The Field of Novel in the Colombian Caribbean after Boom Literature
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a21Keywords:
field of cultural production, Colombian Caribbean, position taking, autonomous, heteronomousAbstract
We study the field of cultural production in the Colombian Caribbean. In principle, we approach the literary field and its degree of autonomy. From that concept, we highlight the autonomous and heteronomic poles. Then, we establish the degree of competition for legitimacy (Bourdieu, 1995), where we placed Gabriel García Márquez in a central position. Finally, we analyze the habitus of the occupants of the other positions. From that notion, we determined the reasons how Manuel Zapata Olivella, Roberto Burgos Cantor, and Germán Espinosa entered the literary field, found their symbolic capital and proposed a cultural reconfiguration of the Colombian Caribbean.
Downloads
References
Bachelard, Gastón. (1975). La poética del espacio. [Traducido al español de La poétique de l’espace]. Fondo de Cultura Económica.
Benveniste, É. (1971). Problemas de lingüística general. [Traducido al español de Problèmes de linguistique générale]. Siglo Veintiuno.
Berman, M. (2000). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. [Traducido al español de All that is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity]. Siglo XXI.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. [Traducido al español de Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire]. Editorial Anagrama.
Bourdieu, P. (2014). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios. [Traducido al español de C’est que parler veut dire. L’économie des échanges linguistiques]. Akal.
Burgos Cantor, R. (2007). La Ceiba de la memoria. Planeta.
Burgos Cantor, R. (2009). Roberto Burgos Cantor. Memoria sin Guardianes. En A. Castillo & A. Urrea (Eds.). Ministerio de Cultura.
Cepeda Samudio, Á. (1962). La casa grande. Ediciones Mito.
Chiampi, I. (2000). Barroco y modernidad. Fondo de Cultura Económica.
Deleuze, G., Guattari F. (1994). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
Espinosa, G. (1970). Los cortejos del diablo. Altamir
Espinosa, G. (1982). La tejedora de coronas. Alfaguara.
García Márquez, G. (1986). El amor en los tiempos del cólera. Editorial Arte y Literatura.
García Usta, J. (2003) Vigilia de las lámparas. Rojas Herazo obra periodística, 1940-1970. Fondo Editorial EAFIT.15.
García Usta, J. (2007). García Márquez en Cartagena. Sus inicios literarios. Editorial Planeta.
Gilard, J. (1989). El grupo de Barranquilla. Revista Iberoamericana, 50 (128-129), 906-935.
Heller, B. (1994). Lectura marginal de un texto marginado. En J. García Usta (Comp.). Visitas al patio de Celia (pp. 55-66). Editorial Lealón.
Herazo Rojas, H. (1962). Respirando el verano. Ediciones Mito.
Rama, Á. (1985). La crítica de la cultura en América Latina. Biblioteca Ayacucho.
Romero, J. L. (2001). Latinoamérica: las ciudades y las ideas. Siglo XXI.
Zapata Olivella, M. (1979). Chambacú, corral de negros. Bedout.
Zapata Olivella, M. (1983). Changó, el gran putas. Oveja Negra
Zubiaurre, M. (2000). El espacio en la novela realista. Fondo de Cultura Económica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.