Considerations Regarding Research Article (RA): An Approach from Gender Analysis and Stance
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n73a01Keywords:
genre analysis, functional rhetorical approach, research article, stance and engagementAbstract
The purpose of this reflection article, which is derived from a research, is to present some considerations regarding research article (RA), considered as one of the discourse genres having higher relevance in the communication of research results and as an indicator of knowledge production and disciplinary development. The results of this research are the following: proposing an analysis route of the scientific article genre based on several interrelated dimensions in rhetorical terms: stance (hedges, boosters, attitude markers), engagement and structural organization, which shows the rhetorical dynamism of this genre.
Downloads
References
Bazerman, Ch. (1988). Shaping Written Knowledge: The Genre and Activity of the Experimental Article in Science. Wisconsin: University of Wisconsin Press.
Beke, R. (2009). El reporte de los otros en el discurso académico. En M. Shiro, P. Bentivoglio y F. D. Erlich (Comp.). Haciendo discurso. Homenaje a Adriana Bolívar. (pp. 589-610). Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Beke, R. (2011). Las voces de los otros en el discurso académico. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Bhatia, V. K. (2004). Words of Written Discourse. London: Continuum.
Bolívar, A., Beke, E. y Shiro, M. (2010). Las marcas del posicionamiento en las disciplinas: estructuras, voces y perspectivas discursivas. En: G. Parodi (editor). Alfabetización académica y profesional en el Siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas (pp. 95-125). Barcelona: Academia Chilena de la Lengua y Ariel.
Bolívar, A. y Bolet, F. (2011). La introducción y la conclusión en el artículo de investigación. En Bolívar, A. y Beke, R. (Comp.). Lectura y escritura para la investigación (pp. 93-130). Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Calsamiglia Blancafort, H. y Tusón Valls, A. (2008). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.8. Centro Virtual Cervantes. (2016). Diccionario de términos clave en ELE. España: Instituto Cervantes. Recuperado de: http://bit.ly/2c7fe4E.
Gunnarsson, B. (2000). Análisis aplicado del discurso. En T. A. Van Dijk. (Comp.). El discurso como interacción social: estudios sobre el discurso una introducción multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa.
Hyland, K. (2005). Stance and Engagement: a Model of Interaction in Academic Discourse. Discourse Studies,7(2), 173-192.
Kanoksilapatham, B. (2007).Rhetorical Moves in Biochemistry Research Articles. En D. Biber, U. Connor & T. Upton. Discourse on the Move. Using Corpus Analysis to Describe Discourse Structure (pp. 73-119). Philadelphia: Benjamins Publishing Company.
Kuteeva, M. & Negretti, R. (2016). Graduate Students’ Genre Kowledge and Perceived Disciplinary Practices: Creating a Research Space across Disciplines. English for Specific Purposes, 41, 36-49. DOI: 10.1016/j.esp.2015.08.004
Lakoff, G. & Johnson, M. (2012 [1980]). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
Locke, D. (1997). La ciencia como escritura. Valencia: Frónesis Cátedra Universitat de Valencia.
López, C. (2005). Funciones retóricas en la comunicación académica: formas léxicas de modalidad y evidencialidad. Signo y Seña, 14, 115-139.16.
López, C. (2006). Marcas de subjetividad y argumentación en tres géneros especializados del español. Revista Signos, 39(61), 205-229. Recuperado de: http://bit.ly/2bsXgZ4
Martínez Hincapié, J. (2010). Las interacciones discursivas entre escritor y lector en los resúmenes de artículos de investigación científica de lingüística en español. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 20, 4-28. Recuperado de: http://bit.ly/2bPKJ1J
Meza Guzmán, P. (2013). La comunicación del conocimiento en las secciones de tesis de lingüística: determinación de la variación entre grupos académicos (Tesis de doctorado). Valparaíso, Chile: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Modelo de Indicadores del Desempeño de la Educación —MIDE—. Recuperado de: http://bit.ly/2bSB9fp
Morales, O. A. (2010). Los géneros escritos de la odontología hispanoamericana. Estructura retórica y estrategias de atenuación en artículos de investigación, casos clínicos y artículos de revisión (Tesis doctoral). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.
Ong, W. (1994). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Perelman, Ch. (1998 [1977]). El imperio retórico. Retórica y argumentación. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Regueiro Rodríguez, M. L. & Sáez Rivera, D. M. (2013). El español académico. Guía práctica para la elaboración de textos académicos. Madrid: Arco Libros.
Ridruejo, E. (1999). Modo y modalidad. El modo en las subordinadas sustantivas. En I. Bosque & V. Demonte (Dir.). Gramática descriptiva de la lengua española. Las construcciones sintácticas fundamentales. Relaciones temporales, aspectuales y modales. Tomo 2 (pp. 3211-3251). Madrid: Espasa.
Sánchez Upegui, A. A. (2008). El uso de metáforas en tres artículos académicos de educación virtual. Lingüística y Literatura, 29(53), Universidad de Antioquia, Facultad de Comunicaciones. Recuperado de: http://biblat.unam.mx/ca/revista/linguistica-y-literatura/articulo/el-uso-de-metaforas-en-tres-articulos-academicos-de-educacion-virtual.
Sánchez Upegui, A. A. (2012). Análisis lingüístico de artículos de investigación en ciencias sociales y humanas. Lingüística y Literatura, 67(2), 105-121. Recuperado de: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/lyl/article/view/14527/12724.
Sánchez Upegui, A. A. (2016). El género artículo científico: escritura y análisis desde la alfabetización académica y la retórica funcional. Medellín: Católica del Norte Fundación Universitaria. Recuperado de: http://www.ucn.edu.co/sistema-investigacion/Documents/EditorialCatolicadelNorte/El-genero-articulo-cientifico.pdf.
Shiro, M. y D’ Avolio, C. (2011). El planteamiento del problema en el artículo de investigación. En Bolívar, A. y Beke, R. (Comp.). Lectura y escritura para la investigación (pp. 71-92). Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Swales, J. M. (1981). Aspects of Article Introductions. Birmingham: University of Aston.
Swales, J. M. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Swales, J. M. (2004). Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge: Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.