Sewing and manual labor: uses of teaching drawing to girls, between 1898 and 1917

Authors

  • Silvana Andrea Mejía Echeverri Universidad de Antioquia

Keywords:

Study plans, Teaching of drawing, Discursive practices, History of artistic education, Curricular studies, Female education, National Pedagogical Congress.

Abstract

The revision of the curriculum and the justifications for it, published in Colombian and Antioquian magazines of public instruction between 1898 and 1911 in Antioquia and the analysis of the National Pedagogical Congress realized in 1917, from the perspective of curriculum studies, produced findings on how school curriculums for teaching drawing were employed as a mechanism of differentiation between boys and girls. For the latter, the drawing was to contribute to instruction to carefully take the housework and some jobs that would not compromise their “innate delicacy”.
|Abstract
= 138 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 80 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Andrea Mejía Echeverri, Universidad de Antioquia

Degree in Education: Plastic Arts, Faculty of Arts, Universidad de Antioquia. Master in Education, Faculty of Education, Universidad de Antioquia. Teacher of Artistic Education of the Municipality of Bello; Professor of Chair, University of Antioquia. Member of the FORMAPH research group (Colciencias).

References

Aristizábal, M. (2007). Madre y esposa: silencio y virtud. Ideal de formación de las mujeres en la provincia de Bogotá, 1848-1868. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Barriga Monroy, M. (2002). La educación musical de la mujer en Bogotá de 1880 a 1920. Historia de la Educación Latinoamericana, (4), 180-200.

Beauvoir, S. (1989). El segundo sexo. Tomo 2. La experiencia vivida. Buenos Aires: Siglo XX.

Bermúdez, S. (1994). Tijeras, aguja y dedal. Elementos indispensables en la vida del bello sexo en el hogar en el siglo XIX. Historia crítica,(9). Recuperado de http://historiacritica.uniandes.edu.co/view.php/155/1.php.

Botero Guerra, C. (1903). Informe del secretario de Instrucción Pública de Antioquia al Señor gobernador del Departamento. Revista de la Instrucción Pública de Colombia, XIII(74), 93-112.

Botticelli, S. (2011). Prácticas discursivas. El abordaje del discurso en el pensamiento de Michel Foucault. Instantes y Azares. Escrituras nietzscheanas, (9), 111-126.

Carreño, P. (1911) Decreto 429 de enero 20 de 1893, sobre Organización Pública Primaria. En Códigos de Instrucción Pública de Colombia. Bogotá: Oficial.

Efland, A. (2002). Una Historia de la educación del arte. Tendencias intelectuales y sociales en la enseñanza de las artes visuales. Buenos Aires: Paidós.

García Fanlo, L. (2011). ¿Qué es un dispositivo?: Foucault, Deleuze, Agamben. A parte Rei. Revista de filosofía. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/AParteRei/fanlo74.pdf.

Goodson, I. (2000). El cambio en el currículum. Barcelona: Octaedro.

Hernández, F. (2003). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Londoño, P. (1995). Ideal femenino del siglo XIX en Colombia. En M. Velásquez Toro (Dir.), Las mujeres en la historia de Colombia (pp. 302-329). Bogotá: Consejería Presidencial para la Política Social.

Mejía Echeverri, S. A. (2014). La nación entera, un inmenso taller. Discursos sobre la enseñanza del dibujo en las escuelas primarias en Antioquia. 1892-1917. Medellín: Universidad de Antioquia, Universidad Pedagógica Nacional y Fundación Francisca Radke.

Pouillot, M. (1898). Instrucciones sobre la enseñanza del dibujo en el curso medio de las escuelas primarias elementales. Revista de la Instrucción Pública de Colombia, 9(50), 193-201.

Real y Mijares, M. del (1907). Escuela de niñas. Segunda parte. La instrucción en la escuela de niñas. Revista de la Instrucción p ública de Colombia, XXI(2), 185-192.

Reyes Cárdenas, C. (1996). Aspectos de la vida social y cotidiana de Medellín. 1890-1930. Bogotá: Colcultura.

Uribe, A. J. (1904). Decreto 491 de 1904, por el cual se reglamenta la Ley 39 de 1903, sobre Instrucción Pública. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-102515_archivo_pdf.pdf.

Uribe, A. J. (1919). El Primer Congreso Pedagógico Nacional de Colombia. Su historia y sus principales trabajos. Bogotá: Imprenta Nacional.

Varela, J. (1997). El nacimiento de la mujer burguesa: el cambiante desequilibrio de poder entre los sexos. Madrid: La Piqueta.

Vásquez R., W. (2008). Escuela Nacional de Bellas Artes de Colombia 1886-1899 (Tesis de Maestría en Historia y Teoría del Arte, la Arquitectura y la Ciudad). Facultad de Artes, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Velásquez T., Magdala (1989). Condición jurídica y social de la mujer. En Nueva historia de Colombia (Vol. 4, pp. 9-61). Bogotá: Planeta.

Published

2016-11-25

How to Cite

Mejía Echeverri, S. A. (2016). Sewing and manual labor: uses of teaching drawing to girls, between 1898 and 1917. Artes La Revista, 13(20), 21–34. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/326208

Issue

Section

Artículos de Investigación