The public library, a place for citizen training: methodological references of the research process

Authors

  • Orlanda Jaramillo Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.7644

Keywords:

qualitative research, case study, public library, citizenship formation, Parque Biblioteca España,, Medellín, Colombia

Abstract

This article describes the methodological referents that served as foundation for the research the public library as key to citizenship formation: its political dimension, in progress. This process has as its axis the understanding of the political dimension of the public library from a qualitative-interpretative approach, and tries to account for the new senses and functions of this institution in the XXI century, immersed in a democratic society that recognizes knowledge and information as essential tools for the exercise of citizenship. Thus, the research interest combined with the research work carried out in the area, while the interpretive analysis of the theoretical stands in the main documents about the public library combined with the study of the Parque Biblioteca España – PBE case, located in the city of Medellín, Colombia, and with qualitative techniques such as document analysis, the participative observation and the interview. This combination of approach, method and techniques allowed an analytic and comprehensive approach to discourses, actions, relations and perceptions that make it possible to read the public library as a tool for citizenship formation. At the end, the paper explains the findings as a function of the social context and the meaning reached by the PBE, as a space of peace and location that makes it possible to exercise the citizenship, also the findings from the analysis and revision of discourses written about the public library, in contrast with one and the same exercise on the texts produced during the participative observation that reveal the homogeneity of the discourse of the actors interviewed.

|Abstract
= 552 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 208 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Orlanda Jaramillo, Universidad de Antioquia

Professor-researcher, attached to the Inter-American School of Library Science of the University of Antioquia, Apartado Aéreo 1226, Medellín, Colombia. Candidate for a doctorate in Education, Citizen Training Line, Faculty of Education, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia

References

BÁRCENA, Fernando. 1997. El oficio de la ciudadanía: introducción a la educación política. Barcelona: Paidós, 1997. 301 p.

BRIONES, Guillermo. 1988. Métodos y técnicas de investigación avanzada aplicadas a la educación y a las ciencias sociales. 2. ed. Bogotá: ICFES; PIIE, 1988. 130 p.

CIVALLERO, Edgardo. 2006. El rol social de las bibliotecas públicas en Latinoamérica: algunos conceptos y líneas de acción desde una perspectiva progresista. En: Primer Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas de Chile. [en línea] Santiago de Chile: Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museo, 2006. 9 p. [citado 25 de mayo, 2010] Disponible en la Web: http://www.dibam.cl/dinamicas/DocAdjunto_644.pdf

DELORS, Jacques. 1996. La educación a lo largo de la vida. La educación encierra un tesoro. [en línea] Madrid: Anaya-UNESCO, 1996. 48 p. [citado mayo 25, 2010] Disponible en Web: http://www.

Unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

DEWEY, John. 1995. Democracia y educación. Madrid: Morata, 1995. 319 p.

FAMPTON, Kenneth. 1990. Lugar, forma e identidad: hacia una teoría del regionalismo crítico. En: TOCA, Antonio. Nueva arquitectura en América Latina: presente y futuro. México: Ed. Gustavo Gili, 1990. p.36.

FREIRE, Paulo. 2001. Política y educación. México: Siglo XXI, 2001. 130 p.

GALEANO MARÍN, María Eumelia. 2004. Estrategias de investigación social cualitativa: el giro en la mirada. Medellín: La Carreta Editores, 2004. 239 p.

GIROUX, Henry. 1997. Cruzando límites: trabajadores culturales y políticas educativas. Barcelona: Paidós, 1997. 295 p.

LÓPEZ LÓPEZ, Pedro. 2007. Biblioteca y ética ciudadana. Educación y biblioteca. [en línea] May.-Jun. 2009, no. 159, 5 p. [citado enero 9, 2010] Disponible en Internet: http://eprints.ucm.es/9737/1/PedroLopez1.pdf

MARSHALL, Thomas Humprey; y BOTTOMORE, Thomas Burton. 1998. Ciudadanía y clase social. España: Alianza, 1998. 149 p.

MEDELLÍN. ALCALDÍA. 2004. Plan maestro para los servicios bibliotecarios públicos en Medellín. [en línea] Medellín: La Alcaldía, 2004. 250 p. [citado mayo 25, 2010] Disponible en la Web: http:// www.bibliotecapiloto.gov.co/documentos/plan_bibliotecas.pdf

MEDELLÍN. ALCALDÍA. 2006. Encuesta calidad de vida. [en línea]. Medellín: La Alcaldía, 2006. [citado mayo 25, 2010] Disponible en la Web: http://www.medellin.gov.co/irj/portal/ciudadanos?Navi gationTarget=navext%28null%7Cwpcnavigation%3A///wpccontent/Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/Planeaci%C3%B3n%20Municipal/Site%20Navigation/navigation.wpc/%7E/Publicaciones/ Encuesta%20Calidad%20de%20Vida%202006%29

Published

2010-12-27

How to Cite

Jaramillo, O. (2010). The public library, a place for citizen training: methodological references of the research process. Revista Interamericana De Bibliotecología, 33(2), 287–313. https://doi.org/10.17533/udea.rib.7644

Issue

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>