Mother does not exist: Lacan, Medea, and feminine position of the “true” woman
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.v16n31a07Keywords:
Medea, Eurípedes, Lacan, woman, mother, proper name, loveAbstract
This paper proposes a psychoanalytic reading of Euripides’ Medea. Lacan argues that Medea is a “true woman” because her act favors the woman condition over the mother one. In this sense, Euripides’ Medea is the tragedy of the ideal femininity. Placed beyond maternity, she becomes the paradigm of the woman who sacrifices having (her children) for being (woman). Finally, the paper analyses the importance of the proper name to arrive to the different feminine positions adopted by Medea throughout the tragedy.
Downloads
References
Assoun, P.-L. (2012). Lecciones psicoanalíticas sobre los celos. Buenos Aires: Nueva Visión.
Bembibre, C. H. (2001). Medea, nuestra terrible extranjera, en Isidoro Vegh, El prójimo. Enlaces y desenlaces del goce. Buenos Aires: Paidós, pp. 114-131.
Borges, J. L. (2015). El otro, el mismo. En Obra poética. Buenos Aires: Emecé, pp. 161-264.
Eurípides. (2010). Medea. Elsa Rodríguez Cidre (editora). Buenos Aires: Losada.
Freud, S. (1985a/1895). Proyecto de psicología. En J. Strachey (Ed.), Obras completas (J. L. Etcheverry, Trad., Vol. I). Buenos Aires: Amorrortu, pp. 323-446.
Freud, S. (1985b/1919). Lo ominoso. En J. Strachey (Ed.), Obras completas (J. L. Etcheverry, Trad., Vol. XVII). Buenos Aires: Amorrortu, pp. 215-252.
Freud, S. (1985c/1921). Psicología de las masas y análisis del yo. En J. Strachey (Ed.), Obras completas (J. L. Etcheverry, Trad., Vol. XVIII). Buenos Aires: Amorrortu, pp. 63-136.
Hidalgo Xirinachs, R. (2010). La Medea de Eurípides. Hacia un psicoanálisis de la agresión femenina y la autonomía. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Lacan, J. (1961-1962). Seminario 9: La identificación. (Inédito). Recuperado de la base documental Folio View 4.2.
Lacan, J. (1981). Seminario 20: Aun. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J. (1984). Seminario 3: Las psicosis. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J. (1988). Seminario 7: La ética del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J. (1999). Seminario 5: Las formaciones del inconsciente. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J. (2009). Juventud de Gide o la letra y el deseo. En Escritos 2. (3ra edición). México: Siglo XXI, pp. 703-726.
Lachaud, D. (2000). Celos. Un estudio psicoanalítico de su diversidad. Buenos Aires: Nueva Visión.
Larrahondo, M. (2013). ¿Existe una “verdadera mujer”? Una lectura de la posición femenina a partir de la alusión que Lacan realiza de Medea como una “verdadera mujer”. En Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología de la Universidad de Buenos Aires, pp. 357-361.
Miller, J-A. (2009a). Comentario del Seminario inexistente. En Conferencias Porteñas 2. Buenos Aires: Paidós, pp. 73-96.
Miller, J-A. (2009b). De mujeres y semblantes. En Conferencias Porteñas 2. Buenos Aires: Paidós, pp. 97-112.
Miller, J-A. (2010). Extimidad. Buenos Aires: Paidós.
Peinado Vázquez, R. V. (2011). Razones y sin razones del infanticidio de Medea. En Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 32. 4, sin páginas.
Platón (2017/1966). Crátilo o de la exactitud de los nombres. Carolina del Sur, EE.UU: CreateSpace Independent.
Poissonnier, D. (1999). La pulsión de muerte. De Freud a Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión.
Tesone, J. E. (2009). En las huellas del nombre propio. Lo que los otros inscriben en nosotros. Buenos Aires: Letra Viva.
Vegh, I. (2001). El prójimo. Enlaces y desenlaces del goce. Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Affectio Societatis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..