La transparencia del videodanza dentro del cuerpo danzante
Keywords:
Videodance, Body, Transparency.Abstract
The following is an excerpt of the thesis project to qualify for the title of Master of Art History at the University of Antioquia, where Videodance is presented as a transparency of the dancing bodies: their intimacy, experience, its deep poetic body, its transparency through flashes, those privileged moments. Videodance is videocorporality that becomes subject. It is autonomous as it appears from the video and dance to evoke the dancing body coated with a poetic atmosphere in which presides the unseen: its transparency. Dance is poetry of the body and when coated in any genre it is simply sublime. When crossing the threshold of video it expands its poetics, because video is the skin to re-submit its poetry. It is right there, at that moment, like a flash, when their transparencies are unleashed: metamorphosis of bodies, evocative environments, symbolic atmospheres, expressiveness that reveals the intimacy, the release of the dancing bodies outside of time, space and movement.
Downloads
References
Aristizábal, Pedro Juan (2003). Intimidad y temporalidad. Medellín: Alejandría.
Badiou, Alain (2008). La danza como metáfora de pensamiento. Fractal, (50), pp. 15-36. Recuperado de: http://mxfractal.org/RevistaFractal50AlainBadiou.html.
Baril, Jacques. La danza moderna. Barcelona: Paidós, 1989.
Baudrillard, Jean (2000). Pantalla total. Barcelona: Anagrama.
Belting, Hans (2007). Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz.
Bourcier, Paul (1981). Historias de la danza en Occidente. Barcelona: Blume.
Colomé, Delfín (1989). El indiscreto encanto de la danza. Madrid: Turner.
Contreras, Javier (2007). I Simposio Internacional de Videodanza. Pensar la videodanza. Buenos Aires. http://www.videodanzaba.com.ar/.
Cunningham, Merce (2008). El bailarín y la danza. Conversaciones con Merce Cunningham. Barcelona: Global Rythm Press.
Deleuze, Gilles (1985). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Buenos Aires: Paidós.
Didi Huberman, Georges (2008). El bailaor de soledades. Valencia, España: Pre-textos.
Graham, Martha (1995). La memoria ancestral. Barcelona: Circe.
Laban, Rudolf. (2013). Coreografía primer cuaderno. México: Concalcuta.
Lesschaeve, Jacqueline (2008). El bailarín y la danza. Conversaciones con Merce Cunningham. Barcelona: Global Rythm press.
Ossot, Hanni (2006). Memoria en ausencia de imagen. Memoria del cuerpo. Medellín: Facultad de Artes Universidad de Antioquia, Editorial Universidad de Antioquia.
Pérez, José Ramón (1991). El arte del vídeo. Barcelona: Serbal para RTVE Española.Real Academia Española, Diccionario de la lengua española. Recuperado de http://dle.rae.es/.
Reeh, Peter (2007). Mediciones del espacio. Sevilla: Centro Andaluz de Arte.
Szuchmacher, Rubén (2002). Archivo Itelman. Buenos Aires: Libros del Rojas.
Válery, Paul (1990). Teoría poética y estética. Madrid: La balsa de la medusa.
Virilio, Paul (2003). Amanecer crepuscular. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.