Indigenous zoom: Impact of the implementation of the School Feeding Program for Indigenous Peoples in Colombia on enrollment
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.le.n101a353975Keywords:
PAE, PAEPI, public policy, differential treatment, indigenous enrollment, access to educationAbstract
Considering the socioeconomic and cultural heterogeneity of the Colombian population, which leads to lower access and permanence in the educational system of indigenous children and youth, the National Government has developed a feeding program with a differential approach for these students. Although the World Bank (2022) developed an analysis of the implementation of the School Feeding Program for Indigenous Peoples (PAEPI – because of the initials in Spanish –), its impact has not yet been evaluated. Hence, this article seeks to fill this gap by establishing whether the implementation of this program had a positive impact on the enrollment of indigenous students. For this purpose, a Difference-in-Differences model was estimated with data from 24 departments during the period 2017-2021. Although it was found that the impact of the PAEPI on indigenous enrollment is not statistically significant, the article provides evidence of the potential effect that this policy can have, since it showed a positive impact on indigenous enrollment. Thus, these findings support the idea that adopting differential treatments can enhance the impact of public policies.
Downloads
References
Aguilar, A.A. (n.d.). Notas de Microeconometría Aplicada. https://bookdown.org/viclzrz/notasmicro/_main.pdf
Archbold, A.H., Guerrero, L.C., & Martínez, J.V. (2017). El Programa de Alimentación Escolar como política pública y su aplicación en el municipio de Manizales vigencia 2016 [specialization thesis, Universidad Libre]. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/16818/EL%20PROGRAMA%20DE%20ALIMENTACIÓN%20ESCOLAR.pdf?sequence=1
BID & WFP. (2023). Estado de la Alimentación Escolar en 2022. BID.
Bolaños, T. G., & Flisi, I. (2017). Enfoque Diferencial e Interseccional. Unidad para la Atención Integral a las Víctimas and Max Planck Foundation for International Peace and the Rule of Law. https://ssrn.com/abstract=3193688
Chica Gómez, S.M., Galvis Gutiérrez, D.M., & Ramírez Hassan, A. (2012). Determinantes del rendimiento académico en Colombia: pruebas ICFES SABER 11, 2009. Revista Universidad EAFIT, 46 (160), 48-72. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/754
Contraloría General de la Nación. (2019, 29 octubre). Diagnóstico perceptivo sobre el Programa de Alimentación Escolar “PAE”. https://www.contraloria.gov.co/web/participacion-ciudadana/planes-operativos/planes-operativos/estrategia-nacional-2014-2018/evaluacion-concertada-al-programa-de-alimentacion-escolar-pae-2019/-/document_library/bmpv/view_file/614073?_com_liferay_document_library_web_portlet_DLPortlet_INSTANCE_bmpv_redirect=https%3A%2F%2Fwww.contraloria.gov.co%2Fweb%2Fparticipacion-ciudadana%2Fplanes-operativos%2Fplanes-operativos%2Festrategia-nacional-2014-2018%2Fevaluacion-concertada-al-programa-de-alimentacion-escolar-pae-2019%3Fp_p_id%3Dcom_liferay_document_library_web_portlet_DLPortlet_INSTANCE_bmpv%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (2019). Población indígena de Colombia. Resultados del censo nacional de población y vivienda 2018. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/grupos-etnicos/presentacion-grupos-etnicos-2019.pdf
Delgado, M. (2014). La educación básica y media en Colombia: Retos en equidad y calidad. Fedesarrollo. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/190/La%20educación%20básica%20y%20media%20en%20Colombia%20retos%20en%20equidad%20y%20calidad%20-%20KAS.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Espíndola, E., & León, A. (2002). La deserción escolar en América Latina: un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación, 30. https://doi.org/10.35362/rie300941
Fernández, C., Forero, D., & Saavedra, V. (2021). El futuro de la educación en Colombia. En Fedesarrollo (ed.), Descifrar el futuro: la economía colombiana en los próximos diez años (pp. 321-406). Penguin Random House.
Food and Agriculture Organization (2009). The Right to Food Guidelines and Indigenous Peoples: An Operational Guide. https://www.fao.org/3/I0839E/i0839e.pdf
Forero, D. (2022). ¿Qué hacer en Educación? [Fedesarrollo Working Paper]. https://cdn.sanity.io/files/kbv4cuiw/quehacer/f7325b67023a604778d6b1c7bc4822597f8a4e61.pdf
Fredriksson, A., & Oliveira, G.M.d. (2019). Impact Evaluation Using Difference-in-Differences. RAUSP Management Journal, 54 (4), 519-532. https://doi.org/10.1108/RAUSP-05-2019-0112
Gamboa-Suárez, A. A., Urbina-Cárdenas, J. E., & Prada-Núñez, R. (2019). Conflicto armado, vulnerabilidad y desescolaridad: determinantes del abandono escolar en la región del Catatumbo. Saber, Ciencia y Libertad, 14(2), 222–231. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5891
Gironza, Y.J., & Puerta, J.I. (2018). Determinar la eficacia del Programa de Alimentación Escolar (PAE) desde el trabajo social en el comedor escolar de la institucion educativa los comuneros en el segundo periodo del año 2017. [undergraduate thesis, Fundación Universitaria de Popayán]. http://unividafup.edu.co/repositorio/files/original/becccb39dc4f78568c1662d0883545bb.pdf
González, M. (2016). El verdadero fin del conflicto armado: jóvenes vulnerables, educación rural y construcción de la paz en Colombia [report]. Norwegian Centre for Conflict Resolution (NOREF) and Norwegian Refugee Council (NRC). https://www.refworld.org.es/pdfid/5b070fd64.pdf
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2010). Minutas con enfoque diferencial. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/minutas_con_enfoque_diferencial_icbf_etnicos.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2015). OECD-Colombia Education and Skills Accession Policy Review: Country Background Report. Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. (2018, 11 diciembre). Resolución 18858. Por la cual se expiden los Lineamientos Técnicos-Administrativos, los Estándares y las Condiciones Mínimas del Programa de Alimentación Escolar-PAE para Pueblos Indígenas. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-380004_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2023a). Beneficiarios del Programa de Alimentación Escolar (PAE) por departamento Vigencias 2017 - 2022* (con corte a noviembre).
Ministerio de Educación Nacional (2023b). Estadísticas en educación preescolar, básica y media por departamento. https://www.datos.gov.co/Educaci-n/MEN_ESTADISTICAS_EN_EDUCACION_EN_PREESCOLAR-B-SICA/ji8i-4anb
Ministerio de Educación Nacional (2023c). Índice Paridad por género para Étnicos. https://www.datos.gov.co/Educaci-n/MEN_INDICE_PARIDAD_POR_GENERO_PARA_ETNICOS/mxqg-ytrw
Ministerio de Educación Nacional (2023d). Matrícula en educación en preescolar, básica y media 2010 a 2017. https://www.datos.gov.co/Educaci-n/MEN_MATRICULA_EN_EDUCACION_EN_PREESCOLAR-B-SICA-Y-/ngw5-c5nw
Ministerio de Educación Nacional [MEN] & Unidad Administrativa Especial de Alimentación Escolar-Alimentos para Aprender [UApA]. (2022). Diversidad, pertinencia y calidad: elementos fundamentales para la política pública de alimentación escolar: nota técnica. https://www.elcolombiano.com/especialesmarcasaliadas/la-educacion-es-de-todos/pdfs/Diversidad-pertinencia-y-calidad-del-PAE.html
Moreira-Mora, T. E. (2007). Perfil sociodemográfico y académico de estudiantes en deserción del sistema educativo. Actualidades en Psicología, 21 (108) 145-165. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0258-64442007000100007
OECD, CAF, ECLAC (2014), Latin American Economic Outlook 2015: Education, Skills and Innovation for Development. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/leo-2015-13-en
OECD (2016). Education in Colombia. Reviews of National Policies for Education. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264250604-en
Perfetti, M. (2004). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. FAO-UNESCO.
Resolución 18858 de 2018. Por la cual se expiden los Lineamientos Técnicos-Administrativos, los Estándares y las Condiciones Mínimas del Programa de Alimentación Escolar-PAE para Pueblos Indígenas. December 27th, 2018.
Roth, J., Sant’Anna, P., Bilinski, A., & Poe, J. (2022). What’s Trending in Difference-in-Differences? A Synthesis of the Recent Econometrics Literature. Journal of Econometrics, 253 https://doi.org/10.48550/arXiv.2201.01194
Vicens, J. (2008). Problemas econométricos de los modelos de diferencias en diferencias Estudios de Economía Aplicada. Estudios de Economía Aplicada, 26(1), 363-384. https://www.redalyc.org/pdf/301/30114081014.pdf
World Bank. (2022). Resultados del análisis de la implementación del Programa de Alimentación Escolar para pueblos indígenas, entre 2018-2020 (Spanish). Washington, D.C.: World Bank Group. http://documents.worldbank.org/curated/en/099720008222211935/P17465209bb8a508709add0b7b58141f844
Wooldridge, J. (2016) Introductory Econometrics: A Modern Approach, 6th edition. Cengage Learning.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carol Nataly Prada Camacho
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This page, by Universidad de Antioquia, is licensed under a Creative Commons Attribution License.
Authors who publish with this journal agree to retain copyright and grant the journal right of first publication, with the article licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License allowing others to share it as long as they acknowledge its authorship and original publication in this journal.
Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), provided that these arrangements be not for profit and the journal be acknowledged as the original source of publication.
Authors are permitted and encouraged to post their papers online (e.g., in institutional repositories or on their websites), as it can lead to valuable exchanges as well as greater citation of the published work.