ADULT LITERACY: POTENTIAL STAGE FOR HEALTH PROMOTION
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.iee.2818Keywords:
Education, educational status, health promotion, socialization.Abstract
Objective: to be able to understand the meaning of learning to read and write in everyday life situations for adults who live in slums of Medellín and the Aburrá valley in Antioquia, Colombia which take part on literacy processes focusing on pedagogy of the text.
Methodology: qualitative investigation with a perspective of focused etnography, developed between July 2006 and July 2008, by means of group and individual interviews as well as observations of educational sessions and family environments. Thirty two adults participated, the majority of them mature and medium aged women. The analysis is based on the results of the program Atlas.ti.
Results: while carrying out this educational experience the participants experience tensions derived from their inability to read and to have taken the decition to study at an advanced age. The meaning of the signature appeared as a symbolic element of identity, allowing the participation on spaces and public events. The strengthening of orality through reading and writing broadened the posibilities of social interaction.
Conclusions: the intra and interpersonal identities are moved and transformed during the educational process. Those people until then blocked by the predominance of the written culture started a process of self recognition, changes on family relationships and a decrease on the feeling of uncertainty. Although this new knowledge begin to be embodied in their family and social life, they do not necessarily secure an improvement on life conditions. However a greater control and projection of the individual life plan is envisaged as recognized aspiration on the objectives of health promotion.
Downloads
References
(1) Organización Panamericana de la Salud. Promoción de la Salud: una antología. Washington: OPS; 1996. p. 352-355.
(2) Marchiori P. Una introducción al concepto de promoción de la salud. En: Czeresnia D, Machado C, organizadores. Promoción de la salud: conceptos, reflexiones, tendencias. Buenos Aires: Lugar Editorial; 2006. p. 23-24.
(3) Chapela MC, Jarillo E. Promoción de la Salud: siete tesis del debate. Cuad Méd Soc. 2001;(79):59-69.
(4) UNESCO. Declaración mundial sobre educación para todos: la satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Boletín Proyecto principal de educación [Internet]. Paris: UNESCO; 1990 [Acceso 2006 julio 12]. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000861/086117s. pdf#xml=
(5) UNESCO. Educación para todos en 2015 ¿alcanzaremos la meta?. Informe de seguimiento de la educación para todos en el mundo 2008: resumen. París: Unesco; 2007. p. 5
(6) Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Censo general 2005 nivel nacional [Internet]. Bogotá: DANE; 2005 [Acceso 2008 abril 3]. Disponible en: http://www.dane.gov.co/censo/files/libroCenso2005 nacional. pdf
(7) UNESCO. La alfabetización, un factor vital. Informe de seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo 2006. París: Unesco; 2006. p. 306
(8) Fasheh M. Como erradicar o analfabetismo sem erradicar los analfabetos? Rev Bras Educ [Internet]. 2004 Mai–Ago [Ac-ceso 2006 agosto 28];(26):[158] Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=27502613&iCveNum=961
(9) Clavijo G. La escritura como reescritura en un proceso educativo. En: Gobernación de Antioquia. Dirección Seccional de Salud. Universidad de Antioquia. Escuela de Nutrición y Dietética. Nunca es tarde aprender. Medellín: Gobernación de Antioquia; 2006. p. 11-14.
(10) Iriart C, Waitzkin H, Breilh J, Estrada A, Merthy E. Medicina social latinoamericana: Aportes y desafíos. Rev Panam Salud Pública. 2002;12(2):128-136.
(11) Galeano ME. Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT; 2004. p. 16, 33-34.
(12) Muecke M. Sobre la evaluación de las etnografías. En: Morse J. Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia; 2003. p. 218-245.
(13) Morse J. Subjects, respondents, informants, and participants? Qual Health Res. 1991;1(4):403-406.
(14) Taylor SJ, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós; 1987. p. 139.
(15) Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia; 2002. p. 174.
(16) Hammersley M, Atkinson P. Etnografía: métodos de investigación. 2aed. Barcelona: Paidós; 2001. p. 223-257.
(17) González M. Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Rev Iberoam Educ [Internet]. 2002 [Acceso 2006 noviembre 18];(29):[85-103] Disponible en: http://rieoei.org/rie29a04.PDF
(18) Resolución 8430 de 1993 por la cual se establecen normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Ministerio de salud, (4 oct.1993).
(19) Anzola M. Exclusión social: ¿condición o circunstancia? Educere [Internet]. 2001 [Acceso 2006 septiembre 8];5(14):[153-159]. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/356/35601402.pdf.
(20) Freire P. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI; 1979. p. 60.21. Arendt H. La condición humana. España: Paidós; 1998. p. 59-67.
(21) Barriga R. Reseña de nombrando al mundo: el encuentro con la lengua escrita a partir del nombre propio de Irena Majchrzak. RMIE [Internet]. 2005 [Acceso 2006 Octubre 16];10(27):[1291-4]. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/140/ 14002723.pdf
(22) Ong W. Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica; 1999. p. 55-57, 60-61.
(23) Cassany D. Construir la escritura. Barcelona: Paidós; 1999. p. 44-45.
(24) Yáñez C. Identidad: aproximaciones al concepto. Rev Colomb Soc. 1997;13(2):26-55.
(25) Torres A. Sujetos y subjetividad en la educación popular. Peda Saberes. 2000;(15):5-13.
(26) Torres A. Subjetividad y sujeto: perspectivas para abordar lo social y lo educativo. Rev Col Educ. 2006;(50):86-103.
(27) Palacio J, Correa A, Díaz M, Jiménez S. La búsqueda de la identidad social: un punto de partida para comprender las dinámicas del desplazamiento-restablecimiento forzado en
(28) Colombia. Enferm Investig Desarro. 2003;11(1):27-55.
(29) Clavijo G, Sánchez A. En: Corporación Educativa CLEBA. De mi puño y letra: producciones escriturales de mujeres alfabetizadoras. Medellín: Corporación Educativa CLEBA; 2003. p. 5-6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de propiedad / Direitos de Propriedade
English: If the article is accepted for publication, all copyright will be of exclusive property of Investigación y Educación en Enfermería. The text and the graphics included in the publication are exclusive responsibility of the authors and not necessarily reflect the thought of the Editorial Committee.
Español: Si el artículo es aprobado para publicación, todos los derechos son de propiedad de Investigación y Educación en Enfermería. El texto y las gráficas incluidas en la publicación son de exclusiva responsabilidad de los autores y no necesariamente refleja el pensamiento del Comité Editorial.
Português: Se o artigo for aceito para publicação, todos os direitos autorais serão de propriedade exclusiva de Investigación y Educación en Enfermería. O texto e os gráficos incluídos na publicação são de responsabilidade exclusiva dos autores e não refletem necessariamente o pensamento do Comitê Editorial.