The Indolent Monster: The Angel in «Un señor muy viejo con unas alas enormes» by Gabriel García Márquez
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n70a07Keywords:
Gabriel García Márquez, «Un señor muy viejo con unas alas enormes», Colombian short story, iconographyAbstract
The current proposal of García Márquez’s short story «Un señor muy viejo con unas alas enormes» analyzes a monster’s image as a mutation of the representation of the fantastic. Given that the so-called angel falls short of the expectations of people thirsty for miracles, it is not intended to play any negative or positive role. It simply limits itself to appearing, or showing up, strictly in accordance with the monster’s etymology. This way, the initial effects make people realize both a character’s degradation and more so the entire population’s degradation.
Downloads
References
Adriano, J. D. (1999). Immortal Monster: The Mythological Evolution of the Fantastic Beast in Modern Fiction and Film. Westport/London: Greenwood Press.
Beal, T. (2001). Our Monsters, Ourselves. The Chronicle Review, 9/11, p. B18. Recuperado de: http://www.timothybeal.com/Beal-OurMonstersOurselves-CHE.pdf
Beal, T. (2002). Religion and its Monsters. London/New York: Routledge.
Biblia de Jerusalem. (2014). Paterna: Editorial Alfredo Ortells.
Braunstein, N. (2001). A medio siglo de El malestar en la cultura de Sigmund Freud, 8ª ed. México: Siglo XXI.
Carrillo, G. D. (1972). Desenfado y comicidad: dos técnicas magicorrealistas de García Márquez en ‘Un hombre’ [sic] muy viejo con unas alas enormes. En Gicacoman, H. Homenaje a G. García Márquez. Variaciones interpretativas en torno a su obra. Madrid: Las Américas.
Carroll, N. (1990). The Philosophy of Horror or Paradoxes of the Heart. London/New York: Routledge.
Chevalier, J. (1986). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder.
Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de símbolos, 2ª ed. Barcelona: Labor.
Coromines J. y Pascual, J. A. (2012). Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico (edición electrónica). Madrid: Gredos.
Eliade, M. (1992). Tratado de historia de las religiones. México D. F.: Era.
García de la Huerta, M. (1993). Sobre catástrofes y monstruos. Estudios sobre tecnología, ecología y filosofía. Peniscola: Biennal of Society for Philosophy and Technology. Madrid: OEI, en línea, recuperado de: http://www.campus-oei.org/cts/tef.pdfy
García Márquez, G. (2012). Cien años de soledad, 20ª ed. Madrid: Cátedra.
García Márquez, G. (1997): Un señor muy viejo con unas alas enormes. En La increíble y triste historia de la cándida Eréndira y de su abuela desalmada. Bogotá: Norma.
García Márquez, G. (1992). La santa. En Doce cuentos peregrinos. Colombia: Oveja Negra.
Giorgi, G. (2009). Política del monstruo. Revista Iberoamericana, Vol. LXXXV, 227, 323-329.
Gombrich, E. H. (2000). La imagen y el ojo. Nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica. Madrid: Debate.
Gubern, R. (2005). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Barcelona: Anagrama.
Herrera, L. C. (1973). Los cuentos de García Márquez. Universitas Humanísticas, 5-6, 419-495.
Hock-Soon Ng, A. (2004). Dimensions of Monstrosity in Contemporary Narratives. New York: Palgrave MacMillan.
Joset, J. (1974). El bestiario de Gabriel García Márquez. Nueva Revista de Filología Hispánica, XXIII, 65-87.
Todorov, T. (2008). El miedo a los bárbaros. Más allá del choque de civilizaciones. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
Vázquez Montalbán, M. (1991). Historias de fantasmas, 7.ª ed., Barcelona: Planeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.