Awareness, Beliefs and Sociolinguistic Attitudes in the Linguistic Option of Written Texts in Initial Training of Primary School Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a02

Keywords:

linguistic conscience, linguistic attitudes, sociolinguistic beliefs, teachers’ training, primary-school teachers

Abstract

The linguistic option of written texts that favor linguistic practice in Basque is linked to sociolinguistic awareness, beliefs and linguistic attitudes of students in initial primary teacher training. The qualitative research carried out on second-year students at the Faculty of Education at the University of the Basque Country, highlights the need to deepen these concepts. The data obtained indicate that these students develop a linguistic performance tending to the Spanish language when opting for non-obligatory written texts, but linked to the teaching-learning process.

|Abstract
= 340 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 418 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amelia Benito del Valle Eskauriaza, University of Basque Country

Profesora titular de la facultad de Educación de Bilbao de la Universidad del País Vasco UPV-EHU. Doctora en Ciencias de la Información por la UPV-EHU. Ha realizado estudios de posgrado en comunicación en la Universidad de Montreal, y de doctorado en sociología en la Universidad de Quebec en Montreal. Fue miembro del grupo de investigación internacional canadiense GRAL, Groupe de Recherche sur l’Amérique Latine (1984-1990). En la actualidad, es miembro del grupo de investigación consolidado LAIDA, Literatura eta Identitatea. Sus líneas de investigación actuales giran en torno a la competencia comunicativa en lengua vasca y a los textos escritos por mujeres en esta práctica lingüística.

References

Aldekoa, J. (2013). Euskararen normalizazioa hezkuntzan (2000-2010): Ulibarri programa. Euskarri teorikoa, metodologia eta faktore azalgarriak. Uztaro, 8(4), 131-134.

Arruti, I. (2018). Ahobizi, belarriprest eta hizkuntzaren armairutik elkarrekin ateratzeko esperientzia bat. Soziolinguistika Aldizkari, 107(2) 45-65.

https://bat.soziolinguistika.eus/eu/produktua/107-2018-2-euskaltzaletasunaren-aktibazioa-ii/

Benito del Valle, A. (2020). Paseos lingüísticos. Competencia sociolingüística en euskera y territorio comercial: rotulación y textos escritos en los comercios y negocios de las calles Bidebarrieta y Posta kalea del Casco Viejo de Bilbao. Zainak, 38, 41-57.https://ojs.eusko-ikaskuntza.eus/index.php/zainak/article/view/949/0

Benito del Valle, A. (2022). Tendencias lingüísticas de la juventud vasca. Minorización y visibilización en el contexto español y europeo. Cuadernos Europeos de Deusto, Núm. Especial, 4, 107-135. DOI: https://doi.org/10.18543/ced042022

Berasategi, N. (2015). Hizkuntza eta kultura aniztasuna Bilboko eskoletan, euskararen erabileran eta euskal kultur praktikan eragiten duten faktoreak. Uztaro, 95, 145-146.

Decreto 138 de 1983 [Departamento de Educación y Cultura del Gobierno Vasco]. Por el que se regula el uso de las lenguas oficiales en la enseñanza no universitaria en el País Vasco y establece los modelos de enseñanza bilingüe.

https://www.euskadi-eus/informacion/directorio-de-centros-conceptos-y definiciones/web01a2hestat/es/#22 86

Etxebarria, M. (2000a). Principios y fundamentos de Sociolingüística. Universidad del País Vasco, UPV/EHU.

Etxebarria, M. (2000b). Variación sociolingüística en una comunidad bilingüe. Universidad del País Vasco, UPV/EHU.

Fishman, J. (1972). The sociology of language: an interdisciplinary social approach to language. Newbury House Publishers.

Gobierno Vasco (2016). VI Encuesta Sociológica. Departamento de Educación, Política Lingüística y Cultura.

Goikoetxea, N. (2008). Gure gaztetxoen gaitasun komunikatiboaren argazkia. Uztaro, 64, 61-66.

Hernandez-Campoy. (2004.) El fenómeno de las actitudes y su medición en sociolingüística. Revista de Estudios Filológicos, 8, 29-56 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1049699

Hernández García, J.M. (2015). Familia hizkuntz politika: transmisioa ulertzeko eredu berri baten bila. BAT Soziolinguistika Aldizkaria, 94, 47-62. https://soziolinguistika.eus/files/Jone%20Miren%20Hern %C3% A1ndez pdf

López Morales H. (1989). Soziolinguistika. Gredos.

Martí, F.; Ortega, P.; Idiazabal, I.; Barreña, A.; Juaristi, P.; Junyet, C.; Uranga, B. &Amorrortu, E. (2005). Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena. Unesko Etxea. Euskal Herriko Unibertsitatea.

Martínez, Z.; Balda, A y Larrea, I., (2018). Tokian tokiko hizkuntza aktibazioa: hainbat gako”. Soziolinguistika Aldizkaria, 107, 79-96. https://bat.soziolinguistika.eus/eu/produktua/107-2018-2-euskaltzaletasunaren-aktibazioa-ii/

Martinez de Luna, I.(2016). Euskararen transmisioa eta gaitasuna eta aurrera begirako erronkak. Bat Soziolinguistika Aldizkaria, 99, 21-79.

Martinez de Luna. I. (2013). El euskera en la CAPV: competencia, uso y opinión. Análisis y reflexiones. Eusko Jaurlaritza Argitalpenaren Zerbitzu Nagusia.

Mateo García, M. V. & García Marcos, F. (2022). Evaluación sociolingüística, la dimensión del tiempo real. Editorial Comares.

Robert, N. (2007). Le contact des langues : point aveugle du “linguistique”. Journal of Language Contact, 1-21. https://doi.org/10.1163/000000007792548323

Rotaetxe, K. (1988). Sociolingüística. Editorial Síntesis.

Ryan, E. B.; Giles, H., & Hewstone, M. (1988). The Measurement of Language Attitude. In U. Ammon,, N. Dittmar, N., & K. J. Mattheier (Eds), Sociolinguistics: An International Handbook of the Science of Language and Society, 2, (pp. 1068-1081). Walter de Gruyter.

Soziolinguistika Klusterra (s.f.). Presentación. Soziolinguistica Klusterra. https://soziolinguistika.eus/es/quienes-somos/presentacion

Trudgill, P. & Hernández-Campoy, J. M. (2007). Diccionario de Sociolingüística. Gredos.

Published

2023-08-31

How to Cite

Benito del Valle Eskauriaza, A. (2023). Awareness, Beliefs and Sociolinguistic Attitudes in the Linguistic Option of Written Texts in Initial Training of Primary School Teachers. Lingüística Y Literatura, 44(84), 40–60. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a02