Relevance and level of application of the management competencies in nursing

Authors

  • Gloria María Ángel Jiménez RN, M.Sc., Professor. Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia. email: gloria.angel@upb.edu.co.
  • Claudia Patricia Lopera Arrubla RN, M.Sc., Professor. Universidad de Antioquia, Colombia. email: majo@.udea.edu.co.

Keywords:

Management; education, nursing; competency-based education.

Abstract


Objective. The study sought to identify the relevance and level of application of the main management competencies in nursing.

Methodology. Study contains qualitative and quantitative components with a descriptive approach. We took as categories of the study the relevance and application of management competencies and curricular strategies for their formation. A survey was applied to a convenience sampling of 140 individuals from the nursing faculties involved and from different levels of healthcare in the city of Medellín and its Metropolitan Area; lastly, a semi-structured interview was made of six experts from the university educational sector in Medellín.

Results. The most relevant generic competencies were: leadership (81.4%), team work (75.0%), effective communication (55.7%); while the specific competencies highlighted quality management of personnel and care. Innovation and creativity competencies (19.3%), strategic thought (17.1%), and adaptability or flexibility (10.0%) obtained lower frequencies. The level of application of specific competencies, according to components of strategic management, programs and projects, quality, human talent, and caretaking of individuals was above 90%.

Conclusion. The management competencies identified were relevant and of high applicability for the people consulted. The complexity paradigm as central axis may contribute to their formation.

|Abstract
= 67 veces | RESUMEN | RESUMO
= 9 veces| | PDF (ENGLISH)
= 43 veces| | HTML (ENGLISH)
= 5 veces| | HTML (ESPAÑOL)
= 126 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

(1) Asenjo MA. Las claves de la gestión hospitalaria. Barcelona: Gestión; 2000.

(2) Temes JL. Gestión hospitalaria. 3rd ed. España: Mc Graw Hill Interamericana; 2002.

(3) Zarate R. La gestión del cuidado de enfermería. Index Enferm. 2004; 13(44-45): 42-6.

(4) Estefo S, Paravic T. Enfermería en el rol de gestora de los cuidados. Rev Cienc Enferm. 2010; 16(3):33-9.

(5) Carreras M. Sistemas de información y gestión de servicios de enfermería. Informática y Salud [Internet]. 2004 [cited 2009 Jul 25]; 44:48. Available from: http://www.seis.es/is/is44/IS44_47.pdf

(6) Oliveira LR, Schilling MC. Análise do serviço de enfermagem no processo de planejamento. REGE Rev Gest. 2011; 28(2):225-43.

(7) Rivas E. Validación de escala de liderazgo y gestión en enfermeros del Hospital Dr Hernán Henriquez Aravena, Temuco, años 2011-2012. Rev Iberoamericana Educ Investig Enferm. 2012; 2(1):27-36.

(8) Amestoy S, Backes V, Trindade L, Canever B. Produção científica sobre liderança no contexto da enfermagem. Rev Esc Enferm. USP. 2012; 46(1): 227-33.

(9) De Lima L, Coelho S, Adyles L, Biolchi T, Pires D, Schubert V. Influencia de los estilos de liderazgo del enfermero en las relaciones interpersonales del equipo de enfermería. Enferm Glob. [Internet]. 2011 [cited 2012 Apr 23]; 10(22). Available from: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412011000200014&lng=es.

(10) Garita MC, Solís E. Práctica de liderazgo del profesional en enfermería. Enferm Costa Rica. 2003; 25(1):22-5.

(11) ángel G. Concepciones acerca del liderazgo de enfermería. Enferm Glob. 2006; 5(2): 1-12.

(12) Marriner A. Desarrollo de las teorías sobre el liderazgo y la gestión. En: Marriner A. Guía de gestión y dirección de enfermería. 8th ed. Madrid: Elsevier; 2009.

(13) Graminga MR. Gestión por competencias una opción para hacer las empresas más competitivas. Belo Horizonte: MRG Consultoria e Treinamento Empresarial Belo Horizonte; 2007.

(14) Tafurt J, Sanín H, Dorado D, Salas J, Rojas L. Identificación y análisis de las competencias gerenciales en Colombia. Medellín: Medellín: Miempresa; 2003.

(15) Furukawa P, Cunha IC. Perfil y competencias de gerentes de enfermería de hospitales acreditados. Rev Latino Am Enfermagen. 2011; 19(1):106-14.

(16) Peres A, Ciampone MH. Gerência e competências gerais do enfermeiro. Texto Contexto Enferm. 2006; 15(3):492-9.

(17) Ospina AM. Currículo por competencias en la Universidad de la Sabana. Aquichán. 2006;6(1):117-24.

(18) Castañeda M, Ospina B. Competencias para cada categoría de enfermería: una aproximación a la relación entre las competencias académicas y laboral. Medellín: ACOFAEN: Universidad de Antioquia; 2003.

(19) Beneitone P, Esquetini C, González J, Maletá M, Siufi G, Wagenaar R, editores. Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina: informe final - Proyecto Tunning-América Latina 2004- 2007. Bilbao: Universidad de Deusto; 2007.

(20) Lourenção D, Benito G. Competências gerenciais na formação do enfermeiro. Rev Bras Enferm. 2010; 63(1):91-7.

(21) Tobón S. Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. 2. ed. Bogotá: Ecoe; 2006.

(22) Chávez E. El liderazgo personal e interpersonal en docentes y estudiantes de enfermería de la UNMSM [Dissertation]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2007 [cited 2011 Feb 20]. Available from: http://www.cybertesis.edu.pe/sisbib/2007/chavez_fe/pdf/chavez_fe.pdf

(23) Cunha I, Ximenes N. Competências gerenciais de enfermeiras: um novo velho desafio? Texto Contexto Enferm. 2006; 15(3):479-82.

(24) Fernández E. Plan de enseñanza de enfermería por competencias en la Universidad Europea de Madrid. Educare21 [Internet]. 2003 [cited 2010 Mar 20]; 3. Available from: http://enfermeria21.com/educare/educare03/ensenando/ensenando1.htm

(25) Morin E. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris: UNESCO; 1999.

(26) Tobón S. Competencias en la educación superior políticas hacia la calidad. Bogotá: Ecoe; 2006.

(27) García B, Restrepo G, Restrepo L. Las Competencias: comprensión de los sistemas de la vida, el conocimiento pensamiento y los contextos. Medellín: UPB; 2007.

(28) De Miguel M. Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Editorial; 2006.

Published

2013-04-08

How to Cite

Ángel Jiménez, G. M., & Lopera Arrubla, C. P. (2013). Relevance and level of application of the management competencies in nursing. Investigación Y Educación En Enfermería, 31(1). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/15066

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.