Latinoamérica. Revista Internacional de Pensamiento Político, 15 (15), pp. 409-430. https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.5617
(57) Perú. Presidencia de la República. Decreto Legislativo 635. (3 de abril de 1991). Código Penal. https://oig.cepal.org/sites/default/files/1991_codigopenal_peru.pdf
(58) Pettersen, Tove. (2020). Simone de Beauvoir and the “Lunacy Known as ‘Philosophical System’”. In: Thorgeirsdottir, Sigridur & Hagengruber, Ruth (Eds.). Methodological Reflections on Women’s Contribution and Influence in the History of Philosophy (pp. 125-142). https://doi.org/10.1007/978-3-030-44421-1_9
(59) Pohlhaus Jr., Gaile. (2012). Relational Knowing and Epistemic Injustice. Hypatia, 27 (4), pp. 715-735. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2011.01222.x
(60) Puerto Rico. Asamblea Legislativa. Ley 146. (30 de julio de 2012). Código Penal. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2012_codigo_penal_puerto_rico.pdf
(61) Rekers, Romina. (2022). Epistemic transitional justice: The recognition of testimonial injustice in the context of reproductive rights. Redescriptions, 25 (1), pp. 65-79. https://doi.org/10.33134/rds.374
(62) República Dominicana. Poder Ejecutivo. Ley 12. (24 de enero de 2007). Código Penal. https://oig.cepal.org/sites/default/files/1884_codigopenal_repdominicana.pdf
(63) Sáenz, Jimena. (2020). Los amici curiae como «método legal feminista»: una exploración de sus potencialidades en casos de violencia de género en el contexto argentino. Revista Direito e Práxis, 11 (3), pp. 1700-1726. https://doi.org/10.1590/2179-8966/2019/40524
(64) Santos, Boaventura de Sousa. (2016). Epistemologies of the South. Justice against epistemicide. Routledge.
(65) Sherwin, Susan. (2014). Feminismo y bioética. Debate Feminista, 49, pp. 45-69. https://doi.org/10.1016/S0188-9478(16)30003-2
(66) Spivak, Gayatri. (1998). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis Tertius, 3 (6), pp. 175-235. http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2732/pr.2732.pdf
(67) Statz, Michele & Pruitt, Lisa. (2019). To Recognize the Tyranny of Distance: A Spatial Reading of Whole Woman’s Health v. Hellerstedt. Environment and Planning A: Economy and Space, 51 (5), pp. 1106-1127. https://doi.org/10.1177/0308518X18757508
(68) Suárez, Danila y Belli, Laura (2021). La autonomía revisitada desde la perspectiva de una bioética feminista. En: Herrera, Marisa; Fernández, Silvia; De la Torre, Carolina y Videtta, Carolina (eds.). Tratado de Géneros, Derecho y Justicia (pp. 437-461). Rubinzal Culzoni.
(69) Triviño, Rosana. (2022). Ciego, sordo y mudo: el sistema sanitario ante la objeción de conciencia al aborto. Quaderns de filosofia, 9 (2), pp. 73-82. https://doi.org/10.7203/qfia.9.1.21842
(70) Uruguay. Poder Legislativo. Ley 18987. (22 de octubre de 2012). Ley sobre interrupción voluntaria del embarazo. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2012_ley18.987_uruguay.pdf
(71) Uygur, Gülriz. (2015). Seeing Injustice. In: Fløistad, Guttorm (Ed.). Philosophy of Justice (pp. 359-367). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9175-5_21
(72) Vacarezza, Nayla. (2020). El aborto y los ecos de la risa feminista. Políticas de la Memoria, 20, pp. 321-323. https://ojs.politicasdelamemoria.cedinci.org/index.php/PM/article/view/674/801
(73) Venezuela. Comisión Legislativa Nacional. Código Penal de Venezuela. (20 de octubre de 2000). https://oig.cepal.org/sites/default/files/2000_codigopenal_venezuela.pdf
(74) Viggiano, Alessandra. (2021). Política exterior feminista: ¿Queremos estabilidad o queremos cambiar las condiciones del mundo? Perspectivas, 6 (11), pp. 8-25. https://doi.org/10.35305/prcs.vi11.443
(75) Viveros, Mara. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate feminista, 52. http://dx.doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005
(76) Wolf, Allison. (2022). Presumed Guilty until Proven Credible: Epistemic Injustice toward Venezuelan Immigrants in Colombia. Estudios de Filosofía, 66, pp. 223-243. https://doi.org/10.17533/udea.ef.349138
(77) Woollard, Fiona. (2021). Mother Knows Best: Pregnancy, Applied Ethics, and Epistemically Transformative Experiences. Journal of Applied Philosophy, 38 (1), pp. 155-171. https://doi.org/10.1111/japp.12464
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gloria Cristina Martínez Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Estudios Políticos authorizes the copy of articles and texts for academic purposes or the internal use of institutions as long as the proper citation of the source is provided. Total or partial reproduction of the journal with different purposes should have an explicit authorization by the Institute of Politic Studies of the University of Antioquia.
The views and opinions expressed in the articles are those of the authors and do not necessary reflect or bind those of the Institute of Political Studies of the University of Antioquia.