Professional formation in the field of sport in Medellín: a study from university students
Keywords:
professional training, student, sport, universityAbstract
This study focuses on the analysis of the professional training process in the field of sports in Medellín. Specifically, it investigates the students who experience the training process in three Universities that offer these academic programs in the city. Objective: to inquire about the understanding that students have regarding professional training in the field of sport, recognizing the central elements of the ideas found. Method: the project relied on the multi-methodological design of integration and nesting, which includes qualitative and quantitative aspects. Specifically, multiple case studies and descriptive elements were used. Results: for students in the field of sports, professional training is based on elements related to learning, knowledge, research and own and disciplinary matters of the field of sport; in addition, there are manifestations from the value elements such as discipline, responsibility and respect. Conclusion: it is highlighted that the training process is permeated by institutional positions, which are at the same time conceptual systems that prevail in students.
Downloads
References
Abad, M. T. (2010). La formación del entrenador en el proceso de enseñanza-aprendizaje de jóvenes futbolistas (Tesis doctoral). España: Universidad de Huelva. http://hdl.handle.net/10272/4185
Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.
Alasino, N. (2011). Alcances del concepto de representaciones sociales para la investigación en el campo de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 56(4), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie5641500
Arana, M., & Batista, N. (1999). La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional. Pedagogía Universitaria, 4(3), 1-30. https://www.oei.es/historico/salactsi/ispajae.htm
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales, 127, 9-84. https://flacso.or.cr/publicaciones/127-lasrepresentaciones-sociales-ejes-teoricos-para-su-discusion/
Banchs, M. (1999). Representaciones sociales, memoria social e identidad de género. Akademos, 2(1), 59-76. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ak/article/view/872
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. 3ªed. Colombia: Pearson.
Bunk, G. (1994). La trasmisión de las competencias en la formación profesional y perfeccionamiento profesional de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=131116
Casanova, F. (2003). Formación profesional y relaciones laborales. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo, Cinterfor. https://www.oitcinterfor.org/node/6133
Durkheim, E. (1895). Las reglas del método sociológico. México: Fondo de Cultura Ecónomica.
Figueroa, J. (1976). Estudios de Redes Semánticas Naturales y algunos procesos básicos. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Gadamer, H. (1993). Verdad y método. 5ªed. España: Sígueme S.A.
Gargallo, L. (2016). Métodos centrados en el aprendizaje y aprendizaje autorregulado en la sociedad del conocimiento. En M. Santos (Coord.), Sociedad del conocimiento: aprendizaje e innovación en la universidad (pp.115-136). Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en Blanco, 21, 133-154. http://www.scielo.org.ar/pdf/eb/v21n1/v21n1a06.pdf
Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Geoenseñanza, 13, 243–248. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/28953
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, 1(2), 1-25. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n2.55
Moscovici, S. (1961). El Psicoanálisis, su imagen y su público. Argentina: Huemul.
Pinker, S. (2007). El mundo de las palabras. Una introducción a la naturaleza humana. España: Paidós Ibérica S.A.
Polit, D., & Hungler, B. (2005). Investigación científica en ciencias de la salud: principios y métodos. España: McGraw-Hill.
Runge, P., & Garcés, G. (2011). Educabilidad, formación y antropología pedagógica: repensar la educabilidad a la luz de la tradición pedagógica alemana. Revista Científica Guillermo de Ockham, 9(2), 13-25. https://doi.org/10.21500/22563202.577
Saussure, F. (1945). Curso de linguística general. Buenos Aires: Editorial Losada.
Valdez, J. (2005). Las redes semánticas naturales, usos y aplicaciones en psicología social. México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual