Eight concerns and two parentheses on writing and reading in view of the language lost in institutions

Authors

  • Carlos Skliar FLACSO

Keywords:

reading, writing, language, literature, poetry.

Abstract

Can we talk of a fatigued intellectuality as Cioran the philosopher put it some time ago to refer to reading and writing in contemporary educational institutions? This text seeks to provide different answers to the perception of certain loss of language in some educational reading and writing practices. Having this objective in mind, we discuss the alleged rationality of the act of writing and the apparent death of the reader.

 

|Abstract
= 327 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 170 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Skliar, FLACSO

Postdoctoral studies in Education, Researcher at the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET) and the Latin American Faculty of Social Sciences (FLACSO), Argentina

References

Barthes, Roland, 1974, ¿Por dónde empezar? Barcelona, Tusquets Editores.

—, 2003, Ensayos críticos, Buenos Aires, Seix Barral.

Canetti, Elías, 1999, “La profesión de escritor”, en: El arte de la prosa ensayística, Caracas, Colección Umbrales, Fundación Metrópolis.

Cisoux, Hélène, 2006, La llegada a la escritura, Buenos Aires, Amorrortu.

Coetzee, J. M., 2006, Vida y época de Michael K, Barcela, Mondadori.

Derrida, Jacques, 1988, “Che cos’è la poesia?”, Poesia, vol. 1, núm. 11, noviembre.

Handke, Peter, 2003, El peso del mundo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora.

—, 2006, La tarde de un escritor, Madrid, Alfaguara.

Larrosa, Jorge, 2007, La experiencia de la lectura, México, Fondo de Cultura Económica.

—, 2005, Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel, Barcelona, Laertes.

—, 2009, “Palabras para una educación otra”, en: Carlos Skliar y Jorge Larrosa, Experiencia y alteridad en educación, Rosario, Homo Sapiens, pp. 189-204.

Lispector, Clarice, 2007, Para no olvidar. Crónicas y otros textos, Madrid, Siruela, 2007.

—, 2009, La pasión según GH, Buenos Aires, El cuenco de plata.

Maillard, Chantal, 2007a, Hilos, Barcelona, Tusquets.

—, 2007b, Matar a Platón, Barcelona, Tusquets Editores.

Morey, Miguel, 1990, “Kantspromenade. Invitación a la lectura de Walter Benjamin”, Revista Creación, Madrid, año 1, núm. 1, abril.

Nietzsche, Friedrich, 2000, El origen de la tragedia, Madrid, Espasa-Calpe.

Quignard, Pascal, 2008, El lector, Valladolid, Cuatro Ediciones.

Tsvietáieva, Marina, 2008, Confesiones. Vivir en el fuego, Barcelona, Galaxia Gutenberg.

Vila-Matas, Enrique, 2005, “Escribir es dejar de ser escritor”, Revista de Libros, El Mercurio, Santiago de Chile, 18 de marzo.

Walser, Robert, 2010, Vida de poeta, Madrid, Siruela.

Yepes, Cecilia, 2001, Prólogo a ¿Por qué escribe usted? Madrid, Fuentetaja.

Published

2017-08-27

How to Cite

Skliar, C. (2017). Eight concerns and two parentheses on writing and reading in view of the language lost in institutions. Revista Educación Y Pedagogía, 25(65-66), 124–137. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328773

Issue

Section

Artículos