Strengthening of parental relationships and the restoration of rights to underage migrants, to contribute to the improvement of the perceived quality of life
Keywords:
Quality of life, Emotional well-being, MigrationAbstract
This project addresses the problems of a group of families affected by social phenomena such as migration, return and forced displacement, very present in the Colombian territory and more specifically in Norte de Santander, which has caused the violation of rights, especially in the Boys, Girls and Adolescents (NNA) belonging to these families. The population selected for this research corresponds to 29 men and women parents and/or caregivers of a group of minors in the municipality of Los Patios. The purpose is to mitigate the effects of the problems faced by the families of children and adolescents, based on a psychosocial intervention that generates actions aimed at improving the perceived quality of life, positive parental relationships and the restoration of rights in minors. belonging to the Learning Acceleration program, through parent schools; the baseline on which the parenting school was developed was the quality of life, for which issues such as emotional well being and interpersonal relationships were addressed, achieving with the participants the recognition of self esteem, as well as a positive self-concept to change the perception of their quality of life, in the same way conflict resolution alternatives were identified, oriented towards communication that strengthens positive parental relationships. Finally, with the execution of the psychosocial process, it is possible to provide parents with resources and psychological alternatives to apply with their children, being guides in their development process.
Downloads
References
Amber, D., & Domingo, J. (2017). Desempleo en mayores de 45 años. ¿ Un bucle sin salida? Revis-ta Brasileira de Orientação Profissional,18(2), 195-207. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v18n2/07.pdf
Botero de Mejía, B. E., & Pico Merchán, M. E. (2007). Calidad de vida relacionada con la salud (cvrs) en adultos mayores de 60 años: una aproximación teórica. Hacia la Promoción de la Salud, 12(1), 11-24. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v12n1/v12n1a01.pdf
Cabieses, B., Gálvez, P., & Ajraz, N. (2018). Migración internacional y salud: el aporte de las teorías sociales migratorias a las decisiones en salud pública. Revista Peruana de Medi-cina Experimental y Salud Pública, 35, 285-291. http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v35n2/a16v35n2.pdf
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La en-trevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009&lng=es.
Hernández-Hernández, N., & Garnica-González, J. (2015). Árbol de problemas del análisis al di-seño y desarrollo de productos. Conciencia tecnológica, (50), 38-46. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=94443423006
Hombrados Mendienta, M. (2014). I. Manual de Psicología comunitaria. Editorial Síntesis. https://docplayer.es/46866847-Manual-de-psicologia-comunitaria.html
Gañán Rodríguez, S. (2018). Habilidades sociales: los estilos de comunicación en la resolución de conflictos en los docentes del IES Nervión de la localidad de Sevilla. Publicador??? https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/81796/174_08365187.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gimeno Collado, A., Lafuente Benaches, M. J., & González Sala, F. (2014). Análisis del proceso migratorio de las familias colombianas en España. Escritos de Psicología, 7(1), 31-42. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092014000100004&lng=es.http://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2013.2111
Martínez Mendizábal, D., & Estrada Maldonado, S. (2014). Propuesta de acompañamiento psi-cosocial con familias migrantes. Sinéctica, (43), 01-14. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2014000200010&lng=es&tlng=es.
Monardes Seemann, C. (2012). Calidad de Vida de adolescentes inmigrantes extranjeros que cur-san Educación Secundaria Obligatoria en Salamanca. Publicador??? https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/115643/DDOMI_MonardesSeemannC_CalidaddeVida.pdf;jsessionid=F55947A105FFF88230E00A6012D99939?sequence=1
Ortiz-Calderón, L. M., & Betancourt-Romero, C. (2020). Evaluación del Programa de Acelera-ción del Aprendizaje: una apreciación estratégica hacia la educación inclusiva en el poscon-flicto. Praxis&Saber, 11(25), 97-110. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/8207/8687
Ramírez-Ortiz, J., Castro-Quintero, D., Lerma-Córdoba, C., Yela-Ceballos, F., & Escobar-Córdoba, F. (2020). Consecuencias de la pandemia COVID 19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. Publicador??? https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/download/303/358
Santana, Y. L., Berasategui, Y. D., Hernández, Y. C., & Rodriguez, R. L. (2014). Estrés, el “gran depredador”. Revista Información Científica, 84(2), 375-384. https://www.redalyc.org/articu-lo.oa?id=551757261019
Stover, J. B., Bruno, F. P., Uriel, F. E., & Fernandez Liporace, M. M. (2017). Teoría de la Autode-terminación: una revisión teórica. Publicador??? https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483555396010
Obiols, M., Núria, S., & Escoda, P. (2011). Bienestar emocional, satisfacción en la vida y feli-cidad. Manual de Orientación y Tutoría. Praxis. http://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/Bienestar_emocional_satisfaccion_en_la_v.pdf
Orcasita Pineda, L. T., & Uribe Rodríguez, A. F. (2010). La importancia del apoyo social en el bienestar de los adolescentes. Psychologia. Avances de la disciplina, 4(2), 69-82. http://www.scielo.org.co/pdf/psych/v4n2/v4n2a07.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.