Foucault as a teacher

Authors

  • Carlos Ernesto Noguera Ramírez

Keywords:

Foucault, pedagogical gesture, philosophical gesture

Abstract

The publication of Michel Foucault's courses two decades after his death has brought about a re-actualization of his thoughts, and it has also led to a discovery of an unknown and under-explored side of this philosopher. The attitudes towards his teaching, his academic positions, his work with hundreds of students, researchers, colleagues and curious minds that attended his courses have been less spectacular, less public (or publicized), less important, compared to the reactions to his interviews, his international presentations and his travels. In spite of that or maybe just because of that we make here an approximation to that "minor" aspect of Foucault's life, and explore that hidden side of the thinker, the philosopher, the historian.

How to reference this article:

Noguera Ramírez, Carlos Ernesto, “Foucault profesor”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 55, septiembre-diciembre, 2009, pp. 131-149.

Recceived: jul 2y009

Accepted: september 2009

|Abstract
= 908 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 619 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Ernesto Noguera Ramírez

Profesor Asociado Universidad Pedagógica
Nacional, Bogotá, Colombia.
Investigador Grupo Historia de
la Práctica Pedagógica en Colombia.
E-mail: cnoguera@pedagogica.edu.co

References

Deleuze, Gilles, 1987, Foucault, Barcelona, Paidós.

Eribon, Didier, 1990, Michel Foucault 1928-1984, São Paulo, Conpanhia das letras.

Foucault, Michel, 1986, Historia de la sexualidad, vol. 2, El uso de los placeres, México, Siglo XXI.

_, 1996, Michel Foucault e seus contemporaneos, Río de Janeiro, Jorge Zahar.

_, 1990, Tecnologías del yo y otros textos afines, Barcelona,Paidós, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE), Universidad Autónoma de Barcelona (UAB).

_, 2000, Defender la sociedad, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

_, 2002, La hermenéutica del sujeto, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

_, 2003, “La gubernamentalidad”, en: Ditos e Escritos, vol. IV, Río de Janeiro, Editora Forense Universitaria, pp. 281-305.

_, 2004, “Política e Ética: uma entrevista”, en: Ditos e Escritos V, Rio de Janeiro, Forense Universitária, pp. 218-224.

_, 2006, Seguridad, territorio, población, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

_, 2007, Nacimiento de la biopolítica, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Gallo, Silvio, 2006, “Cuidar de si e cuidar do outro: implicações éticas para a educação dos últimos escritos de Foucault”, en: W. Kohan y J. Gondra, orgs., Foucault 80 anos, Belo Horizonte, Autêntica,pp. 177-189.

Garavito, Edgard, 1997, La transcursividad. Crítica de la identidad psicológica, Medellín, Universidad Nacional de Colombia, (Tesis orientada por Gilles Deleuze)

_, 1999, Escritos escogidos, Medellín, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas y Económicas.

Gros, Frédéric, 2002, “Situación del curso”, en: Michel Foucault, La hermenéutica del sujeto, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, pp. 479-516.

Hadot, Pierre, 1998, ¿Qué es la filosofía antigua? México, Fondo de Cultura Económica.

Kohan, Walter Omar y José Gondra, orgs., 2006, Foucault 80 anos, Belo Horizonte, Autêntica.

Larrosa, Jorge, 1995, “Tecnologías del yo y educación”, en: Jorge Larrosa, comp., Escuela, poder y subjetivación,Madrid, La Piqueta, pp. 257-329.

Miller, James, La pasión de Michel Foucault, Nueva York, Anchor Books, 1994.

Potte-Boneville, Mathieu, 2006, “Um mestre sem verdade? Retrato de Foucault como estoico paradoxal”,en: Walter Omar Kohan y José Gondra, orgs., Foucault 80 anos, Belo Horizonte, Autêntica, pp. 129-150.

Quiceno, Humberto, 2005, “Michel Foucault, ¿pedagogo?”, en: Olga Lucía Zuluaga et al., Foucault, la pedagogía y la educación, Bogotá, Cooperativa Editorial Magisterio, Universidad Pedagógica Nacional, Grupo de Historia de la Práctica Pedagócia en Colombia (GHPP), pp. 71-104.

Runge, Andrés Klaus, 2005, “Foucault: la revaloración del maestro como condición de la relación pedagógica y como modelo de formación. Una mirada pedagógica a la hermenéutica del sujeto”, en: Olga Lucía Zuluaga et al., Foucault, la pedagogía y la educación, Bogotá, Cooperativa Editorial Magisterio, Universidad Pedagógica Nacional, Grupo de Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia (GHPP),pp. 201-228.

Published

2011-08-03

How to Cite

Noguera Ramírez, C. E. (2011). Foucault as a teacher. Revista Educación Y Pedagogía, 21(55), 131–149. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9762