Discourse genres and most frequent mistakes in academic reports of nursing students

  • María Cecilia Arechabala Enfermera, Especialista en Enfermería Geronto-Geriátrica y Magíster en Psicología Social Comunitaria. Profesora Asociada de la Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile. email: marechab@uc.cl
  • Natalia Avila Licenciada en Letras con Mención en Lengua y Literatura Hispánicas, Licenciada en Educación y Magíster en Letras con Mención Lingüística. Profesora Asistente Adjunta de la Facultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile. email: naavila@uc.cl
  • María Isabel Catoni Enfermera-matrona, Especialista en Enfermería Médico-quirúrgica y Magíster en Fundamentación Filosófica. Profesora Titular de la Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile. email: mcatoni@uc.cl
  • Giselle Riquelme Enfermera matrona y Magíster en Enfermería. Profesora Asistente Adjunta de de la Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile. email: gfriquel@uc.clgfriquel@uc.cl
  • Vivian Aedo Carreño Enfermera-Matrona. Profesora Asistente Adjunta de la Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile. email: vaedo@uc.cl
Keywords: Writing; students, nursing; education.

Abstract

Objective. To describe discourse genres most frequently used, and the most common mistakes in the construction of academic texts of nursing students of the Catholic University of Chile.

Me­thodology. Qualitative study carried out in 2006. 68 papers (27 individuals and 41 groups) were chosen. To identify the main gen­re in each text, the paper was characterized taking into account textual, discursive and pragmatic criteria. To identify the most fre­quent mistakes, they were reviewed according to the course they came from. Problems or mistakes categories were obtained by saturation.

Results. Discourse genres most frequently used by the students are case reports and bibliographic studies. Problems in the construction of the text were mainly linked to: inappropriate use of vocabulary, academic informality, and deficient construction of sentences.

Conclusion. The level of development of writing abilities is descriptive, existing deficiencies that deserve to be studied, aiming to develop strategies to decrease this problem.

|Abstract
= 287 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 195 veces| HTML (ESPAÑOL)
= 218 veces| MCORREAHOYOS, ANEXO 1.DOC
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Carlino P. Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. 4° reimpresión. Argentina: Fondo de Cultura Económica S.A; 2009.

(2) 2. Arnoux E, Nogueira S, Silvestre A. Comprensión macroestructural y reformulación resuntiva de textos teóricos en estudiantes de institutos de formación de docentes primarios. Rev Signos. 2011;39(60):9-30.

(3) Bajtín M. El problema de los géneros discursivos: en estética de la creación verbal. México: Siglo XXI; 1997.

(4) Lave J, Wenger E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press; 1991.

(5) Wenger E. Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press; 1998.

(6) Hyland K. Genre-based pedagogies: a social response to process. J Second Lang Writ. 2003;12(1):17-29.

(7) McLeod SH. Translating enthusiasm into curricular change: new directions for teaching and learning. San Francisco: Jossey Bass; 1988. p. 5-12.

(8) Pollard RPF, Easter M. Writing across curriculum: evaluating a faculty-centered approach. J Lang Int bus. 2006; 17(2):22- 41.

(9) Pontificia Universidad Católica de Chile. Admisión y registros académicos. Programa de formación general [internet]. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile. [acceso: 2009 ago 27]. Disponible en: http://dsrd.uc.cl/alumnos-uc/programas-de-estudios/proyecto-educativo/programa-de-formacion-general

(10) Blakeslee A, Hayes J, Young R. Evaluating training workshops in a writing across the curriculum program: method and analysis. Lang Lear Across Disciplines. 1994;1(2):5-34.

(11) Avila N, Arechabala MM, Catoni SMI. II Congreso Nacional de la Cátedra UNESCO, lectura escritura: Leer y escribir en la universidad y en el mundo laboral. Implementación de un programa de escritura a través del currículum en la Escuela de Enfermería de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Osorno: Pontificia Universidad Católica de Chile; 2009.

(12) Oyanedel FM. Lo descriptivo en informes escritos de estudiantes universitarios. Onomázein. 2005;11(1):9-21.

(13) Bustamante S. El Proyecto de Investigación como texto: una experiencia etnográfica. Invest Postgrado. 2004;19(2):113-44.

Published
2011-11-28
How to Cite
Arechabala, M. C., Avila, N., Catoni, M. I., Riquelme, G., & Aedo Carreño, V. (2011). Discourse genres and most frequent mistakes in academic reports of nursing students. Investigación Y Educación En Enfermería, 29(3). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/5030
Section
ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS