The Semantic Networks in Novice Students of Education: The Effects of Age and Previous Studies

Authors

  • Miguel Ángel Bargetto Fernández University of the Américas

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a01

Keywords:

academic literacy, psycholinguistics, lexicon, semantic priming

Abstract

The relationship between lexicon and reading comprehension has been extensively studied in educational contexts. This paper presents the results of a semantic priming test, to verify the effects of age and previous studies on the semantic association of words of disciplinary lexicon. The results indicate that latencies in lexical recognition and association are superior to other related investigations and that, despite the general differences produced by the variables, it is concluded that age and previous studies have a relative impact on lexical decision-making and on the configuration of semantic networks.

|Abstract
= 535 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 344 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 11 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Ángel Bargetto Fernández, University of the Américas

Professor associated with the Faculty of Education (University of the Americas, Chile). His lines of research are academic literacy, psycholinguistics and grammar. He is currently working on his doctoral thesis The Relationships between Lexicon and Reading Comprehension in Novice University Students. 

References

Adlof, S., Perfetti, C. & Catts, H. (2011). Developmental Changes in Reading Comprehension: Implications for Assessment and Instruction. In Samuels, S. J. & Farstrup A. E. (Eds.), What Research Has to Say About Reading Instruction (pp. 186-214). Newark: International Reading Association.

Balota, D. A. (1994). Visual Word Recognition. In Gernbacher, M. (Ed.), Handbook of Psycholinguistics. (pp. 303-358). San Diego: Academic Press.

Bargetto, M. & Riffo, B. (2019a). El reconocimiento de palabras y el acceso léxico: revisión de modelos y pruebas experimentales. Boletín de Filología, 54 (1), 341-361.

Bargetto, M. & Riffo, B. (2019b). Percepción de la concreción y la familiaridad del léxico en estudiantes universitarios: Un estudio normativo. Lenguas Modernas, (54), (en prensa).

Belinchón, M., Riviére, A. & Igoa, J. (1992). Psicología del lenguaje. Investigación y teoría. Madrid: Trotta.

Bleasdale, F. A. (1987). Concreteness-Dependent Associative Priming: Separate Lexical Organization for Concrete and Abstract Words. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 13 (4), 582-594.

Carlino, P. (2002). ¿Quién debe ocuparse de enseñar a leer ya escribir en la universidad? Tutorías, simulacros de examen y síntesis de clases en las humanidades. Lectura y Vida, 23 (1), 6-14.

Carlino, P. & Estienne, V. (2004). ¿Pueden los universitarios leer solos? Un estudio exploratorio. Memorias de las XI Jornadas de Investigaciónn en Psicología. Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires, 29, 174-177.

Cisneros, M., Jiménez, H., & Rojas, G. (2010). Alfabetización académica y profesional como directrices de la acción formativa en la educación superior. En Parodi, G. (Ed.), Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas, (pp. 291-316). Barcelona: Academia Chilena de la Lengua/Ariel.

Ferré, P. & Sanchez-Casas, R. (2014). Affective Priming in A Lexical Decision Task: Is There An Effect of Words’ Concreteness? Psicológica, 35 (1), 117-139.

Neira, A., Reyes, F. & Riffo, B. (2015). Experiencia académica y estrategias de comprensión lectora en estudiantes universitarios de primer año. Literatura y Lingüística, (31), 221-244.

Neira, A. (2015). Lectura en la educación superior: uso de estrategias en la comprensión de textos especializados y no especializados en estudiantes de primer año (Tesis doctoral). Concepción: Universidad de Concepción.

Ortells, J. J., Vellido, C., Daza, M. T., & Noguera, C. (2006). Semantic Priming Effects with and without Perceptual Awareness. Psicológica: International Journal of Methodology and Experimental Psychology, 27 (2), 225-242.

Parodi, G. (2010). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Santiago de Chile: Ariel.

Parodi, G. & Burdiles, G. (2015). Leer y escribir en contextos académicos y profesionales: géneros, corpus y métodos. Santiago de Chile: Ariel.

Perfetti, C. (2007). Reading Ability: Lexical Quality to Comprehension. Scientific Studies of Reading, 11 (4), 357-383.

Perfetti, C. (2010). Decoding, Vocabulary, and Comprehension. In MacGeown, M. G. & Kucan, L. (Eds.), Bringing Reading Research to Life (pp. 291-303). New York: The Guilford Press.

Perfetti, C. & Hart, L. (2002). The Lexical Quality Hypothesis. In Verhoeven, L., Elbro, C., & P. Haggort (Eds.), Precursors of Functional Literacy (pp. 67-86). Amsterdam: John Benjamins.

Rovira Álvarez, Y. & López Calichs, E. (2017). La lectura en la enseñanza universitaria. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21 (3), 86-98.

Rupp, A. (2012). Psychological Versus Psychometric Dimensionality in Reading Assessment. In Sabatini, J., Albro, E., & O’Reilly, T. (Eds.), Measuring up: Advances in How to Assess Reading Ability (pp. 135-151). Blue Ridge Summit, USA: Rowman & Littlefield Education.

Schröder, H. (1991). Linguistic and Text-Theoretical Research on Languages for Special Purposes. A Thematic and Bibliographical Guide. In Subject-Oriented Texts. Languages for Special Purposes and Text Theory (pp. 1-49). Berlin; Boston: De Gruyter.

Zabalza, M. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional (Vol. 4). Madrid: Narcea Ediciones.

Published

2020-08-05

How to Cite

Bargetto Fernández, M. Ángel. (2020). The Semantic Networks in Novice Students of Education: The Effects of Age and Previous Studies. Lingüística Y Literatura, 41(77), 11–32. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a01

Issue

Section

Research articles