A Study on Lexical Availability in the Area of Self Regulated Learning in the Initial Teacher Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a01

Keywords:

learning, lexical availability, self-regulated learning, initial teacher training, study planning

Abstract

This study quantified, described, and analyzed the available lexicon of third-semester-of-pedagogy Chilean students associated with centers of interest, such as self-regulation of learning, planning, execution and self-evaluation of study in pedagogy learners. The results showed that the study’s self-regulation and monitoring centers of interest present fewer words. However, the representation of categories typical of the phases of self-regulated learning is lower. Finally, the results are discussed in the context of initial teacher training with respect to the importance of vocabulary associated with self-regulated learning.

|Abstract
= 856 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 496 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Zambrano Matamala, University of Concepción

PhD in Education from the University of Concepción (Chile). Her doctoral research is called Learning Patterns and Lexical Availability in Pedagogy Students. She has developed ICT research in education, lexical availability in the fields of education and learning. Her current affiliation is Universidad de Concepción (Chile).

References

Aitchison, J. (2012). Words in the Mind. West Sussex: John Wiley & Sons. Inc.

Bächler, R., Meza, S., Mendoza, L. & Poblete, O. G. (2020). Evaluación de la Formación Emocional Inicial Docente en Chile. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(39), 75-106.

Bartol, J. A. (2006). La disponibilidad léxica. Revista Española de Lingüística, 36(1), 349-378.

Boekaerts, M. (1995) Self-regulated Learning: Bridging the Gap Between Metacognitive and Metamotivation Theories. Educational Psychologist, 30(4), 195-200.

Boruchovitch E. (2014) Autorregulação da aprendizagem: contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, 18(3). 401-409.

Cepeda, M., Granada, M. & Pomes, M. (2014) Disponibilidad léxica en estudiantes de primero básico. Literatura y Lingüística, 30, 166-181.

Cepeda, M., Cárdenas, A., Carrasco, M., Castillo, N., Flores, J., González, C. & Oróstica, M. (2017) Relación entre disponibilidad léxica y comprensión lectora, en un contexto de educación técnico profesional rural. Revista Sophia Austral, 1(1), 81-93.

Cerda, G. A., Salcedo, P. A., Pérez, C. E. & Marín, V. (2017) Futuros profesores de matemáticas: rol de la disponibilidad léxica, esquemas de razonamiento formal en logros académicos durante su formación inicial. Formación Universitaria, 10(1), 33-46.

Cubillos, F., Romero, B. & Navarro, J. J. (2019). El concepto de debate emergente como recurso para la inclusión de competencias interculturales en la formación inicial docente en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 91-104.

Daura, F. T. (2015). Aprendizaje autorregulado y rendimiento académico en estudiantes del ciclo clínico de la carrera de Medicina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 28-45.

Díaz, A., Pérez, M.V., Valenzuela, M., Muñoz, P., Rivas, S. & Salas, C. (2010) Procesos de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Internacional Journal of Developmental an Educational Psychology, 4(1), 789-800.

Díaz, A., Pérez, M. V., González, J. A. & Núñez, J. C. (2017) Impacto de un entrenamiento en aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 39(157), 87-104.

Ferreira, A., Salcedo, P. & Del Valle, M. (2014) Estudio de disponibilidad léxica en el ámbito de las matemáticas. Estudios Filológicos, 54, 69-84

Garzón, A. & Penagos, L. (2016). Disponibilidad léxica en estudiantes de primer semestre de pregrado de una institución universitaria de Villavicencio, Colombia. Forma y Función, 29(2), 63-84.

Germany, P. & Cartes, N. (2000) Léxico disponible en inglés como segunda lengua de instrucción formalizada, Estudios Pedagógicos, 26, 39-50.

Hernández, A. & Camargo, Á. (2017). Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(2), 146-160.

Hernández, N., Izura, C. & Ellis, A. (2006). Cognitive Aspects of Lexical Availability. European Journal of Cognitive Psychology, 18(5), 730-755.

Hernández-Muñoz, N. (2015) The Assessment of Adult Lexical Competence: An Approach from Lexical Availability and Academic Specialization in Pre-university Students. Revista de Filología de la Universidad de la Laguna, 33, 79-99.

Henríquez, M., Mahecha, S. & Mateus, G. (2016). Análisis de los mecanismos cognitivos del léxico disponible de cuerpo humano a través de grafos. Lingüística y Literatura, 69, 229-251.

Lobos, K. Pérez, M. V. & Diaz, A. (2019). Programa Intracurricular de Facilitación de Competencias de Disposición al Aprendizaje en Estudiantes Universitarios. Psykhe, 28(5).

Mega, C., Ronconi, L. & de Beni, R. (2014). What Makes a Good Student? How Emotions, Self-regulated Learning, and Motivation Contribute to Academic Achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121-131.

Panadero, E. & Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros estudiantes? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450-462.

Palapanidi, K. (2012). La aplicación de la disponibilidad léxica a la didáctica del léxico de LE. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, 11, 62-70.

Pintrich, P. & De Groot, E.V. (1990) Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.

Quiroz, V., Sennas, M. & Contreras, S. (2019). Profesores noveles y representaciones de género en el marco de la educación inclusiva. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva, 13(2), 243-257.

Salcedo L. P., Ferreira C. A., Barrientos C. F. (2013) A Bayesian Model for Lexical Availability of Chilean High School Students in Mathematics. In Ferrández Vicente J. M., Álvarez Sánchez J. R., de la Paz López F., Toledo Moreo F. J. (Eds,), Natural and Artificial Models in Computation and Biology. IWINAC 2013. Lecture Notes in Computer Science, vol 7930. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-38637-4_25

Sáez, F. M., Díaz, A. E., Panadero, E. & Bruna, D. V. (2018). Revisión sistemática sobre competencias de autorregulación del aprendizaje en estudiantes universitarios y programas intracurriculares para su promoción. Formación Universitaria, 11(6), 83-98.

Sáez, G., Campos, D., Suckel, M. & Rodríguez, G. (2019). Práctica colegiada en la formación inicial docente y construcción del saber pedagógico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(82).

Schreuder, R. & Weltens, B. (1993). The Bilingual Lexicon. An Overview. In R. Schreuder & B. Weltens (Eds.), The Bilingual Lexicon (pp. 1-11). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Serfati, M. (2016) Lexical Availability of University-level Moroccan Students: General Results, Philologica Canariensia, 22, 105-116. Taranto, D., & Buchanan, M. T. (2020). Sustaining Lifelong Learning: A Self-Regulated Learning (SRL) Approach. Discourse and Communication for Sustainable Education, 11(1), 5-15.

Tapia, H. Campaña, K. & Castillo, R. (2020). Análisis comparativo de las asignaturas tic en la formación inicial de profesores en Chile entre 2012 y 2018. Perspectiva Educacional, 59(1), 4-29.

Tome, C. (2016) Vocabulary of Computing and Emerging Technologies. Characterization from Lexical Availability. Caracteres-Estudios Culturales y Críticos de la Esfera Digital, 5(1), 112-138.

Urzúa, P., Sáez, K. & Echeverria, M. S. (2006) Disponibilidad léxica matemática: análisis cuantitativo y cualitativo. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 44(2), 59-76.

Valencia, A. & Echeverría, M. (1999). Disponibilidad léxica en estudiantes chilenos. Santiago: Ediciones Universidad de Chile-Universidad de Concepción.

Vermunt, J. D. (1998). The Regulation of Constructive Learning Processes. British Journal of Educational Psychology, 68, 149-171.

Vermunt, J. D. & Donche, V. (2017). A Learning Patterns Perspective on Student Learning In Higher Education: State of the Art and Moving Forward. Educational Psychology Review, 29(2), 269-299.

Vermunt, J. D. & Endedijk, M. D. (2011). Patterns in Teacher Learning in Different Phases of the Professional Career. Learning and Individual Differences, 21(3), 294-302.

Winne, P. H. (1996). A Metacognitive View of Individual Differences in Self-regulated Learning. Learning and Individual Differences, 8(4), 327-353.

Zambrano, C. (2016). Autoeficacia, prácticas de aprendizaje autorregulado y docencia para fomentar el aprendizaje autorregulado en un curso de Ingeniería de Software. Formación Universitaria, 9(3), 51-60.

Zambrano, C., Rojas, D. & Salcedo, P. (2019). Revisión sistemática a estudios de disponibilidad léxica en la base de datos Scielo y sus aportes a educación. Información Tecnológica, 30(4), 189-198.

Zambrano, C., Rojas, D., Salcedo, P., & Valdivia, J. (2019). Análisis de la evolución de la disponibilidad léxica en la interacción pedagógica. Formación universitaria, 12(1), 65-72.

Zambrano, C., Rojas, D., Salcedo, P., Albarrán, F. & Diaz, A. (2019). Perception of Student-teachers Regarding Self-regulated Learning. In Pedagogy in Basic and Higher Education-Current Developments and Challenges. IntechOpen.

Zimmerman, B. J. (1989) A Social Cognitive View of Self-regulated Learning. Journal of Educational Psychology, 81(3),329–339.

Zimmerman, B. J. (2000) Attaining Self-regulation: A Social Cognitive Perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-regulation (pp. 13-40). San Diego, California: Academic Press.

Zimmerman, B. J. & Campillo, M. (2003) The Psychology of Problem Solving. New York: Cambridge University Press.

Zimmerman, B. J. & Moylan, A. R. (2009) Handbook of Metacognition in Education. New York: Routledge.

Published

2021-04-15

How to Cite

Zambrano Matamala, C. (2021). A Study on Lexical Availability in the Area of Self Regulated Learning in the Initial Teacher Training. Lingüística Y Literatura, 42(79), 11–33. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n79a01