Relevance and level of application of the management competencies in nursing
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.iee.15066Keywords:
Management; education, nursing; competency-based education.Abstract
Objective. The study sought to identify the relevance and level of application of the main management competencies in nursing.
Methodology. Study contains qualitative and quantitative components with a descriptive approach. We took as categories of the study the relevance and application of management competencies and curricular strategies for their formation. A survey was applied to a convenience sampling of 140 individuals from the nursing faculties involved and from different levels of healthcare in the city of Medellín and its Metropolitan Area; lastly, a semi-structured interview was made of six experts from the university educational sector in Medellín.
Results. The most relevant generic competencies were: leadership (81.4%), team work (75.0%), effective communication (55.7%); while the specific competencies highlighted quality management of personnel and care. Innovation and creativity competencies (19.3%), strategic thought (17.1%), and adaptability or flexibility (10.0%) obtained lower frequencies. The level of application of specific competencies, according to components of strategic management, programs and projects, quality, human talent, and caretaking of individuals was above 90%.
Conclusion. The management competencies identified were relevant and of high applicability for the people consulted. The complexity paradigm as central axis may contribute to their formation.
Downloads
References
(1) Asenjo MA. Las claves de la gestión hospitalaria. Barcelona: Gestión; 2000.
(2) Temes JL. Gestión hospitalaria. 3rd ed. España: Mc Graw Hill Interamericana; 2002.
(3) Zarate R. La gestión del cuidado de enfermería. Index Enferm. 2004; 13(44-45): 42-6.
(4) Estefo S, Paravic T. Enfermería en el rol de gestora de los cuidados. Rev Cienc Enferm. 2010; 16(3):33-9.
(5) Carreras M. Sistemas de información y gestión de servicios de enfermería. Informática y Salud [Internet]. 2004 [cited 2009 Jul 25]; 44:48. Available from: http://www.seis.es/is/is44/IS44_47.pdf
(6) Oliveira LR, Schilling MC. Análise do serviço de enfermagem no processo de planejamento. REGE Rev Gest. 2011; 28(2):225-43.
(7) Rivas E. Validación de escala de liderazgo y gestión en enfermeros del Hospital Dr Hernán Henriquez Aravena, Temuco, años 2011-2012. Rev Iberoamericana Educ Investig Enferm. 2012; 2(1):27-36.
(8) Amestoy S, Backes V, Trindade L, Canever B. Produção científica sobre liderança no contexto da enfermagem. Rev Esc Enferm. USP. 2012; 46(1): 227-33.
(9) De Lima L, Coelho S, Adyles L, Biolchi T, Pires D, Schubert V. Influencia de los estilos de liderazgo del enfermero en las relaciones interpersonales del equipo de enfermería. Enferm Glob. [Internet]. 2011 [cited 2012 Apr 23]; 10(22). Available from: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412011000200014&lng=es.
(10) Garita MC, Solís E. Práctica de liderazgo del profesional en enfermería. Enferm Costa Rica. 2003; 25(1):22-5.
(11) ángel G. Concepciones acerca del liderazgo de enfermería. Enferm Glob. 2006; 5(2): 1-12.
(12) Marriner A. Desarrollo de las teorías sobre el liderazgo y la gestión. En: Marriner A. Guía de gestión y dirección de enfermería. 8th ed. Madrid: Elsevier; 2009.
(13) Graminga MR. Gestión por competencias una opción para hacer las empresas más competitivas. Belo Horizonte: MRG Consultoria e Treinamento Empresarial Belo Horizonte; 2007.
(14) Tafurt J, Sanín H, Dorado D, Salas J, Rojas L. Identificación y análisis de las competencias gerenciales en Colombia. Medellín: Medellín: Miempresa; 2003.
(15) Furukawa P, Cunha IC. Perfil y competencias de gerentes de enfermería de hospitales acreditados. Rev Latino Am Enfermagen. 2011; 19(1):106-14.
(16) Peres A, Ciampone MH. Gerência e competências gerais do enfermeiro. Texto Contexto Enferm. 2006; 15(3):492-9.
(17) Ospina AM. Currículo por competencias en la Universidad de la Sabana. Aquichán. 2006;6(1):117-24.
(18) Castañeda M, Ospina B. Competencias para cada categoría de enfermería: una aproximación a la relación entre las competencias académicas y laboral. Medellín: ACOFAEN: Universidad de Antioquia; 2003.
(19) Beneitone P, Esquetini C, González J, Maletá M, Siufi G, Wagenaar R, editores. Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina: informe final - Proyecto Tunning-América Latina 2004- 2007. Bilbao: Universidad de Deusto; 2007.
(20) Lourenção D, Benito G. Competências gerenciais na formação do enfermeiro. Rev Bras Enferm. 2010; 63(1):91-7.
(21) Tobón S. Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. 2. ed. Bogotá: Ecoe; 2006.
(22) Chávez E. El liderazgo personal e interpersonal en docentes y estudiantes de enfermería de la UNMSM [Dissertation]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2007 [cited 2011 Feb 20]. Available from: http://www.cybertesis.edu.pe/sisbib/2007/chavez_fe/pdf/chavez_fe.pdf
(23) Cunha I, Ximenes N. Competências gerenciais de enfermeiras: um novo velho desafio? Texto Contexto Enferm. 2006; 15(3):479-82.
(24) Fernández E. Plan de enseñanza de enfermería por competencias en la Universidad Europea de Madrid. Educare21 [Internet]. 2003 [cited 2010 Mar 20]; 3. Available from: http://enfermeria21.com/educare/educare03/ensenando/ensenando1.htm
(25) Morin E. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris: UNESCO; 1999.
(26) Tobón S. Competencias en la educación superior políticas hacia la calidad. Bogotá: Ecoe; 2006.
(27) García B, Restrepo G, Restrepo L. Las Competencias: comprensión de los sistemas de la vida, el conocimiento pensamiento y los contextos. Medellín: UPB; 2007.
(28) De Miguel M. Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Editorial; 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de propiedad / Direitos de Propriedade
English: If the article is accepted for publication, all copyright will be of exclusive property of Investigación y Educación en Enfermería. The text and the graphics included in the publication are exclusive responsibility of the authors and not necessarily reflect the thought of the Editorial Committee.
Español: Si el artículo es aprobado para publicación, todos los derechos son de propiedad de Investigación y Educación en Enfermería. El texto y las gráficas incluidas en la publicación son de exclusiva responsabilidad de los autores y no necesariamente refleja el pensamiento del Comité Editorial.
Português: Se o artigo for aceito para publicação, todos os direitos autorais serão de propriedade exclusiva de Investigación y Educación en Enfermería. O texto e os gráficos incluídos na publicação são de responsabilidade exclusiva dos autores e não refletem necessariamente o pensamento do Comitê Editorial.