Cajamarca Rural Library Network: An Affirmative Action?
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n1a02Keywords:
Affirmative action, Cajamarca Rural Library Networks (in Spanish, Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca), libraries, interculturality, written culture, oral cultureAbstract
The purpose of this article is to consider the Cajamarca Rural Library Network (in Spanish, Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca) as an affirmative action. To do so, the first step is to contextualize the library and a culture written as the flag of the modern/euro centered project. After this, the case of the Cajamarca Rural Library Networks is studied as a possible affirmative action. Finally, a library proposal is submitted based on and with southern epistemology. An Intercultural library project also responds to the decolonization practices of a being and power via knowledge. Moreover, the theoretical methodological approach is hermeneutical- critical and part of a document review the network proposed. The article is part of a review of analog cases conducted in the framework of a research proposal on the incidence of the library in the reduction of social inequalities as the case of the public library system in the city of Medellin based on agreement 079 of 2010 framed in a doctoral program in human and social sciences at Universidad Nacional de Colombia university.
Downloads
References
Álvarez, D. (2003). Exploración de las relaciones entre lectura, formación ciudadana y cultura política. Una aplicación a las propuestas de formación ciudadana de la escuela de animación juvenil. Tesis para optar al título de Magister en Ciencia Política. Medellín: Universidad de Antioquia.
de Caravalho, J. (2010). Los estudios culturales en América Latina: interculturalidad, acciones afirmativas y encuentro de saberes. Bogotá. Recuperado de http://www.scielo.unal.edu.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794‑24892010000100014&lng=es&nrm=
de Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, CLACSO.
Duque, N. (2014). Tejiendo Bibliotecas Interculturales. Medellín: Fundación Taller de Letras Jordi Sierra i Fabra, Alcaldía de Medellín. Secretaría de Cultura Ciudadana.
Fraser, N., & Honneth, A. (2006). ¿Redistribución o reconocimiento? Madrid: Ediciones Morat.
Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI Editores.
García, J. (2010). Territorios, territorialidad y desterritoriali-zación. Un ejercicio pedagógico para reflexionar sobre los territo-rios ancestrales. Quito: Fundación Altrópico.
Góngora, M. E. (2014). Geopolíticas de la identidad: la difusión de acciones afirmativas en los Andes. Universitas Humanística, 77, 35-69.
International Federation Of Library Associations And Isntitutions –IFLA– (2005). Manifiesto IFLA/UNESCO por la Biblioteca Multicultural. Recuperado de http://www.ifla.org/archive/VII/s32/pub/MulticulturalLibraryManifes-to‑es.pdf
Maldonado, N. (2003). Sobre la colonialidad del ser: contri-buciones al desarrollo de un concepto. Recuperado de: http://www.ram‑wan.net/restrepo/decolonial/17‑maldonado‑colonialidad%20del%20ser.pdf
Martínez, J. (2013). La ilustración de Calibán: el pensamiento crítico de Equiano y Cugonano. En A. Kazel, H. Crespo, & H. Palma (Comps.). Heterodoxia y fronteras en América Latina (pp. 101‑128). Buenos Aires: Teseo.
Mires, A. (1996). Red de bibliotecas rurales de Cajamarca: apuntes sobre el primer cuarto de siglo. En El profesional de la información. Recuperado de http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/1997/mayo/red_de_bibliotecas_rurales_de_cajamarca_apuntes_sobre_el_primer_cuarto_de_siglo.html
Mires, A. (2004). El libro como puente. Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca. Recuperado de http://issuu.com/docs_bibliotecasrurales.caj/docs/el_libro_como_un_puente/13?e=0
Mires, A. (2008). Nuestra tierra. Recuperado de: http://bibliotecasruralescajamarca.blogspot.com.co/2008/05/nuestra‑tierra.html
Mires, A. (2009). Encender lecturas sin apagar culturas. Recuperado de http://bibliotecasruralescajamarca.blogspot.com.co/2009_04_01_archive.html
Mires, A. (2010). Notas para una película sobre la Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca. Recuperado de https://vimeo.com/15828238
Mires, A. (2015). Esa luz de más adentro. Perú: Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocen-trismo y América Latina. En E. Lander (Comp.). La colo-nialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp. 201‑246). Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recupe-rado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/lander/quijano.rtf
Red de Bibliotecas Rurales De Cajamarca. (2015). Recuperado de http://bibliotecasruralescajamarca.blogspot.com.co/
Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, Sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar.
Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Seminario “Interculturalidad y Educación Intercultural”. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, 9‑11 de marzo de 2009. Recuperado de file:///C:/Users/Natalia/Downloads/interculturalidad%20critica%20y%20educacion%20intercultural.pdf