La transparencia del videodanza dentro del cuerpo danzante

Authors

  • Carolina Posada Restrepo University of Antioquia

Keywords:

Videodance, Body, Transparency.

Abstract

The following is an excerpt of the thesis project to qualify for the title of Master of  Art History at the University of Antioquia, where  Videodance  is  presented  as  a  transparency of the dancing bodies: their intimacy,  experience,  its  deep  poetic body,  its  transparency  through  flashes, those  privileged  moments.  Videodance  is videocorporality that becomes subject. It is autonomous as it appears from the video and dance to evoke the dancing body coated with a poetic atmosphere in which presides the  unseen:  its  transparency.  Dance is poetry of the body and when coated in any genre it is simply sublime. When crossing the threshold of video it expands its poetics, because video is the skin to re-submit its poetry. It is right there, at that moment, like  a  flash,  when  their  transparencies are unleashed: metamorphosis of bodies, evocative   environments,   symbolic atmospheres,  expressiveness  that  reveals the  intimacy,  the  release  of  the  dancing bodies outside of time, space and movement.

|Abstract
= 318 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 256 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Posada Restrepo, University of Antioquia

Social Communicator with an emphasis on Audiovisual Production. Master in Art History from the University of Antioquia. Member of the Muevelopayá Corporation. She is currently a professor of History of Dance and Videodance at the University of Antioquia.

References

Aristizábal, Pedro Juan (2003). Intimidad y temporalidad. Medellín: Alejandría.

Badiou, Alain (2008). La danza como metáfora de pensamiento. Fractal, (50), pp. 15-36. Recuperado de: http://mxfractal.org/RevistaFractal50AlainBadiou.html.

Baril, Jacques. La danza moderna. Barcelona: Paidós, 1989.

Baudrillard, Jean (2000). Pantalla total. Barcelona: Anagrama.

Belting, Hans (2007). Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz.

Bourcier, Paul (1981). Historias de la danza en Occidente. Barcelona: Blume.

Colomé, Delfín (1989). El indiscreto encanto de la danza. Madrid: Turner.

Contreras, Javier (2007). I Simposio Internacional de Videodanza. Pensar la videodanza. Buenos Aires. http://www.videodanzaba.com.ar/.

Cunningham, Merce (2008). El bailarín y la danza. Conversaciones con Merce Cunningham. Barcelona: Global Rythm Press.

Deleuze, Gilles (1985). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Buenos Aires: Paidós.

Didi Huberman, Georges (2008). El bailaor de soledades. Valencia, España: Pre-textos.

Graham, Martha (1995). La memoria ancestral. Barcelona: Circe.

Laban, Rudolf. (2013). Coreografía primer cuaderno. México: Concalcuta.

Lesschaeve, Jacqueline (2008). El bailarín y la danza. Conversaciones con Merce Cunningham. Barcelona: Global Rythm press.

Ossot, Hanni (2006). Memoria en ausencia de imagen. Memoria del cuerpo. Medellín: Facultad de Artes Universidad de Antioquia, Editorial Universidad de Antioquia.

Pérez, José Ramón (1991). El arte del vídeo. Barcelona: Serbal para RTVE Española.Real Academia Española, Diccionario de la lengua española. Recuperado de http://dle.rae.es/.

Reeh, Peter (2007). Mediciones del espacio. Sevilla: Centro Andaluz de Arte.

Szuchmacher, Rubén (2002). Archivo Itelman. Buenos Aires: Libros del Rojas.

Válery, Paul (1990). Teoría poética y estética. Madrid: La balsa de la medusa.

Virilio, Paul (2003). Amanecer crepuscular. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Published

2016-11-25

How to Cite

Posada Restrepo, C. (2016). La transparencia del videodanza dentro del cuerpo danzante. Artes La Revista, 13(20), 183–203. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/326226

Issue

Section

Artículos de investigación