Sailing with Erendira on the Sands of the Real and the Magical
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n82a11キーワード:
Latin American literature, fantastic, magic realism, ideology, language要旨
The work analyzes Gabriel García Márquez’s «The Incredible and Sad story of Candida Erendira and Her Soulless Grandmother», revealing how dialogic relationships occur. The bibliographic and hermeneutic research was based on the concept of the fantastic, to explain the magical realism and then followed a path to the analysis of ideology. Magic realism is characterized by the inclusion of elements of the fantastic or mythical in apparently realistic fiction. The sender's word addressed to the receiver shows a social relationship loaded with ideology. The narrative in question is constituted by the superposition of two parameters: the real and the unreal.
Downloads
References
Bakhtin, M. (1981) Marxismo e filosofia da linguagem. [Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 2 ed.]. Hucitec.
Fiorin, J. L. (1996). O romance e a representação da heterogeneidade constitutiva. Em Faraco, C. A., Tezza, C. & Castro, G. de (Org.). Diálogos com Bakhtin (pp.109-140). Editora UFPR.
Furtado, F. (1980). A construção do fantástico na narrativa. Horizonte.
García Márquez, G. [1972] (1998) A incrível e triste história da Cândida Erêndira e sua avó desalmada [Tradução de Remy Gorga Filho. 15 ed.]. Record.
Rodrigues, S.C. (1988). O fantástico. Ática.
Tavares, C. R. S. (2001). Cândida Erêndira: do realismo mágico à ideologia [Dissertação do Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul].
Todorov, T. (1973). As categorias da narrativa. Em Barthes, R. et al.. Análise estrutural da narrativa (pp. 218-264). Vozes.
出版済
How to Cite
巻号
セクション
License
Copyright (c) 2022 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
1. La revista es el titular de los derechos de autor de los artículos, los cuales estarán simultáneamente sujetos a la Licencia Internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.