Professional formation in the field of sport in Medellín: a study from university students

Authors

  • Juan Paulo Acevedo Colombian Polytechnic Jaime Isaza Cadavid

Keywords:

professional training, student, sport, university

Abstract

This study focuses on the analysis of the professional training process in the field of sports in Medellín. Specifically, it investigates the students who experience the training process in three Universities that offer these academic programs in the city. Objective: to inquire about the understanding that students have regarding professional training in the field of sport, recognizing the central elements of the ideas found. Method: the project relied on the multi-methodological design of integration and nesting, which includes qualitative and quantitative aspects. Specifically, multiple case studies and descriptive elements were used. Results: for students in the field of sports, professional training is based on elements related to learning, knowledge, research and own and disciplinary matters of the field of sport; in addition, there are manifestations from the value elements such as discipline, responsibility and respect. Conclusion: it is highlighted that the training process is permeated by institutional positions, which are at the same time conceptual systems that prevail in students.

|Abstract
= 279 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 188 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 12 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Paulo Acevedo, Colombian Polytechnic Jaime Isaza Cadavid

Bachelor of basic education with an emphasis on physical education, recreation and sports. Master in disability. PhD candidate in Educational Sciences. Colombian Polytechnic Professor Jaime Isaza Cadavid.

References

Abad, M. T. (2010). La formación del entrenador en el proceso de enseñanza-aprendizaje de jóvenes futbolistas (Tesis doctoral). España: Universidad de Huelva. http://hdl.handle.net/10272/4185

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Alasino, N. (2011). Alcances del concepto de representaciones sociales para la investigación en el campo de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 56(4), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie5641500

Arana, M., & Batista, N. (1999). La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional. Pedagogía Universitaria, 4(3), 1-30. https://www.oei.es/historico/salactsi/ispajae.htm

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales, 127, 9-84. https://flacso.or.cr/publicaciones/127-lasrepresentaciones-sociales-ejes-teoricos-para-su-discusion/

Banchs, M. (1999). Representaciones sociales, memoria social e identidad de género. Akademos, 2(1), 59-76. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ak/article/view/872

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. 3ªed. Colombia: Pearson.

Bunk, G. (1994). La trasmisión de las competencias en la formación profesional y perfeccionamiento profesional de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=131116

Casanova, F. (2003). Formación profesional y relaciones laborales. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo, Cinterfor. https://www.oitcinterfor.org/node/6133

Durkheim, E. (1895). Las reglas del método sociológico. México: Fondo de Cultura Ecónomica.

Figueroa, J. (1976). Estudios de Redes Semánticas Naturales y algunos procesos básicos. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Gadamer, H. (1993). Verdad y método. 5ªed. España: Sígueme S.A.

Gargallo, L. (2016). Métodos centrados en el aprendizaje y aprendizaje autorregulado en la sociedad del conocimiento. En M. Santos (Coord.), Sociedad del conocimiento: aprendizaje e innovación en la universidad (pp.115-136). Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en Blanco, 21, 133-154. http://www.scielo.org.ar/pdf/eb/v21n1/v21n1a06.pdf

Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza, 13, 243–248. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/28953

Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, 1(2), 1-25. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n2.55

Moscovici, S. (1961). El Psicoanálisis, su imagen y su público. Argentina: Huemul.

Pinker, S. (2007). El mundo de las palabras. Una introducción a la naturaleza humana. España: Paidós Ibérica S.A.

Polit, D., & Hungler, B. (2005). Investigación científica en ciencias de la salud: principios y métodos. España: McGraw-Hill.

Runge, P., & Garcés, G. (2011). Educabilidad, formación y antropología pedagógica: repensar la educabilidad a la luz de la tradición pedagógica alemana. Revista Científica Guillermo de Ockham, 9(2), 13-25. https://doi.org/10.21500/22563202.577

Saussure, F. (1945). Curso de linguística general. Buenos Aires: Editorial Losada.

Valdez, J. (2005). Las redes semánticas naturales, usos y aplicaciones en psicología social. México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Published

2020-09-11

How to Cite

Acevedo, J. P. (2020). Professional formation in the field of sport in Medellín: a study from university students. VIREF Revista De Educación Física, 9(3), 76–86. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/343787

Issue

Section

Informe de investigación