The Loss of Naivety in Pablo Montoya’s Triptych of Infamy: Approximations to the Discourse

Authors

  • Iraida Lisandra Bárzaga Morales University of Concepción

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a23

Keywords:

loss of naivety, social being, mediator artist, refraction, social reality

Abstract

This article will expose the loss of naivety or evidence (Maya, 2006) in Pablo Montoya’s novel Triptych of Infamy. The evidence is a notion that attempt to demonstrate that both the writer and the painter-characters, whose visual works favor the unfolding of the novel plot, are community beings and mediating artists, who take the content of their creations with a critical perspective from a social reality, taking distance from it without imitating it, but refracting it. This process leaves on record that the paintings and the novel are stripped of ingenuity.

|Abstract
= 429 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 273 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iraida Lisandra Bárzaga Morales, University of Concepción

Historian of Art (University of Oriente, Cuba), where she served as curator of visual arts. Master in Hispanic Literatures (University of Concepción, Chile). Ph.D. student in Latin American Literatures, (University of Concepción, Chile). FONDECYT researcher and CONICYT fellow. Her publications can be found on the website of the doctorate, in the journal Revista Alza Prima, of the University of Concepción (Chile), and in the Revista Comunicación, of the Technological Institute of Costa Rica.

References

Adorno, T. (2004). Teoría estética. Madrid: Ediciones Akal.

Barriga, J. (11 de abril de 2014). Pablo Montoya gana el premio internacional Rómulo Gallegos. En Revista Arcadia. Recuperado de https://www.revistaarcadia.com/libros/articulo/pablo-montoya-gana-premio-internacinal-romulo-gallegos/39788

Bayas, J. (2019). Violencia, arte y política en Tríptico de la infamia, de Pablo Montoya Campuzano (Tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar.

Burker, Peter. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: A&M Gráfic.

Carrizo, S. (Ed.) (2008). Escrituras del viaje. Construcción y recepción de «fragmentos de mundo» Buenos Aires: Biblos.

Huizinga, J. (2005). El elemento estético de las representaciones históricas. Prismas, Revista de historia intelectual, 9, 91-107. Recuperado de http://www.saavedrafajardo.org/Archivos/Prismas/09/Prismas09-06.pdf

Le Goff, J. (1991). Documento/monumento. En El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. [Traducción de Hugo Fernando Bauzá]. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Maya, C. (2006). El arte como mediación de la utopía. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Montoya, P. (2014). Tríptico de la infamia. Bogotá: Penguin Random House Grupo Editorial, S.A.S.

Montoya, P. (2014). La representación pictórica de los indios timucuas en Jacques Le Moyne y Théodore de Bry. Boletín de Antropología, 27 (14), 116-140. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/boletin/article/view/20388

Ricoeur, P. (1986). «Le Mal: un défi à la philosophie et à la théologie» (1986). En Lectures 3, Aus frontières de la philosophie, [tr. Personal. G. Zapata, SJ. Paris: Ed. Seuil], 1994, (pp. 211-233). Recuperado de http://www.pensamientopenal.com.ar/system/files/2014/12/doctrina38821.pdf

Romero, R. (2017). Paisajes latinoamericanos de artistas viajeros del siglo XIX en la Colección Patricia Phelps de Cisneros. En Abreu Xavier, A. (Ed.), La Península ibérica, el Caribe y América Latina: Diálogos a través del comercio, la ciencia y la técnica (Siglos XIX–XX). Évora: Publicações do Cidehus. doi:10.4000/books.cidehus.2917 Recuperado de https://books.openedition.org/cidehus/2917?lang=es

Sofsky, W. (2006). Tratado sobre la violencia. Madrid: Abada Editores.

Todorov, T. (1998). La conquista de América. El problema del otro. México: Siglo XXI Editores.

Published

2020-08-06

How to Cite

Bárzaga Morales, I. L. (2020). The Loss of Naivety in Pablo Montoya’s Triptych of Infamy: Approximations to the Discourse. Lingüística Y Literatura, 41(77), 532–547. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n77a23

Issue

Section

Literary studies