The divine infant: Coordinates for the understanding of childhood in contemporaneity

Authors

  • Herwin Eduardo Cardona Quitián Saint Thomas Aquinas University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.18308

Keywords:

child, social bonds, childhood, contemporaneity, inclusion-exclusion

Abstract

The laws on children move toward a scenario in which the child not only becomes the center of society, but also becomes untouchable. It’s an inclusion-exclusion condition. A taboo appears: the child cannot be touched, nor scolded, nor educated. School is one of the places where these problems most often take place. When does the child become the epicenter of society? Does this have any impact on social bonds and culture?

|Abstract
= 571 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 477 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Herwin Eduardo Cardona Quitián, Saint Thomas Aquinas University

Degree in Psychology and Pedagogy, National Pedagogical University (Colombia). Master in Psychoanalysis, subjectivity and culture, National University of Colombia. Professor at the Santo Tomás University (VUAD), Colombia. Professor at the University of Cundinamarca (Colombia).

References

Agamben, G. (2011).El país de los juguetes: reflexiones sobre la historia y el juego. En Infancia e Historia: destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora

Agamben, G. (2011).Infancia e historia: ensayo sobre la destrucción de la experiencia. En Infancia e historia: destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora.

Agamben, G. (2006).Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida I. España: Pretextos.

Ariès, P.(1987).El niño y lavida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid, España: Taurus.

Dufour, D. (2007).El arte de reducir cabezas. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Freud, S. (2003) Algunas consecuencias psíquicas de la diferencia sexual anatómicaentre los sexos. En Obras completas, Vol. XIX. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores. (Trabajo original publicado en 1925).

Freud, S. (2003).Sobre las transposiciones de la pulsión, en especial del erotismo anal. En Obras completas, Vol. XVII. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.(Trabajo original publicado en 1917).

Freud, S. (2003) El sepultamiento del complejo de Edipo . En Obras completas, Vol XIX. Buenos Aires, Argentina: Amorrurtu Editores.(Trabajo original publicado en 1924).

Lacan, J. (1995).El seminario, Libro 5:Las formaciones del inconsciente. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Lesourd, S. (2006).Cómo callar al sujeto. De los discursos a las chácharas liberales. Traducción inédita del original en fránces: Commen taire la sujet? Des discours aux parlottes libérales. Traducción inédita: Pio Eduardo Sanmiguel A. Universidad Nacional de Colombia, 2010.

LondoñoP. & Londoño, S. (2012).Los niños que fuimos: huellas de la infancia en Colombia. Bogotá, Colombia: Banco de la República.

Mannoni, M. (1983).La educación imposible. México: Siglo Veintiuno Editores.

Published

2014-01-31

How to Cite

Cardona Quitián, H. E. (2014). The divine infant: Coordinates for the understanding of childhood in contemporaneity. Affectio Societatis, 11(20), 12–31. https://doi.org/10.17533/udea.affs.18308