From «Perfect Absence of Communication» to Imperfect Communication. Memory and Language in The Autobiographical Letters of Emma Reyes
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a16Keywords:
perfect absence of communicaion, imperfect communication, language, memory, epistolary writing, Emma ReyesAbstract
In this paper we analyze the correspondence between the Colombian artist and writer Emma Reyes and Germán Arciniegas. We try to demonstrate that her proposal in her letters has a destabilizing effect. In this sense, we reflect on the exercise of memory that her epistles imply. Then, we present her vision of language. Later, we show the articulation between what is expressed and the form of expression, where a tension operates between language and memory. We conclude that the proposal of her writing impacts readers by its «incorrectness» and enables a reflection on the power of language.
Downloads
References
Artaud, A. (1983). El teatro y su doble. [Traducido de Le théâtre et son double]. Editorial Sudamericana, S.A.
Bonett, P. (2012). Prólogo. En Memorias por correspondencia (pp. 9-11). Laguna Libros.
Capote Díaz, V. (2016). Cartas para contar una infancia rota. Memoria y abandono en la narrativa de Emma Reyes. Ínsula, 840, 43-45.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1978). Kafka. Por una literatura menor. Ediciones Era, S.A. de C.V. Digital.
Jiménez, C. (6 de agosto de 2012). Memoria por correspondencia, de Emma Reyes. El ojo en la paja.
http://elojoenlapaja.blogspot.com/2012/08/memoria-por-correspondencia-de-emma.html
Lejeune, P. (1991). El pacto autobiográfico. Suplementos Anthropos, 29, 47-61.
Reyes, E. Carta n. ° 1. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 2. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 4. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 5. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 7. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 8. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 9. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 10. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 11. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 12. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 13. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 14. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 15. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 16. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. Carta n. ° 19. En Cartas enviadas a Germán Arciniegas entre 1969 y 1997. Manuscritos inéditos: Colección documental Biblioteca Luis Ángel Arango.
Reyes, E. (2013). Memoria por correspondencia. Laguna.
Reyes, E. (2020). Correspondencia inédita. Nomos S.A.
Ríos, A. M. y Vergel, M. del P. (2013). La escritura como imagen: el gesto caligráfico como radiografía de Aspectos de vida y obra de la artista colombiana Emma Reyes. Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte, 2, 2013, 89-107
Ríos, A. M. y Vergel, M. del P. (2017). Emma Reyes. Cajones y dechados – memoria, vida y obra. https://www2.javerianacali.edu.co/sello-editorial-javeriano/catalogo/emma-reyes-cajones-dechados-memoria-vida-y-obra#gsc.tab=0
Sanín, C. (2020). Prólogo: Memorias fuera de la memoria. En Memoria por correspondencia. (pp.9-19) Laguna.
Sanz, M. (2015, mayo 15). Crecer sin palabras. El País.
https://elpais.com/cultura/2015/05/05/babelia/1430835206_542191.html
Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Siglo XXI Editores.
Trujillo, I. (2015). Cronotopos y autobiografía epistolar como mecanismos de autorreflexión en Memoria por correspondencia, de Emma Reyes [Tesis de maestría, Universidad Eafit].
Uribe, A. (2016). Palabrerío y empatía. Sobre Memoria por correspondencia de Emma Reyes. Estudios de Filosofía, (54) 9-22. Doi: 10.17533/udea.ef.n54a02
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.