Establishing the Niche in the Problem Statement: Resources of Denial and Positioning of the Author
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n83a11Keywords:
establishment of the research niche, problem statement, Linguistics degree projects, denial resources, positioningAbstract
The purpose of this article is to analyze the rhetorical steps that make up the establishment of the research niche in the problem statement of Linguistics degree projects and the negation resources used by the author to position himself on the frontiers of knowledge. In this exploratory study, six rhetorical steps were obtained: pointing out a problem, indicating absences or insufficiencies, questioning other studies, formulating research questions, justifying the study, and following a tradition. Denial resources are used that emphasize the assertions and indicate a higher level of certainty in the authors’ position.
Downloads
References
Adika, G. (2014). Swales’ Cars Model and the Metaphor of Research Space: An Illustration with an African
Journal. Legon Journal of the Humanities, 25, 58-75.
Al-Ali, M. & Sahawneh, Y. B. (2011). Rhetorical and Textual Organization of English and Similarities and
Difficulties. Silpakorn University International Journal, 7, 172-203.
Amnuai, W. (2021). A Comparison of Niche Establishments in English Reseach Article Introductions Published
in International and Thai Journals. Discourse and Interaction, 24-40.
Arias, J. (2021). Guía para elaborar el planteamiento del problema de una tesis: el método del hexágono.
Revista Orinoco Pensamiento y Praxis/Multidisciplinarias, 9(13), 58-69.
Balestrini, M. (2006). Cómo se elabora el proyecto de investigación. Consultores Asociados.
Balestrini, M. (2002). Estudios documentales, teóricos, análisis del discurso y las historias de vida. Una
propuesta metodológica para la elaboración de sus proyectos (2a ed.). Consultores Asociados.
Bauce, G. (2007). El problema de investigación. Revista de la Facultad de Medicina, 30(2), 115-118.
Bazerman, C. (1988). Shaping Written Knowledge: The Genre and Activity of the Experimental Article in
Science. University of Wisconsin Press.
Blanco, C. (2019). Discurso científico en Educación: Análisis retórico y estructural de artículos de investigación
de Colombia y Venezuela. Revista Comunicación, 40(28), 90-119.
Bolívar, A. (2019). Caracterización retórica-discursiva del trabajo de grado de Maestría en Lingüística: aportes
para el estudio de su configuración. Letras, 59(95), 99-132.
Bolívar, A., Beke, E. & Shiro, M. (2010). Las marcas del posicionamiento en las disciplinas: estructuras,
voces y perspectivas discursivas. En G. Parodi (Ed.), Alfabetización académica y profesional en el siglo xxi: leer
y escribir desde las disciplinas (pp. 95-125). Academia Chilena de la Lengua y Ariel.
Bunton, D. (2005). The Structure of PhD Conclusion Chapters. Journal of English for Academic Purposes,
(3), 207-224.
Calsamiglia, H. & Tusón, A. (2002). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso. Ariel.
Chen, X. & Li, M. (2019). Chinese Learner Writers’ Niche Establishment in the Literature Review Chapter of
Theses: A Diachronic Perspective. Journal of English for Academic Purposes, 39, 48-58.
Del Saz-Rubio, M. (2011). A Pragmatic Approach to the Macro-Structure and Metadiscoursal Features of
Research Article Introductions in the Field of Agricultural Sciences. English for Specific Purposes, 30(4), 258-
Díaz Blanca, L. (2009). Proyectos de trabajo de grado: Deficiencias metodológicas. [Ponencia]. xiii Jornada
de Investigación. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Díaz Blanca, L. (2022). Entre territorios y nichos: Construcción discursiva del planteamiento del problema
de investigación. [Conferencia]. 2do. Congreso Estudiantil de Investigación Educativa. Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña.
Difabio, H. & Álvarez, G. (2019). Estrategias retóricas del capítulo introductorio de tesis doctorales en
educación. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 69-84. doi: 10.17533/udea.ikala.v24n01a03
Dudley-Evans, T. (2000). Genre Analysis: A Key to a Theory of ESP? Ibérica, 2, 3-11.
Elizondo, M. & González, M. (2021). Delimitación del problema y la pregunta de investigación. Universidad
Nacional Autónoma de México.
Fuentes, C. (1998). Las construcciones adversativas. Arco Libros.
Gil Salom, L.; Soler Monreal, C. & Carbonell Olivares, M. (2008). The Move-Step Structure of the Introductory
Sections of Spanish PhD Theses. RESLA, 21, 85-116.
Hernández Sampieri, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.
Jara, I. (2013). Descripción funcional de introducciones de tesis doctorales en las disciplinas de química y
lingüística. Onomázein, 28, 72-87. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134530174005
Kanoksilapatham, B. (2005). Rhetorical Structure of Biochemistry Research Articles. English for Specific
Purposes, 24(3), 269-292. doi: 10.1016/j.esp. 2004.08.003
Koutsantoni, D. (2006). Rhetorical Strategies in Engineering Research Articles and Research Theses: Advance
Academic Literacy and Relations of Power. Journal of English for Academic Purposes, 5(1), 19-36.
Kovacci, O. (2000). El adverbio. En I. Bosque & V. Demonte (Eds.), Gramática descriptiva de la lengua
española (pp.705-786). Espasa-Calpe.
Kwan, B.; Chan, H., & Lam, C. (2012). Evaluating Prior Scholarship in Literature Reviews of Research
Articles: A Comparative Study of Practices in Two Research Paradigms. English for Specific Purposes, 31, 188-
Lim, J. M. H. (2012). How Do Writers Establish Research Niches? A Genre-Based Investigation into
Management Researchers’ Rhetorical Steps and Linguistic Mechanisms. Journal of English for Academic
Purposes, 11, 229-245.
Meza, P. & Nascimiento, A. (2018). La constatación del vacío de investigación en Humanidades: su variación
en tesis y artículos de investigación. Alpha, 47, 211-223. https://doi.org/10.32735/S0718-220120180004700177
Moghaddasi, S. & Graves, H. A. B. (2017). Since Hadwiger’s Conjection… Is Still Open: Establishing a Niche
for Research in Discrete Mathematics Research Article Introductions. English for Specific Purposes, 45, 69-85.
Montemayor-Borsinger, A. (2012). Dirección de tesis: Reflexiones en torno a los recursos de valoración en
tesis de posgrado. V Jornadas de Filología y Lingüística. Universidad Nacional de La Plata. http://www.memoria.
fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3800/ev.3800.pdf
Montolío, E. (2002). Manual práctico de escritura académica. Ariel.
Morales, O.; González, C. & Tona, J. (2006). Análisis discursivo de artículos de revisión odontológicos
publicados en revistas iberoamericanas entre 1995 y 2005: estudio exploratorio. Actas de V Congreso Internacional
estudio-exploratoriopdf-E4blt-articulo.pdf
Paltridge, B. & Starfield, S. (2020). Thesis and Dissertation Writing in a Second Language. Routledge.
Pasek de Pinto, E. (2008). La construcción del problema de investigación y su discurso. Orbis. Revista
Científica Ciencias Humanas, 3(9) 135-153.
Perdomo, B. (2021). Análisis retórico-discursivo del género artículo de investigación en español en el ámbito
de la comunicación. Nueva Revista del Pacífico, 74, 170-195.
Quintana, A. (2008). Planteamiento del problema de investigación: errores de la lectura superficial de libros de
texto de metodología. Revista de Investigación en Psicología, 11(1), 239- 253. https://dialnet.unirioja.es/servlet/
articulo?codigo=2747363
Sabaj, O. (2009). Descubriendo algunos problemas en la redacción de artículos de investigación científica
(AIC) de alumnos de posgrado. Signos, 42(69), 107-127.
Samraj, B. (2002). Introductions in Research Articles: Variation Across Disciplines. English for Specific
Purposes, 21, 1-7. doi:10.1016/S0889-4906(00)00023-5
Samraj, B. (2005). An Exploration of a Genre Set: Research Article Abstracts and Introductions in Two
Disciplines. English for Specific Purposes, 24, 141-156.
Sánchez López, C. (2000a). Los cuantificadores. En I. Bosque & V. Demonte (Eds.), Gramática descriptiva
de la lengua española (pp. 1025-1128). Espasa-Calpe.
Sánchez López, C. (2000b). La negación. En I. Bosque & V. Demonte (Eds.), Gramática descriptiva de la
lengua española (pp. 2561-2634). Espasa-Calpe.
Sánchez Upegui, A. (2018). Consideraciones sobre el artículo científico (ac): una aproximación desde el
análisis de género y el posicionamiento. Lingüística y Literatura, 73(39), 17-36.
Shehzad, W. (2008). Move Two: Establishing a Niche. Ibérica, 15, 25-50.
Kanoksilapatham, B. (2005). Rhetorical Structure of Biochemistry Research Articles. English for Specific
Purposes, 24(3), 269-292.
Shiro, M. (2011). Usos del lenguaje evaluativo en el planteamiento del problema del artículo de investigación.
Aled, 111, 129-148. https://r.issu.edu.do/l?l=12574zcm
Shiro, M. & Erlich, F. (2018). Pasos argumentativos y estructura discursiva en el planteamiento del problema
del artículo de investigación. Boletín de Lingüística, 30(49-50), 174-194.
Sun, S. & Croathwaite (2022). Establish a Niche Via Negation: A Corpus-Based Study of Negation Within the
Move 2 Sections of PhD Thesis Introductions. Open Linguistics, 8(1), 189-208.
Swales, J. (1990). Genre Analysis. English in Academic and Research Setting. Cambridge University Press.
Swales, J. (2004). Research Genres: Exploration and Applications. Cambridge University Press.
Swales, J. & Feak, C. (2004). Academic Writing for Graduate Students: Essential Tasks and Skills. University
of Michigan.
Taylor, G. & Chen, T. (1991). Linguistic, Cultural, and Subcultural Issues. Applied Linguistics, 12, 319–336.
Venegas, R.; Zamora, S. & Galdames, A. (2016). Hacia un modelo retórico-discursivo del macrogénero
Trabajo Final de Grado en Licenciatura. Signos, 49(S1) 247-279. DOI: 10.4067/S0718-09342016000400012
Yang, R. & Allison, D. (2003). Research Articles in Applied Linguistics: Moving from Results to Conclusions.
English for Specific Purposes, 22, 365-385.
Downloads
Published
Versions
- 2023-03-13 (2)
- 2023-03-13 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.