Narrative: gateway and mirror in teachers’ research training

Authors

  • María Nancy Ortíz Naranjo University of Antioquia

Keywords:

Research, narration, teacher education, instituted imaginary, education, language and literature teaching, experience, autobiography.

Abstract

When referring to research, we are not dealing with a transparent concept, but with a cultural and historical construction which is full of images of education, subjects, and contexts, and which calls for specific ways of being a teacher. This article outlines some of the relations between narrative and teacher education, in the context of a research process in which, initially, narrative meant just a part of the methodology, but it gradually transformed the investigation into a polyphonic construction that led to the observation of conditions of possibility for a creative and critical resistance before an instituted imaginary of research, which is governed by a set of hierarchical, competitive, objective, and universal rules. Specifically, we designed a meta-investigative reflection on narrative as a gateway and mirror for teacher education. In this case, language and literature work as the contextual components that allow the identification of the role of specific areas in research training; furthermore, they constitute a favorable field for discrepancy, creativity, and resistance, and for the emergence of possible worlds.

 

|Abstract
= 376 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 152 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Nancy Ortíz Naranjo, University of Antioquia

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000823589

References

Arfuch, Leonor, 2002, El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Bruner, Jerome, 1986, Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia, Barcelona, Gedisa.

_, 1991, Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva, Madrid, Alianza.

_, 1997, La educación, puerta de la cultura, Madrid, Visor.

_, 2003, La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Castoriadis, Cornelius, 2007, La institución imaginaria de la sociedad, Buenos Aires, Colección Ensayo, Tusquets.

Connelly, Michael y Jean Clandinin, 1995, “Relatos de experiencia e investigación”, en: Déjame que te cuente, Barcelona, Laertes.

Demetrio, Duccio, 1999, Escribirse, Barcelona, Paidós

Foucault, Michel, 2002, La hermenéutica del sujeto. 2.a ed. en español, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Freire, 1997, Pedagogía de la autonomía, México, Siglo veintiuno.

_, 2002, Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido, Buenos Aires, Siglo veintiuno.

Goodson, Ivor, 2004, Historias de vida del profesorado, Barcelona Octaedro.

Najmanovich, Denise, 2005, El juego de los vínculos, Buenos Aires, Biblos.

Ricoeur, Paul, 1995, Tiempo y narración. Vol. I. Configuración del tiempo en el relato histórico, México, Siglo veintiuno.

_, 2006, Sí mismo como otro, Madrid, Siglo veintiuno. Saldarriaga, Óscar, 2003, Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia, Bogotá, Magisterio.

_, 2006, “Pedagogía, conocimiento y experiencia: notas sobre un proceso de subalternización”, Revista Nómadas, Bogotá, Universidad Central, núm. 25, pp. 98-108.

Veloz Maggiolo, Marcio, 1998, “El maestro”, en: Cuentos breves latinoamericanos, Bogotá, Aique, Norma (coedición latinoamericana).

Published

2012-12-19

How to Cite

Ortíz Naranjo, M. N. (2012). Narrative: gateway and mirror in teachers’ research training. Revista Educación Y Pedagogía, 23(61), 133–144. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14027