Social imaginaries of Physical Education teachers on psychomotor competencies and abilities in two educational institutions in Medellín-Colombia

Authors

  • Dora Patricia Gómez Valencia Gonzalo Restrepo Jaramillo Educational Institution
  • Juan Manuel Pérez Pérez Educational Institution Luis Carlos Galán Sarmiento

Keywords:

Social imaginary, Effective social imaginary, Instituted social imaginary, Radical social imaginary, Instituting social imaginary, Physical education, Psychomotor competences, psychomotor skills

Abstract

Problem: lack of articulation between government policies, their curricular guidelines and the processes that are carried out in educational institutions. Objective: to analyze the social imaginaries of teachers about psychomotor skills and competencies in physical education in two educational institutions in Medellín-Colombia. Method: study with qualitative research design, from the perspective of the holistic approach. A sample of six elementary school and high school teachers was selected, who responded to two semi-structured interviews about social imaginaries and an autobiographical narrative reporting on the planning and execution processes of psychomotor skills in the area. The researchers conducted a holistic content analysis. Results: low levels of knowledge about the competencies to be developed, and the processes and resources that physical education must provide to promote psychomotor growth, were evidenced. In addition, the great influence of social imaginaries on pedagogical practices in terms of planning and execution of the physical education area was identified. Conclusion: the relevant role of physical education and sport in the formation of a healthy, strong and intelligent integral human being, aware of the importance of caring for oneself and others, with clear, transparent and honest thinking is highlighted, irreducible characteristics of the citizen of a society in progress.

|Abstract
= 711 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 489 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 206 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dora Patricia Gómez Valencia, Gonzalo Restrepo Jaramillo Educational Institution

Degree in Primary Basic Education and Promotion to the Community; Specialist in Pedagogy of Ecological Recreation; Specialist in Environmental Pedagogy; Magister in Education. Gonzalo Restrepo Jaramillo Educational Institution Teacher.

Juan Manuel Pérez Pérez, Educational Institution Luis Carlos Galán Sarmiento

Sports Technologist; Degree in Pedagogy and Didactics of Physical Education, Recreation and Sports; Specialist in Environmental Pedagogy; Magister in Education. Coach and physical trainer of sports clubs, Liga Antioqueña de Fútbol and Deportivo Independiente Medellín. Physical educator of educational institutions. Educational Institution Teacher Luis Carlos Galán Sarmiento.

References

Álvarez, J., & Buendía, R. (2010). La educación física a estudio: el profesorado, el alumnado y los procesos de enseñanza. Ediciones Graó.

Almonacid, A. (2012). La educación física como espacio de transformación social y educativa: perspectivas desde los imaginarios sociales y la ciencia de la motricidad humana. Estudios Pedagógicos, 38(Especial 1), 177-190. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v38nespecial/art10.pdf

Barbero, J. (2007). Capital(es) corporal(es) que configuran las corrientes y/o contenidos de la educación física escolar. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 4(5), 21-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2524857

Blanco, M. (2011). Investigación narrativa: una forma de generación de conocimientos. Argumentos, 24(67), 135-156. http://www.scielo.org.mx/pdf/argu/v24n67/v24n67a7.pdf

Bustamante, A., Arteaga, C., González, V., Chaverra, E., & Gaviria, F. (2013). La motricidad cotidiana en la cultura corporal de niños y niñas de quinto grado de una institución educativa de la ciudad de Medellín. Educación Física y Deporte, 31(2), 1076. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/14411

Cabrera, D. (2006). Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Biblos Editores.

Castoriadis, C. (1997). El Imaginario social instituyente. Zona Erógena, 35, 1-9. www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/267/Castoriadis%20Cornelius%20-20El%20Imaginario%20Social%20Instituyente.pdf

Castoriadis, C. (2002). La institución imaginaria de la sociedad: el imaginario social y la institución. Tusquets Editores.

Castoriadis, C. (2013). La institución imaginada de la sociedad. Tusquets Editores.

Castro, J., Martínez, L., & Chaverra, B. (2012). La investigación en pedagogía y didáctica aplicada a la educación física. Educación y Educadores, 15(3), 411-428. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2193/2914

Chaverra, B., & Hernández, J. (2019). La planificación de la evaluación en educación física: estudio de casos sobre un proceso desatendido en la enseñanza. Educare, 23, 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.12

Cegarra, J. (2012). Fundamentos teórico epistemológicos de los imaginarios sociales. Cinta de Moebio, 43, 1-13. https://www.moebio.uchile.cl/43/cegarra.html

Clandinin, D., & Connelly, F. (2000). Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. Jossey-Bass.

Contreras, O., & Gil, P. (2010). Estrategias didácticas de educación física. En C. González & T. Lleixá (Coords.), Didáctica de la educación física (pp.31-46). Ediciones Graó.

FECOA Federación de Enseñanza de Comités Obreros de Andalucía. (2012). La psicomotricidad infantil. Temas para la Educación: Revista digital para profesionales de la enseñanza, 19, 1-8. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd9214.pdf

Gamboa, C., & Daza. Y. (2012). Relación entre las políticas educativas y la realidad de la clase de Educación Física en Colombia. El caso del departamento de Boyacá. EFDeportes, 17(173). https://www.efdeportes.com/efd173/relacion-entre-politicas-educativas-de-educacion-fisica.htm

Gardin, J. (1973). Document analysis in Linguistic Theory. Journal of Documentation, 29(2), 137-168. https://doi.org/10.1108/eb026553

García, M., Lubián, P., & Moreno, A. (2011). La investigación biográfico narrativa en educación. Universidad Autónoma de Madrid.

Garfinkel, H. (2006). Estudio en etnometodología. Anthropos Editorial.

González, A., & González, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Revista Hacia la Promoción de la Salud, 15(2), 173-187. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v15n2/v15n2a11.pdf

Hernández, L., Velázquez, R., Martínez, M., Garoz, I., López, C., & López, Á. (2008). Frecuencia de actividad física en niños y adolescentes: relación con su percepción de autoeficacia motriz, la práctica de su entorno social y su satisfacción con la Educación Física. Infancia y Aprendizaje, 31(1), 79-92. https://doi.org/10.1174/021037008783487129

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Editores.

Institución Educativa Luis Carlos Galán Sarmiento (2016). Proyecto Educativo Institucional - PEI. Medellín, Colombia.

Institución Educativa Gonzalo Restrepo Jaramillo. (2019). Proyecto Educativo Institucional - PEI. Medellín, Colombia.

Izzedin, R., & Pachajoa, A. (2009). Pautas, prácticas y creencias acerca de crianza... ayer y hoy. Liberabit 15(2), 109-115. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v15n2/a05v15n2.pdf

Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24), 83-102. https://core.ac.uk/download/pdf/41577213.pdf

Llorente, L., & López, J. (2019). El deporte escolar en las instituciones educativas de la ciudad de Montería - Colombia. Educación Física y Deporte, 37(2). https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n2a03

López, V., Pérez, D., Manrique, J., & Monjas, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 182-187. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345743464037.pdf

Medina, R., & Salvador. F. (2009). Didáctica general. Pearson Educación.

MEN Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares educación física, recreación y deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-89869_archivo_pdf3.pdf

MEN Ministerio de Educación Nacional (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación física, recreación y deporte. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf

Montagut. T. (2014). Innovación social. Cáritas Española.

Moreno, A., Campo, M., & Almonacid, A. (2012). Las funciones de la educación física escolar: una mirada centrada en la justicia social y la reconstrucción del conocimiento. Estudios Pedagógicos, 38 (Especial), 13-26. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000400002

Moreno, I. (2019). Didáctica de la educación física para la educación básica. Rastros y Rostros del Saber, 2(3), 56-65. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9151

Murcia, N., & Jaramillo, G. (2005). Imaginarios del joven colombiano ante la clase de educación física. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3(2), 175-212. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2005000200007

Paso, M., & Garatte, L. (2011). Pedagogía y teoría pedagógica de la educación física: hacia una articulación entre campos en la formación de profesores. En VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas, La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.990/ev.990.pdf

Pinto, M. (1989). Introducción al análisis documental y sus niveles: el análisis de contenido. Boletín de la ANABAD, 39(2), 323-342. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/798857.pdf

Raffino, M. (2020). Educación física. https://concepto.de/educacion-fisica-2/

Ramos. M. (2015). ¿Qué es la práctica educativa? Revista Educarnos. https://revistaeducarnos.com/que-es-la-practica-educativa/

Randazzo, F. (2012). Los imaginarios sociales como herramienta Social. Universidad de Santiago de Compostela.

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), 39-49. http://www.scielo.org.mx/pdf/cuicui/v18n52/v18n52a4.pdf

Román, A. (2019). Imaginarios sociales de exreclusos sobre la lectura y el sentido de la vida: la función de la biblioterapia en personas privadas de su libertad (Tesis doctoral). Universidad Argentina John F. Kennedy. https://antonioroman.info/tesis-doctoral/

Samaniego, V., Miguel, J., & Devis, J. (2011). El análisis narrativo en la educación física y el deporte. Movimiento, 17(04), 11-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4631832

Sparkes, A., & Devis, J. (2007). Investigación narrativa y sus formas de análisis: una visión desde la Educación Física y el Deporte. En Educación, cuerpo y ciudad. El cuerpo en las interacciones e instituciones sociales (pp.43-63). Funámbulos Editores. http://viref.udea.edu.co/contenido/publicaciones/expo2007/cuerpo_ciudad_2007.pdf

Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. Limusa. https://books.google.com.mx/books?id=BhymmEqkkJwC

Velásquez, R., & Hernández, J. (2010). Programación de la enseñanza en educación física. En C. González & T. Lleixá (Coords.), Didáctica de la educación física (pp.9-29). Ediciones Graó.

Vallejo, R., & Finol, M. (2009). La triangulación como procedimiento de análisis para investigaciones educativas. REDHECS, 4(7), 117-133. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3063110

Vizuete, M. (1992). Epistemología de la educación física, un interrogante sobre la posibilidad de una noseología a propósito, o de la evolución al infinito. En ACTAS–VIII Congreso Nacional de Educación Física de Escuelas Universitarias. Universidad Castilla La Mancha.

Published

2021-09-27

How to Cite

Gómez Valencia, D. P., & Pérez Pérez, J. M. (2021). Social imaginaries of Physical Education teachers on psychomotor competencies and abilities in two educational institutions in Medellín-Colombia . VIREF Revista De Educación Física, 10(4), 1–24. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/346554

Issue

Section

Informe de investigación