Precision guidance in schools: a practical proposal for sports inclusion

Authors

  • Fernanda Cordero-Tapia Universidad Católica del Maule
  • Franklin Castillo-Retamal Universidad Católica del Maule

Keywords:

Inclusion, School, Sport, Didactics, Physical education

Abstract

The objective of this work is to provide some guidelines for the application in the classroom, synchronously and/or asynchronously, of elements associated with the practice of Orientation in all its manifestations, through a concrete, simple and universally accessible proposal. Didactic proposals are incorporated based on the possibilities that the school territory provides and the suggestions provided by the national curricular plan (curricular bases) of Chile. It is expected to contribute to the popularization of inclusive sports practice through one of its many manifestations. It is concluded that sports practice should be considered as a tool or instrument of improvement and as an integrative activity that enriches people and communities, regardless of functional, sensory and/or auditory difficulties.

|Abstract
= 47 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 33 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Franklin Castillo-Retamal, Universidad Católica del Maule

Doctor en Educación Fïsca. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Católica del Maule, Chile. GEEAFyS. Grupo de Estudios en Educación, Actividad Física y Salud. (U. Católica del Maule).

References

Agencia de Calidad de la Educación. (2018). Los desafíos de educar para la inclusión y la diversidad. División de información a la comunidad. https://archivos.agenciaeducacion.cl/IDH_web.pdf

Barrio de la Puente, J. L. (2009). Hacia una educación inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20(1), 13-31. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909120013A

Bautista Téllez, J. (2023). Cuestionario Google Form Trail-O Maqueta. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdzOugRD3l-kavZiKw8fnD-q4ugvr-rZ-XvZOZ7Zfj1yJ_jHQ/viewform

Bennasar-García, M. I. (2022). Estrategias pedagógicas de la educación física en alumnos con discapacidades y necesidades educativas especiales. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, Extra, 329-340. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551183

Canales Nuñez, P., Aravena Kenigs, O., Carcamo-Oyarzun, J., Lorca Tapia, J., & Martinez-Salazar, C. (2018). Prácticas pedagógicas que favorecen u obstaculizan la inclusión educativa en el aula de educación física desde la perspectiva del alumnado y profesorado. Retos, 34, 212-217. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59620

Castillo, F., Andrade, S., Arias, N., Cabrales, F., & Díaz, J. (2015). necesidades educativas especiales y educación física: las actividades en la naturaleza como instrumento socializador. Revista Licere, 18(4), 71-93. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1157

Castillo-Retamal, F., Cordero-Tapia, F. & Soares Gomes, A. J. (2019). Interdisciplina e educação: orientação esportiva como proposta sistêmica. Pensar en Movimiento, 17(2), 163-185. https://dx.doi.org/10.15517/pensarmov.v17i2.36693

CEPAL-UNESCO. (2009). Policy guidelines on inclusion in education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177849

Confederación Brasileña de Orientación. (2020). Curso de Orientación de precisión (O-Trail). https://www.cbo.org.br/

Cordero, F., & Castillo, F. (2020). Propuesta de actividades en la naturaleza para personas con discapacidad visual. En F. Castillo, Inclusión en movimiento. Actividad física y deportiva adaptada (pp. 52-65). Universidad Católica del Maule.

Cordero-Tapia, F., Zamorano-Contreras, E., Bravo-Rivera, G., & Castillo-Retamal, F. (2023). Orientación deportiva en Chile: antecedentes históricos. VIREF Revista de Educación Física, 12(1), 98-113. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/351032

Correa Luz, C., & Oliveira, A. A. (2021). Orientação: um tesouro pedagógico das práticas corporais de aventura. Caderno de Educação Física e Esporte, 19(3), 227-231. http://dx.doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27476

Delgado, W. (2007). Inclusión: principio de calidad educativa. Revista Educación, 31(2), 45-58. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031204.pdf

Denegri, M., Opazo, C., & Martínez, G. (2007). Aprendizaje cooperativo y desarrollo del autoconcepto en estudiantes chilenos. Revista de Pedagogía, 28(81), 13-41. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922007000100002

García Gringa, M. (2019). Trail-O un deporte por descubrir. Federación Española de Orientación. https://www.fedo.org/web/ficheros/noticias/2021/TRAIL-O-un-deporte-por descubrir.pdf

IOF International Orienteering Federation. (2010). Introducción técnica a la orientación de precisión para orientadores a pie experimentados.

IOF International Orienteering Federation. (2022a). About Orienteering. https://orienteering.sport/orienteering/

IOF. (2022b). International Orienteering Federation. About Skio. https://orienteering.sport/skio/

IOF. (2022c). International Orienteering Federation. About MTB Orienteering. https://orienteering.sport/mtbo/

IOF. (2022d). International Orienteering Federation. About Trail Orienteering. https://orienteering.sport/trailo/

Kasser, S.L., & Lytle, R.K. (2005). Inclusive physical activity. A lifetime of opportunities. Human Kinetics

Munoz-Hinrichsen, F. (2019). Actividad física adaptada para personas en situación de discapacidad. RiL Editores.

Muñoz-Hinrichsen, F. (2020). Educación Física inclusiva para personas en situación de discapacidad. Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio de Chile.

Pantiæ, N. (2017). An exploratory study of teacher agency for social justice. Teaching and Teacher Education, 66, 219-230. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X17306571

Pérez, A. (2013). El estilo actitudinal: una propuesta para todos y todas desde la inclusión de la educación física. Revista Lúdica Pedagógica, 2(18), 81-92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5401597

Pérez, E. (2010). Educación Inclusiva y las comunidades de aprendizaje como alternativa a la escuela tradicional [Tesis de master]. Facultad de Educación, Universidad Complutense de Madrid.

https://docta.ucm.es/entities/publication/872fc496-c63c-4dbd-a219-479e89ae743d

Pimentel, G., Castillo, F., Fernandes, A., Noda, L., Da Silva, L., & Dos Santos, S. (2017). Atividades alternativas na Educação Física escolar. Revista Educação Física UNIFAFIBE, 5, 176-196. http://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistaeducacaofisica/sumario/56/30082017172544.pdf

Pomés, M. (2020). Prólogo. En F. Castillo, Inclusión en movimiento. Actividad física y deportiva adaptada (pp. 15-19). Universidad Católica del Maule.

Rey, V., Bores, N. & Becerril, R. (2020). Una experiencia educativa de pessoas con discapacidad física y psíquica a partir del O-Trail. En F. Castillo, Inclusión en movimiento. Actividad física y deportiva adaptada (pp. 102-119). Universidad Católica del Maule.

Velázquez, C., Fraile, A., & López, V. (2014). Aprendizaje cooperativo en educación física. Revista Movimiento, 20 (1), 239-259. https://www.redalyc.org/pdf/1153/115329361012.pdf

Woolfolk, A. (2010). Psicología Educativa. Pearson Educación.

Published

2024-10-22

How to Cite

Cordero-Tapia, F., & Castillo-Retamal, F. (2024). Precision guidance in schools: a practical proposal for sports inclusion. VIREF Revista De Educación Física, 13(3), 84–109. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/354302

Issue

Section

Unidad Didáctica