Comparative study of internal communication management in public universities with high quality accreditation in Antioquia

Authors

  • María Eugenia Aristizábal Giraldo National University of Colombia
  • David Hernández García University of Antioquia

Keywords:

communication, universities, internal communication, communications system

Abstract

This  article  presents  the  results  of  a  comparative  study  of  internal  communications management approaches in two public universities with  high-quality  accreditation  in  Antioquia  (Colombia)  as  a  basis  for  building  a  communications  model  for  public  institutions  of  higher education.

For the analysis at each university (Universidad Nacional de Colombia and Universidad de Antioquia), interviews and focus  groups  with  academic   and   administrative   managers   and   communications   professionals   were   held.   Previous   studies   on   university communications   systems   and   communications   theories   were   considered.  Existing  literature  on  organizational  communication, quality  management  standards,  and  CNA  guidelines,  were  key  in  the choice of the variables chosen for comparison.

The analysis showed that the two universities share similar realities, such  as  a  fragile  articulation  between  the  central  communications  system and communication flows in the academic units, a greater interest in media production than in formulating long-term strategies, and  a  lack  of  explicit  policies  for  communications  management,  among others.

|Abstract
= 330 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 197 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Eugenia Aristizábal Giraldo, National University of Colombia

Sociologist from the Universidad Autónoma Latinoamericana, specialist in Organizational Communication Management and master's degree in Organizational Communication from the Universidad Pontificia Bolivariana. She is currently the communications coordinator of the Faculty of Sciences of the National University of Colombia - Medellín Headquarters.

David Hernández García, University of Antioquia

Social Communicator - Journalist from the Universidad Pontificia Bolivariana, Master in Business Administration from the Polytechnic University of Catalonia and PhD in Organizational and Work Psychology from the University of Barcelona. He is currently an associate professor at the Faculty of Communications at the University of Antioquia.

References

Álvarez, José (2007, abril-mayo). “Comunicación interna, la estrategia del éxito”. Razón y Palabra, núm. 56. Sevilla: Universidad de Sevilla. [En línea] Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n56/jalvarez.html. Consultado el 11 de septiembre de 2013.

Andrade, Horacio (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. España: Netbiblio.

Consejo Nacional de Acreditación (2009). Indicadores para la autoevaluación con fines de acreditación institucional. 2.a edición. Bogotá: CNA. [En línea] Disponible en: http://cmsstatic.colombiaaprende.edu.co/cache/binaries/articles. Consultado el 11 de junio de 2013.

Del Pozo, Marisa (1997). Cultura empresarial y comunicación interna. España: Fragua.

Fernández, Francisco (2007). La gestión de la nueva comunicación interna. Análisis de la aplicación de las tecnologías de la información en los procesos de comunicación interna de las universidades de la Comunidad Valenciana.Tesis doctoral. EBSCO. [En línea] Disponible en: http://tesisenred.net/handle/10803/10464. Consultado el 28 de octubre de 2012.

Herranz de la Casa, José María; Tapia Frade, Alejandro; y Vicente Lázaro, Arturo (2009). “La comunicación interna en la universidad. Investigar para conocer a nuestros públicos”. Revista Latina de Comunicación Social, vol. 12, núm. 64. [En línea] Disponible en: http://www.ull.es/publicaciones/latina/09/art/23_822_30_Valladolid/Herranz_e t_al.html. Consultado el 20 de octubre de 2012.

Icontec. (2011). Gestión de la calidad en el sector público. Norma técnica de calidad en la gestión pública (NTCGP 1000:2009). Bogotá: Icontec.Palencia-Lefler Ors, Manuel (2008). “La incomunicación interna en la Universidad española”. Revista Latina de Comunicación Social, núm. 63, pp. 277-286. La Laguna: Universidad de La Laguna. [En línea] Disponible en: http://www.ull.es/publicaciones/latina/_2008/22_36_UPF/Manel_Palencia.html. Consultado el 20 de septiembre de 2012.

Paredes, Alejandra (2009). El papel del dircom en las organizaciones. Trabajo de grado para optar el título de Licenciatura en Publicidad y Relaciones Públicas. [En línea] Disponible en: http://www.recercat.net/bitstream/handle/2072/39532/TFC-PAREDES-2009.pdf?sequence=1. Consultado el 16 de enero de 2014.

Pizzolante, Ítalo (2009). El desafío de modelar. Comunicación estratégica para el fortalecimiento institucional. [En línea] Disponible en: http://www.venamcham.org/demo/eventos/perspectivas_soc/italo_pizzolante.pdf. Consultado el 12 de noviembre de 2012.

(2006). El poder de la comunicación estratégica. Caracas: El Nacional.

Revista Semana (2012). Cómo comienza el 2012 la educación superior. [En línea] Disponible en: http://m.semana.com/nacion/como-comienza-2012-educacionsuperior/170310-3.aspx. Consultado el 12 de julio de 2012.

Universidad Nacional de Colombia (2009). Diagnóstico de la estructura organizacional de la Universidad Nacional de Colombia. Camino hacia un modelo multisedes. Bogotá.

Published

2016-11-25

How to Cite

Aristizábal Giraldo, M. E., & Hernández García, D. (2016). Comparative study of internal communication management in public universities with high quality accreditation in Antioquia. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (31), 91–106. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/326293

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)