Awareness, Beliefs and Sociolinguistic Attitudes in the Linguistic Option of Written Texts in Initial Training of Primary School Teachers
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a02Keywords:
linguistic conscience, linguistic attitudes, sociolinguistic beliefs, teachers’ training, primary-school teachersAbstract
The linguistic option of written texts that favor linguistic practice in Basque is linked to sociolinguistic awareness, beliefs and linguistic attitudes of students in initial primary teacher training. The qualitative research carried out on second-year students at the Faculty of Education at the University of the Basque Country, highlights the need to deepen these concepts. The data obtained indicate that these students develop a linguistic performance tending to the Spanish language when opting for non-obligatory written texts, but linked to the teaching-learning process.
Downloads
References
Aldekoa, J. (2013). Euskararen normalizazioa hezkuntzan (2000-2010): Ulibarri programa. Euskarri teorikoa, metodologia eta faktore azalgarriak. Uztaro, 8(4), 131-134.
Arruti, I. (2018). Ahobizi, belarriprest eta hizkuntzaren armairutik elkarrekin ateratzeko esperientzia bat. Soziolinguistika Aldizkari, 107(2) 45-65.
https://bat.soziolinguistika.eus/eu/produktua/107-2018-2-euskaltzaletasunaren-aktibazioa-ii/
Benito del Valle, A. (2020). Paseos lingüísticos. Competencia sociolingüística en euskera y territorio comercial: rotulación y textos escritos en los comercios y negocios de las calles Bidebarrieta y Posta kalea del Casco Viejo de Bilbao. Zainak, 38, 41-57.https://ojs.eusko-ikaskuntza.eus/index.php/zainak/article/view/949/0
Benito del Valle, A. (2022). Tendencias lingüísticas de la juventud vasca. Minorización y visibilización en el contexto español y europeo. Cuadernos Europeos de Deusto, Núm. Especial, 4, 107-135. DOI: https://doi.org/10.18543/ced042022
Berasategi, N. (2015). Hizkuntza eta kultura aniztasuna Bilboko eskoletan, euskararen erabileran eta euskal kultur praktikan eragiten duten faktoreak. Uztaro, 95, 145-146.
Decreto 138 de 1983 [Departamento de Educación y Cultura del Gobierno Vasco]. Por el que se regula el uso de las lenguas oficiales en la enseñanza no universitaria en el País Vasco y establece los modelos de enseñanza bilingüe.
https://www.euskadi-eus/informacion/directorio-de-centros-conceptos-y definiciones/web01a2hestat/es/#22 86
Etxebarria, M. (2000a). Principios y fundamentos de Sociolingüística. Universidad del País Vasco, UPV/EHU.
Etxebarria, M. (2000b). Variación sociolingüística en una comunidad bilingüe. Universidad del País Vasco, UPV/EHU.
Fishman, J. (1972). The sociology of language: an interdisciplinary social approach to language. Newbury House Publishers.
Gobierno Vasco (2016). VI Encuesta Sociológica. Departamento de Educación, Política Lingüística y Cultura.
Goikoetxea, N. (2008). Gure gaztetxoen gaitasun komunikatiboaren argazkia. Uztaro, 64, 61-66.
Hernandez-Campoy. (2004.) El fenómeno de las actitudes y su medición en sociolingüística. Revista de Estudios Filológicos, 8, 29-56 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1049699
Hernández García, J.M. (2015). Familia hizkuntz politika: transmisioa ulertzeko eredu berri baten bila. BAT Soziolinguistika Aldizkaria, 94, 47-62. https://soziolinguistika.eus/files/Jone%20Miren%20Hern %C3% A1ndez pdf
López Morales H. (1989). Soziolinguistika. Gredos.
Martí, F.; Ortega, P.; Idiazabal, I.; Barreña, A.; Juaristi, P.; Junyet, C.; Uranga, B. &Amorrortu, E. (2005). Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena. Unesko Etxea. Euskal Herriko Unibertsitatea.
Martínez, Z.; Balda, A y Larrea, I., (2018). Tokian tokiko hizkuntza aktibazioa: hainbat gako”. Soziolinguistika Aldizkaria, 107, 79-96. https://bat.soziolinguistika.eus/eu/produktua/107-2018-2-euskaltzaletasunaren-aktibazioa-ii/
Martinez de Luna, I.(2016). Euskararen transmisioa eta gaitasuna eta aurrera begirako erronkak. Bat Soziolinguistika Aldizkaria, 99, 21-79.
Martinez de Luna. I. (2013). El euskera en la CAPV: competencia, uso y opinión. Análisis y reflexiones. Eusko Jaurlaritza Argitalpenaren Zerbitzu Nagusia.
Mateo García, M. V. & García Marcos, F. (2022). Evaluación sociolingüística, la dimensión del tiempo real. Editorial Comares.
Robert, N. (2007). Le contact des langues : point aveugle du “linguistique”. Journal of Language Contact, 1-21. https://doi.org/10.1163/000000007792548323
Rotaetxe, K. (1988). Sociolingüística. Editorial Síntesis.
Ryan, E. B.; Giles, H., & Hewstone, M. (1988). The Measurement of Language Attitude. In U. Ammon,, N. Dittmar, N., & K. J. Mattheier (Eds), Sociolinguistics: An International Handbook of the Science of Language and Society, 2, (pp. 1068-1081). Walter de Gruyter.
Soziolinguistika Klusterra (s.f.). Presentación. Soziolinguistica Klusterra. https://soziolinguistika.eus/es/quienes-somos/presentacion
Trudgill, P. & Hernández-Campoy, J. M. (2007). Diccionario de Sociolingüística. Gredos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.