The Field of Novel in the Colombian Caribbean after Boom Literature

Authors

  • Luis Fernando López Noriega University of Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a21

Keywords:

field of cultural production, Colombian Caribbean, position taking, autonomous, heteronomous

Abstract

We study the field of cultural production in the Colombian Caribbean. In principle, we approach the literary field and its degree of autonomy. From that concept, we highlight the autonomous and heteronomic poles. Then, we establish the degree of competition for legitimacy (Bourdieu, 1995), where we placed Gabriel García Márquez in a central position. Finally, we analyze the habitus of the occupants of the other positions. From that notion, we determined the reasons how Manuel Zapata Olivella, Roberto Burgos Cantor, and Germán Espinosa entered the literary field, found their symbolic capital and proposed a cultural reconfiguration of the Colombian Caribbean.

|Abstract
= 948 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 518 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Fernando López Noriega, University of Córdoba

Professional in Linguistics and Literature (University of Cartagena, Colombia). Studied discourse analysis at the University of Buenos Aires (Argentina). Master's degree in Hispanic American Literature. Caro y Cuervo Institute (Colombia). He began writing fiction by publishing short stories in national newspapers. In 2004 he published his first novel Dioses y muertos. He subsequently published two more novels in 2018: Los alunados and La ferocidad de las sombras. In 2014 he won the National Memory Narrative Award of the National Center of Historical Memory. D. candidate at the National University of Córdoba (Argentina). Professor of Latin American literature at the University of Córdoba (Colombia).

References

Bachelard, Gastón. (1975). La poética del espacio. [Traducido al español de La poétique de l’espace]. Fondo de Cultura Económica.

Benveniste, É. (1971). Problemas de lingüística general. [Traducido al español de Problèmes de linguistique générale]. Siglo Veintiuno.

Berman, M. (2000). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. [Traducido al español de All that is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity]. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. [Traducido al español de Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire]. Editorial Anagrama.

Bourdieu, P. (2014). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios. [Traducido al español de C’est que parler veut dire. L’économie des échanges linguistiques]. Akal.

Burgos Cantor, R. (2007). La Ceiba de la memoria. Planeta.

Burgos Cantor, R. (2009). Roberto Burgos Cantor. Memoria sin Guardianes. En A. Castillo & A. Urrea (Eds.). Ministerio de Cultura.

Cepeda Samudio, Á. (1962). La casa grande. Ediciones Mito.

Chiampi, I. (2000). Barroco y modernidad. Fondo de Cultura Económica.

Deleuze, G., Guattari F. (1994). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.

Espinosa, G. (1970). Los cortejos del diablo. Altamir

Espinosa, G. (1982). La tejedora de coronas. Alfaguara.

García Márquez, G. (1986). El amor en los tiempos del cólera. Editorial Arte y Literatura.

García Usta, J. (2003) Vigilia de las lámparas. Rojas Herazo obra periodística, 1940-1970. Fondo Editorial EAFIT.15.

García Usta, J. (2007). García Márquez en Cartagena. Sus inicios literarios. Editorial Planeta.

Gilard, J. (1989). El grupo de Barranquilla. Revista Iberoamericana, 50 (128-129), 906-935.

Heller, B. (1994). Lectura marginal de un texto marginado. En J. García Usta (Comp.). Visitas al patio de Celia (pp. 55-66). Editorial Lealón.

Herazo Rojas, H. (1962). Respirando el verano. Ediciones Mito.

Rama, Á. (1985). La crítica de la cultura en América Latina. Biblioteca Ayacucho.

Romero, J. L. (2001). Latinoamérica: las ciudades y las ideas. Siglo XXI.

Zapata Olivella, M. (1979). Chambacú, corral de negros. Bedout.

Zapata Olivella, M. (1983). Changó, el gran putas. Oveja Negra

Zubiaurre, M. (2000). El espacio en la novela realista. Fondo de Cultura Económica.

Published

2022-04-16

How to Cite

López Noriega, L. F. (2022). The Field of Novel in the Colombian Caribbean after Boom Literature. Lingüística Y Literatura, 43(81), 439–453. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a21