Los sentidos de lo público. Reflexiones desde el campo educativo ¿existe un espacio público no estatal?
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.12088Abstract
Discutir la crisis de la educación
pública y de la escuela pública en el
contexto de mercantilización del
espacio social, implica poner en debate las premisas
que desde la modernidad constituyeron
la escuela pública y las consecuencias de miseria
y exclusión que el diluvio neoliberal ha sembrado
en los países latinoamericanos.
Vivimos en una sociedad de individuos donde
las creencias comunes se diluyen, donde la
apuesta a un proyecto colectivo de sociedad se
ve cuestionada por un individualismo exacerbado
que privilegia los intereses particulares por
sobre la preocupación por el bien común. La
revalorización del papel de la sociedad civil como
motor de la transformación social se produce
junto con una fuerte impugnación del Estado y
de la política. Sobre los individuos recae la
responsabilidadde garantizar los derechos, los
asuntos públicos se privatizan a la par que los
intereses privados se tornan públicos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.