THE EYES OF THE WORDTHE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF EKPHRASIS FROM ANCIENT RHETORIC TO LITERARY CRITICISM
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.12548Keywords:
Art, Ekphrasis, Literature, Mimesis, Visual representationAbstract
The ekphrasis word has been used in a way in the past and in another way nowadays. This research focuses in this word from a historical and theoretical perspective, showing its role in the relationship between image and word and between art and literature. It compares some of the most important theories, researches and critical applications, and presents some conclusions about the problems of representation and the relationship between verbal and nonverbal language in force in a theory of ekphrasis.
Downloads
References
Albero, Danilo. (2007). La ecfrasis como mímesis. Buenos Aires: Universidad nacional de San Martín. Instituto de Altos Estudios sociales.
Aristóteles (2002). La poética. México: Editores Mexicanos Unidos.
Bou, Enric (2001). Pintura en el aire: arte y literatura en la modernidad. Valencia, Venezuela: Pre –Textos.
Burton, Gideon. The Forest of Rhetoric. Silva Rhetoricae, Brigham Young University. Recuperado el 20/02/2011 en http://humanities.byu.edu/rhetoric/Silva.htm.
Díaz-Morales, Magda. (2006). “La ecfrasis literaria en un día en la vida de Julia, de Juan García Ponce”. Narrativas. Revista de narrativa contemporánea en castellano, 1, 3-28.
Eskelinen, Helena. (2006). L’ecfrasis nel Piacere di gabriele D’Annunzio. Uni-versity of Helsinki, Helsinki Faculty of Arts. Tesis de maestría. Recuperado el 3/10/2009, en: http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/romaa/pg/eskelinen/.
Freijeiro, Antonio. (1986). “El escudo de Aquiles”. Historia 16, 121, 153-160. Versión digital, Gabinete de Antigüedades de la Real Academia de Historia. Recuperado el 18/10/2009 en: http://descargas.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/03696130980381839649079/026230.pdf?incr=1.
García Ponce. (1998). De viejos y nuevos amores, 1. México: Mortiz/Planeta.
Giraldo, Efrén. (2007). Literatura y arte. Estética de la imagen y la palabra. Medellín: Comfama.
Horacio. (1844). Obras completas. Madrid: Librería de D. José Cuesta.
Lessing, G. Ephraim. (1985). Laocoonte. O los límites en la pintura y la poesía. Barcelona: Orbis.
Lozano-Renieblas, Isabel. (2005). “La ecfrasis de los ejércitos o los límites de la enárgeia”. Monteagvdo, 3 (10), 29-38.
Martínez Fernández, José. (2008). “La poesía del cuadro ausente. Poesía y pintura en Antonio Colinas”. Revista Signa. 17, 225-248. Recuperado el 15/08/2009 en: http://www.cervantesvirtual.com/hemeroteca/signa/.
Mitchell, W. J. T. (1994). Ekphrasis and the Other. Chicago: Universidad de Chicago. Recuperado el 01/08/2009 en: http://www.rc.umd.edu/editions/shelley/medusa/mitchell.html.
Monegal, Antonio. (1998). En los límites de la diferencia. Poesía e imagen en las vanguardias hispánicas. Madrid: Tecnos.
Montoya Juárez, Jesús. (2008). “Notas para un realismo del simulacro: ecfrasis de la fotografía digital en la narrativa de César Aira”. En: Cevera Salinas, Vicente y Adusar Fernández, M. Alma América. Murcia: Universidad de Murcia, 83-100.
Nana Tadou, Guy Merlin. (2008). Antonio Colinas o la escritura como aventura circular: poesía y transtextualidad desde su trilogía final (1992-2002). Salamanca: Universidad De Salamanca. Doctorado en literatura española e hispanoamericana. Vanguardia y Postvanguardia en España e Hispanoamérica.
Peirce, Charles Sanders. (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.
Pineda, Victoria (2000). La invención de la ecfrasis. Recuperado el 01/02/2008 en:www.fyl-unex.com/foro/publicaciones/hcarmen/hcarmen3.pdf.
Platón. (1998). Diálogos IV. República. Madrid: Editorial Gredos.
Redondo Sánchez, Carlos. (2008). “La ecfrasis pictórica en la poesía de Irene Sánchez Carrón”. Extravío, revista digital de literatura comparada, 3, 87-103. Recuperado el 20 de septiembre de 2009, en: http:// www. uv.es./extravío.
Riffaterre, Michael. (2000). “La ilusión de ecfrasis”. En: Monegal, Antonio et ál. Literatura y pintura. Madrid: ArcoLibros, 161-183.
Robillard, Valerie and Jongeneel, Els. (1998). Pictures into Words: Theoretical and Desciptive Approaches to Ekphrasis. Amsterdam, VU University Press.
Sánchez Carrón, Isabel. (1997). Porque no somos dioses. Madrid: Premios de poesía hermanos Argensola.
Valdivia Baselli,Alberto. (2009).“Ekphrasis como traducciónvisual y corres-pondencias literarias en el lenguaje pictórico desde ‘Museo interior’ de José Watanabe”. Agulha - Revista de Cultura. Recuperado el 01/08/2009 en: http://www.revista.agulha.nom.br/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
