Design of a knowledge management model for the Inter-American School of Library Science

Authors

  • Guillermo Correa Uribe University of Antioquia
  • Sonia Lucia Rosero Jiménez Universitario Tecnológico de Antioquia
  • Herlaynne Segura Jiménez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.1920

Keywords:

knowledge management, knowledge management model, organizational learning, EscuelaInteramericana de Bibliotecología, Universidad de Antioquia

Abstract

Based on the outcome of the research "Diseño y estructura de un modelo de gestión del conocimiento para la Escuela Interamericana de Bibliotecología (EIB) at the Universidad de Antioquia, this article shows the design of a knowledge management model and the processes carried out to its realization. The general purpose of the abovementioned research was to design the structure of a model of knowledge management for the EIB. It was a qualitative and applied research. This model has been defined from the checking of theory against specific conditions of the object of study (its characteristics and requirements), as well as the implementation of several techniques, namely: field observation, inquiry application, and documental analysis. For the theoretical frame, the concepts of knowledge and knowledge management were analyzed. INTELEC was the model used in this research. It allows identifying and structuring, in a relational form, the knowledge of people, their capabilities, skills and talent; the recognition of the university, academic community, and society; the quality and intensity of relationships kept with people and institutions, as well as the own knowledge of EIB for carrying out its administrative processes in the fields of university teaching, research and extension.
 
|Abstract
= 1712 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 257 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 33 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guillermo Correa Uribe, University of Antioquia

Principal investigator. Business administrator, Information Systems Specialist. Professor Inter-American School of Library Science, University of Antioquia

Sonia Lucia Rosero Jiménez, Universitario Tecnológico de Antioquia

Co-investigator. Librarian. Specialist in Project Management and Evaluation. Professor of the Technological University Institute of Antioquia

Herlaynne Segura Jiménez, University of Antioquia

Co-investigator. Social communicator-journalist. Master in Digital Communication. Professor Faculty of Communications, University of Antioquia

References

ARBONÍES ORTIZ, Ángel L. Conocimiento para innovar. Madrid: Díazde Santos, 2006. 336p.

BARCELÓ, M. Hacia una economía del conocimiento. Madrid: Esic, 2001.

BUENO, E. et al. Indicadores de capital intelectual aplicados a la actividadinvestigadora y de gestión del conocimiento en las universidades y centrospúblicos de investigación de la comunidad de Madrid. Publicaciones Ma-drid. 2002, no 12, p. 19-69

CARBALLO, R. Innovación del Conocimiento. Barcelona: Díaz de San-tos. 2006.

COMITÉ EUROPEO DE NORMALIZACIÓN. Guía europea de buenasprácticas en gestión del conocimiento. Madrid: CEN, 2004

Congreso de gerencia del conocimiento. Memorias. (1: sept. 2003: Medellín).Medellín: Universidad EAFIT, 2003.

DAVENPORT, Thomas H., PRUSACK, Laurence. Conocimiento enacción. Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Buenos Aires:Prentice Hall, 2001.

ESCUELA INTERAMERICANA DE BIBLIOTECOLOGIA. ProyectoEducativo Institucional. Medellín: EIB, 2003. 38p.

GALLUCCI, Carlo. La declaración de Bolonia: Un desafío para Europa.[En línea]. 2006. Disponible en: http://eees.umh.es/contenidos/Documentos/DeclaracionBolonia.pdf [Consulta: 13 de junio de 2008]

HERNANZ, Maria Luisa, et al. Marco para la integración europea.Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya,2003. 47p.11.HONEYCUTT, J. Así es la gestión del conocimiento. Madrid: Mc GrawHill, 2000.

KOULOPOULOS, T . Smart. Gerencia del conocimiento. Bogotá: Mc GrawHill, 2000.

MANTILLA, S. Capital Intelectual. Contabilidad del conocimiento.Bogotá: Ecoe, 1999.

Modelo INTELECT. [En línea] Disponible en: http://www.gestiondelconocimiento.com/modelo_modelo_intelect.htm [Consulta julio25 de 2007]

NONAKA, Ikujiro y TAKEUCHI, Hirotaka. La organización creadora deconocimiento. México: Oxford, 1999.

NUNEZ PAULA, Israel A y NUNEZ GOVIN, Yiny. Propuesta de clasifica-ción de las herramientas - software para la gestión del conocimiento. [Enlínea] ACIMED. 2005, vol. 13, no. 2. Disponible en: http://eprints.rclis.org/archive/00004134/ [Consulta: 13 de junio de 2008]

OCDE. Marco general para la integración europea. [En línea] Disponibleen: http://mt. educarchile. cl/mt/jjbrunner /archives /2005 /12/_deseco_es_el_n.html [Consulta: 13 de junio de 2008]

PARRA MESA, Iván Darío. Los modernos alquimistas: epistemología cor-porativa y Gestión del Conocimiento. Medellín: Fondo Editorial Universita-rio EAFIT, 2004. 370p.

PAVEZ, SALAZAR, Alejandro Andrés. Modelo de implantación de ges-tión del conocimiento y tecnologías de información para la generaciónde ventajas competitivas. [En línea] Valparaíso, 2000. Tesis (Ingeniero CivilInformático) Universidad Técnica Federico Santamaría, departamento de In-formática. Disponible en: http://www.gestiondelconocimiento.com/pdf-art-gc/00227apavez.pdf [Consulta: 13 de junio de 2008]

PELUFFO A. Martha Beatriz, y CATALÁN CONTRERAS, Edith.Intro-ducción a la gestión del conocimiento y su aplicación al sector público.[En línea] Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económicay Social – ILPES. Santiago de Chile: 2002.Disponible en: http://www.preval.org/documentos/00427.pdf[Consulta: 13 de junio de 2008]

ROBINSON, A. y Stern, S. Creatividad Empresarial. Un nuevo conceptode mejoramiento e innovación corporativos. México: Pearson, 1998.

SANCHEZ GONZALEZ, Cesar Augusto. Creación de conocimiento enlas organizaciones y las tecnologías de información como herramienta para alcanzarlo. [En línea] Disponible en: http://www.cibersociedad.net/ar-chivo/articulo.php?art=211 [Consulta: 13 de junio de 2008]

SENGE, P. La Quinta disciplina en la práctica: estrategias y herramien-tas para construir la organización abierta al aprendizaje. Barcelona:Granica, 1998. p. 24.

TEJEDOR y AGUIRRE. Modelo de gestión del conocimiento de KPGMConsulting. [En línea] 1998. Disponible en: http//:www.gestiondelconocimiento.com [Consulta: 13 de junio de 2008]

UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA. Plan de desarrollo 2006-2016: UnaUniversidad investigadora, innovadora y humanista al servicio de lasregiones y del país. Medellín: Universidad de Antioquia, 2006, 120p.

Published

2009-07-14

How to Cite

Correa Uribe, G., Rosero Jiménez, S. L., & Segura Jiménez, H. (2009). Design of a knowledge management model for the Inter-American School of Library Science. Revista Interamericana De Bibliotecología, 31(1), 85–108. https://doi.org/10.17533/udea.rib.1920

Issue

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.