The divine infant: Coordinates for the understanding of childhood in contemporaneity
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.18308Keywords:
child, social bonds, childhood, contemporaneity, inclusion-exclusionAbstract
The laws on children move toward a scenario in which the child not only becomes the center of society, but also becomes untouchable. It’s an inclusion-exclusion condition. A taboo appears: the child cannot be touched, nor scolded, nor educated. School is one of the places where these problems most often take place. When does the child become the epicenter of society? Does this have any impact on social bonds and culture?
Downloads
References
Agamben, G. (2011).El país de los juguetes: reflexiones sobre la historia y el juego. En Infancia e Historia: destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora
Agamben, G. (2011).Infancia e historia: ensayo sobre la destrucción de la experiencia. En Infancia e historia: destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora.
Agamben, G. (2006).Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida I. España: Pretextos.
Ariès, P.(1987).El niño y lavida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid, España: Taurus.
Dufour, D. (2007).El arte de reducir cabezas. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Freud, S. (2003) Algunas consecuencias psíquicas de la diferencia sexual anatómicaentre los sexos. En Obras completas, Vol. XIX. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores. (Trabajo original publicado en 1925).
Freud, S. (2003).Sobre las transposiciones de la pulsión, en especial del erotismo anal. En Obras completas, Vol. XVII. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.(Trabajo original publicado en 1917).
Freud, S. (2003) El sepultamiento del complejo de Edipo . En Obras completas, Vol XIX. Buenos Aires, Argentina: Amorrurtu Editores.(Trabajo original publicado en 1924).
Lacan, J. (1995).El seminario, Libro 5:Las formaciones del inconsciente. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lesourd, S. (2006).Cómo callar al sujeto. De los discursos a las chácharas liberales. Traducción inédita del original en fránces: Commen taire la sujet? Des discours aux parlottes libérales. Traducción inédita: Pio Eduardo Sanmiguel A. Universidad Nacional de Colombia, 2010.
LondoñoP. & Londoño, S. (2012).Los niños que fuimos: huellas de la infancia en Colombia. Bogotá, Colombia: Banco de la República.
Mannoni, M. (1983).La educación imposible. México: Siglo Veintiuno Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..