Social representations about Afro-Colombian Studies and teacher training: the pedagogical-racial crossroads, indigenism, and multiculturalism
Keywords:
social representations, teacher training, Afro-Colombian studies, Afro-Colombian Studies LecturesAbstract
This article presents a reflection on teachers’ and students’ social representations of ethnoeducation and the Afro-Colombian Studies Lectures at the Universidad de Antioquia School of Education. Method and techniques: descriptive-explanatory qualitative research with a sociocritical approach, using data-based theory and critical discourse analysis. Techniques: discussion focal groups with students (3) and in-depth semi-structured interviews with professors (12) and education managers (5). Results: The social representations on ethnoeducation and the Afro-Colombian Studies Lectures are conceived as a pedagogical-racial crossroads showing possibilities from external processes, and especially great challenges in the transformation of formative processes and changes in school discourse in an ethnic Afro-descendant perspective. It has become evident that there is a lack of urgency in the implementation of school practices and discourses that ratify Afro-Colombian studies as a significant epistemological possibility and as a pedagogical option in academia. Similarly, the emergence of Afrodescendance as an epistemological and epistemic tendency is marked by the logics of racialization and the contradictory game of power, validated from the indigenist-multiculturalist perspective. These logics hinder the implementation and practice within institutions.
Downloads
References
Abdallah-Pretceille, M. (2001). La educación intercultural. Barcelona: Ideaa Books, S. A.
Abric, J.-C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán S. A. de C. V.
Ball, S. J. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid: Paidós Ibérica, S. A.
Castillo Guzmán, E. (2010). La memoria política de las luchaspor otras educaciones en el bicentenario de nuestra independencia, Revista Educación y Cultura, (33), 76-81.
Castillo Guzmán, E. (2011). “La letra con raza, entra”. Racismo, textos escolares y escritura pedagógica afrocolombiana, Revista Pedagogía y Saberes, (34), 61-73.
Castro-Gómez, S. (2011). Desafíos de la inter y la transdisciplinariedad para la universidad en Colombia. Revista Pedagogía y Saberes, (35), 45-52.
Gallo Restrepo, N; Meneses Copete, Y. y Minotta Valencia, C. (2014). Percepciones de las personas de ascendencia africana en torno a la escuela, la universidad y la educación en Medellín-Colombia. Cuadernos Interculturales, (22), 35-60.
González González, M. T. (1998). La micropolítica de las organizaciones escolares. Revista de Educación, (316), 215-239.
Hall, S. (2010). Sin garantías: trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Popayán: Envión.
Meneses Copete, Y. (2015). Afrodescendencia, representaciones sociales y formación de maestros: contestación y acomodación. Medellín: Colectivo de Investigaciones Afrocolombianas (CIA), L. Vieco S.A.S
Mina Aragón, W. (2006). Manuel Zapata Olivella: pensador humanista. Cali: Artes Gráficas del Valle Ltda.
Popkewtiz, T. S. (1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata.
Restrepo, E. y Rojas, A. (2008). Afrodescendientes en Colombia: compilación bibliográfica. Popayán: Editorial Universidad del Cauca.
Restrepo, E. y Rojas, A. (2012). Políticas curriculares en tiempos de multiculturalismo: proyectos educativos de/para afrodescendientes en Colombia. Revista Currículo Sem Fronteiras, (1), 157-173.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional